Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
bloomberg

Svetsa riggen.. Hur göra??

Rekommendera Poster


Nån som har erfarenhet av detta..? 

Måste jag bort med allt innehåll i växelhuset eller klarar packboxarna värmen??

Behöver jag en massa special-verktyg?

Motorn är Yamaha 60hkr från-83

 

Väldigt tacksamm för svar

 

//Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att det är tomt på allt onödigt material. Man ska inte ta några sådana onödiga risker i mitt tycke.

Mvh/Bengan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


allt beror på? ska du göra det själv? vad har du tänkt köra med för svets? var sitter skadan?  bild säger mer än tiotalet inlägg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skadan sitter längst ner( en bit som är borta) Tänkte lämna in den till en plåtslagare som har TIG-svets. Om jag nu ska bort med allting behövs de någon speciell avdragare eller nåt annat special-verktyg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Du menar väl att skadan sitter på skäddan, inget problem isåfall växelhuset kommer knappt bli varmt.  sitter det på själva riggen kanse nära impelerhuset mm som är i plast så lossa ner riggen bara.

 

har smeden din svetsat innan så vet han vad som gäller enklast är att höra hur han vill ha det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en ny skedda ditsvetsad på mitt växelhus. Jag tror att det finns färdiga ämnen. Vanlig aluminiumplåt är annars betydligt mjukare än gjutgodset i växelhuset. Bor du i Stockholm så finns det en firma utmed Frestavägen strax norr om Väsjön i Sollentuna, där jag vill minnas att jag sett dessa ämnen.

 

Den som svetsade mitt vxhus hade gjort det förr. Tog mycket god tid på sig. Svetsade lite i taget och kylde med våta trasor dessemellan. Jag sålde båten efter detta. Den nye ägaren informerades om svetsjobbet men hörde aldrig av sig igen, så jag antar att huset inte läckte.

 

Tänk på att öppna åtminstonne en av skruvarna för påfyllning av olja under svetsarbetet. Annars riskerar du att tryckökningen till följd av den ökande temperaturen i växelhuset förstör tätningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo skadan sitter på skäddan. Pratade just med plåtslagaren och han vill att jag tar ut alla grejor i växelhuset..  Och då blir min fråga om det är svårt att ta isär...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gå till en nån som vet var han gör. att bara lägga på några cm på skäddan i omgångar ljumar knappt till växelhuset. mer noga är då att de kör med rätt tråd, två olika förekommer för alusvetsning och den ena är segare och saltvattenbeständig och går bra att bygga upp hela skadan med, färdigt jobb och gamla skadan blir helt osynlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att svetsa, om inte brottet är alldeles intill växelhuset så behöver du inte montera bort något. Jag har svetsat många sådana utan att det gått fel. (Jobbat i ämnet i >24 år.)Svetstråden som ska användas ska ha beteckningen AL.MG5 dvs 5%Mangan för att vara saltvattenbeständig. Bor du möjligen i Göteborgsområdet? Obs, den ska inte svetsas med Tig utan Migsvets eftersom Tigen ger mer värme

Lycka till.

 

 

Senast ändrad av HenrikGbg | 24 maj 2007 | 12:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

helt riktigt (men själv har jag bara tillgång till tig)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det många bud....  Ska jag använda MIG? annars var det första jag fick höra att jag skulla använda TIG eftersom det var alu....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

de nya migarna ska vara bra, själv kör jag tig, spelar ingen större roll viktigarer är att du hittar en svetsare som vet vad han gör. Tex Göteborgaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det går att TIG-svetsa, men då måste man ha AC-svets, alltså växelström med Högfrekvenständning, annars går det inte. Problemet med Tigen i detta fallet är att det fordrar så mycket värme och är en långsammare metod, och då sprider värmen sig i godset, och om man svetsar utan uppehåll för avkylning så finns det risk för deformation och att tätningarna smälter och i värsta fall att lagren tar skada. MIGEN jobbar snabbare, därför mindre värmepåverkan, och den klarar sig med vanlig ström. 

Hoppas ni fått en klarare bild av riskerna och möjligheterna. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klart det går att svetsa, för den som kan. (är själv bara novis vad gäller aluminium, en sak är att ha i åtanke är kanske kemisk metall, vet inte hur detta funkar i praktiken, men enligt andra ska detta funka. och då slipper man värme helt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

24 år i ämnet och tror att al.mg 5 är mangan ? eller menar du magnesium

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...