Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Isola

Varför bryts inte strömmen?

Rekommendera Poster

Hej!

Varför bryts inte all el med huvudströmbrytaren? I båten jag köpt sitter två batterier start resp.förbrukning med skiljerelä. När jag bara har ett batteri inkopplat funkar huvudströmbrytaren som den ska men när jag kopplar in det andra också och slår av h-str.br. har jag fortfarande ström till både tändning samt förbrukningsprylarna. Vad är felet.Är ingen hejare på det här./Mogge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta dej tid att rita upp elsystemet så hittar du varför...

 

Väldigt bra att ha när man ska felsöka...

 

Kan det vara så att den förre ägaren kopplat så att det ska finnas ström till evt automatisklänspump mm, men att han kopplat mer på den sidan när han byggt om/renoverat....byter man utrustning,kopplar till nya saker mm efterhand så kan det bli sådana effekter om man inte vet vad man kopplar in på...

 

Som sagt ta dej tid att rita upp din båts elschema så vinner du mycke och kan själv avgöra vad som ska kopplas utan/med huvudströmbrytare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla förbrukarna kanske är dragna direkt till förbrukningsbatteriet eller  säkringspanelen direkt till förbrukningsbatteriet. Följ kablarna och se vart du hamnar. Lite jobb men men.

 

Skiljerelät ska dra och koppla in startbatteriet när du vrider på tändningslåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...