Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
Musik

Felsökning vid laddningsproblem

Rekommendera Poster

Tog en härlig tur till Vedbaek i Danmark igår. Upptäckte på vär dit att laddnigslampan lös ganska svagt men konstant. Med multimetern såg jag att ingen av mina batterier laddades (uppmätte ca 12,6 V på både start och förbrukning). Förhoppningsvis kontaktfel någonstans, jag har installerat en extra strömrytarpanel och har därmed varit och rotat och härjat lite överallt bland kablar, kontakter och batterier.

Hur gör jag den smartaste felsökningen? Vilka kablar och kontakter ska jag gå igenom?

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har orginal motorn kvar, VPmd11 alltså, så finns det en hängsäkring i närheten av generatorn, på sladden som går upp till tändningslåset.

Kolla den först!

Sen spänningen på remmen som driver generatorn. Det ska gå att trycka in remmen c:a 12-15 mm max i mitten på den längsta raksträckan.

Lycka till!21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaret.

Jag har inte orginalmotorn utan en Yanmar 3GM30F.

Ska kolla om den också har en säkring någonstans. Har inte klämt på fläktremmarna men jag kollade att de snurrade när vi körde på sundet.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bild på min generator om det kan vara till någon hjälp.

post-17865-1394235063,4363_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag har hittat felet. När jag bankade på min regulator (LADAC 1204) så kom laddningen igång och laddningslampan slocknade helt. Hoppas den inte är på väg att ge upp, en ny kostar 2000 kr på Marinsystem.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...