gutte 0 Postad 13 Maj , 2007 Hej! Är allvarlig spekulant på Maxi 87. Båten är välvårdad och försedd med en sjövattenkyld VP MD6B på 10 hästar från 1976. Den har seglats i både sött å saltvatten. Den verkar ha skötts väl. Ägaren mycket noggrann med vinterkonservering. Hur bekymrad skall jag vara? Finns det något sätt att undersöka ev. korrosion. Tacksam för råd o tips Gutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 13 Maj , 2007 Gjutjärnsmotorer rostar på insidan, om du öppnar vid termostaten, kan du se in i kylkanalerna och göra en bedömmning. Om ägaren konserverat med glykol påskydnas rosten, men hellre det än att vattnet fyser och medför sprängningar över vintern. Allmännt sett tror jag inte du behöver vara orolig. /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 13 Maj , 2007 Varför påskyndas rostningen om man konserverar med glykol? Glykolen idag har ju rosthämmande egenskaper... MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 14 Maj , 2007 Att motorn rostar av konservering med glykol har jag inte hört. Är det en sjövattenkyld motor så har den ett syrehaltigt vatten och då måste det vara bättre även ur rostsynpunkt att ersätta ev. kvarvarande vatten med glykolblandning inför vinteruppläggn. Det som kan hända är att något tunt ställe i motorn har rostat igenom. Det märks genom att det läcker ut eller in. Motoroljan blir beige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser