Gå till innehåll
lördag 26 juli 2025
Axelman73

Hjälp montering av strömbrytare

Rekommendera Poster

Tänkte sätta in en strömbrytar till mitt batteri, någon som kan hjälpa till med hur jag ska koppla?

post-17244-1394235065,8639_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du klipper bara av plusskabeln och sätter in den på var sida om brytaren.

 

 

 

Senast ändrad av pejon | 21 maj 2007 | 20:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha, så då blir det generator-strömbrytare-batteri helt enkelt... om man sätter in ett till batteri och använder skiljerelä sätter man då brytare efter relät på bägge batterierna?

 

Senast ändrad av Axelman73 | 21 maj 2007 | 18:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara lite tydlig så ska man bryta plusen, bara så du vet:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. jag blir dock lite förfirrad när jag tittar på Skyllermarks kopplingsskiss för en motor och två batterier eftersom det dels går en plus mellan generatorn och startbatteriet samt en plus mellan skiljerelä och startbatteriet. Vilken bryter man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osorterade/ostrukturerade tankar följer nedan 9.gif\

 

Nja, snarare startbatteri->startmotor OCH generator.

 

Det du bryter bort är batteriet från dess förbrukare OCH laddare.

 

Skiljereläet är en del av laddningskretsen och är egentligen bara till för att se till att förbrukningsbatteriet/erna laddas när motorn går samt att startbatteriet inte kan användas till icke startrelaterad förbrukning när motorn inte går = generatorn inte laddar.

 

Med skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri/erna så bryts kopplingen mellan generator och förbrukningsbatteri/erna när generatorn inte längre laddar.

Då kommer all hushållsförbrukning som lampor, kylskåp eller vad-som-helst endast att använda förbrukningsbatteriet när motorn är avslagen, medan startbatteriet är fulladdat och förblir så (om man kopplat rätt).

 

Har du ett startbatteri och ett (eller flera) förbrukningsbatteri(er) behöver du egentligen TVÅ huvudbrytare, en för startkretsen, och en för förbrukningskretsen.

 

Men i praktiken behöver inte kretsen startbatteri-startmotor-generator ur elsynpunkt ha någon sådan brytare överhuvud taget (när såg du senast en bil med huvudströmbrytare senast ?).

 

Det som behövs är att se till att alla ANDRA förbukare som är anslutna på säkringspanelen, typ radioapparater (som lätt kan glömmas bort i påslaget läge med volymkontrollen på helt tyst) bryts bort när du slår ifrån huvudbrytaren.

 

Vissa viktiga saker som  ALLTID måste fungera (typ länspump) kopplas däremot ALLTID direkt på batteriet (hellre tomt batteri än sjunken båt).

 

Lite nyfiken blir man ju, så här kommer frågan:

Vad var din tanke när du köpte strömbrytaren, vad var syftet (varför behöver du den), vilket resultat ville du uppnå ?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte köpt den än, utan funderar. Låter ju en klart vettig sak att bara ha brytare på förbrukarbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...