Flipper_510_HT 1 Postad 24 Maj , 2007 Avser du Garmin 172C där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 24 Maj , 2007 Tack för alla tips om ekolod, men jag vill ha ett enkelt sätt att ha koll på mina batterier. För att inte min frågeställning ska försvinna bland alla ekolod postar jag min senaste fundering igen: OK, det börjar klarna. -Display från Kjell -Spänningsomvandlare (galvaniskt isolerad) från ELFA -Motstånd (100 Kohm och 10 MOhm) från ELFA MEN: Var sätter man strömbrytaren? På pluskabeln från batteriet man mäter eller på pluskabeln från spänningsomvandlaren? Svårare fråga: Hur kopplar man om man vill växla mellan att mäta förbrukarpaketet respektive startbatteriet? Flerlägesbrytare? TILL(startbat) - FRÅN - TILL(förbr.bat.)? Någon smarting som kan rita ett kopplingsschema? /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Maj , 2007 Svårare fråga: Hur kopplar man om man vill växla mellan att mäta förbrukarpaketet respektive startbatteriet? Flerlägesbrytare? TILL(startbat) - FRÅN - TILL(förbr.bat.)? se bilden claes olson 2 polsbrytare dubbellonoffon 39kr enpols onoffon 7 spänn billigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 24 Maj , 2007 Måste nog läsa lite i instruktionsboken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Maj , 2007 Hmmm..efter att ha sovit på saken har jag tänkt till lite.. Kjell & CO:s Voltmeter: perfekt. Dubbel-ON-OFF_ON switchen: perfekt, väljer både mätobjekt och aktiverar strömförsörjning till DC/DC: samtidigt. Elfa:s DC/DC-omvandlare: nästan perfekt. Om man tittar lite närmare på spec:en för just den modellen av DC/DC-omvandlare, så tål den egentligen inte den inspänning som regelmässigt uppträder i fordon/båt. 12 volt plus/minus 10 procent = 10,8-13,2. Vid laddning kan ju spänningen uppgå till minst 14,4 volt om inte mer, så det finns en risk att just den liila DC/DC:n kan slås ut (14,4 volt är 20 procent över nominell spänning)! Nu drar ju voltmetern bara 1mA, så ett lämpligt seriemotstånd och en 12-13 volts zenerdiod på ingången till DC/DC:n borde fixa alla eventuella överspänningsproblem, har dock inte räknat på vilka värden (Ohm/watt) som behövs. Själv har jag i jobbet endast använt de avsevärt dyrare storebröderna i samma familj (med mellan 1 och 2 Ampere utgångsström i 5 Volt), de har ingångsspänning 9-18 och/eller 18-36 Volt, så där finns inte just det problemet. Nää, koppla på ett 9-volts-batteri som strömförsörjning i stället, som man byter varje/vartannat eller vart tredje år eller så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 25 Maj , 2007 Nu råkar det ha blivit två trådar om detta ämne (andra tråden). Om man nu kör med 9 V-batteri som Gunnar föreslår, hur kopplar man så att switchen aktiverar strömförsörjningen från 9V-batteriet? Måste lägga till ett tack till Gunnar för upptäckten av risken att bränna DC/DC-omvandlaren. Jag vill gärna kolla laddningsstatus vid gång ibland och jag kommer upp en bra bit över 14 V (14,8 t.o.m.) /Göran Senast ändrad av Musik | 25 maj 2007 | 20:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser