hace1 0 Postad 17 Maj , 2007 Hej, jag är nybörjare på det här med plottrar (kört PC-navigering förut). Jag har bestämt mig för en GPSmap 178Ci så att jag även har ekolod, det jag däremot undrar är vad jag mer behöver. Jag ska åka i Mälaren och Stockholms skärgård så några sjökort vore bra... Ska man köpa en CD med REGULAROMRÅDE och separata minneskort eller finns det minneskort färdigladdade? Vilka fördelar/nackdelar får man? Några tips på internetbutiker i sverige med bra priser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 17 Maj , 2007 hej! jag sitter i samma sits som dig. Garmin 178c har minneskortsläsare av garmins egna typ och man köper korten redan laddade på minneskortet om du inte har en minneskortsläsare som läser deras egna minneskort. det finns 3st olika storlekar, small och regular. tror priserna är runt 1400, 2100. http://www.bryggan.nu/ har rätt bra priser, men jag kommer köpa min garmin från ebay. På tradera finns 178c för lite billigare men då kanske inte garantin gäller. Kartpriserna tror jag är samma överallt. Om jag var du skulle jag åka ner till din lokala båthandlare och se om du kan göra något paketpris. något som är nämnvärt är att gör 500kr till får du en 298, man får en större display och den nya kartan plus att bilden är vertikal istället för horisontell. Hoppas du har blivit något klokare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 21 Maj , 2007 Jag hittade ett bättre pris på Hjertmans. Men jag undrar fortfarande om man ska köpa ett färdigladdat kort eller om man ska satsa på en CD i stället vad behövs förutom GPS:en. Kortläsare, minneskort, installationsskiva? Är det bökigt att lägga in rutter direkt i GPS:en om man bara har ett färdigladdat kort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 636 Postad 21 Maj , 2007 Jag har alltid köpt färdiga kort. Pris-skillnaden är vad jag förstår minimal mellan färdiga kort och de man laddar via CD. Och jag resonerar så att det är bättre att en leverantör står för en produkt och inte fler, dvs ingan kan klaga på mig att jag gjort fel med laddningen osv. Ofta behöver man en speciell kabel om man vill flytta waypoints/rutter från PC till plotter. Vet inte om det är samma som man behöver för att föra över/kopiera till minneskort men tror inte det. Titta på Garmins hemsida www.garmin.se så kan du se vilka tillbehör som gäller för juts den plotter du väljer. PS 298 tror jag också är ett bättre alternativ om skillnaden bara är 500:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 21 Maj , 2007 Ni har nog rätt i att 298 kan vara ett bättre alternativ då det har något större skärm samt att det tar G2-korten. Tittade lite på G2 kort föresten och vad jag förstod så skulle dessa ha en bättre grafik samt flygfoton på hamnar. Några fler fördelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser