Gå till innehåll
onsdag 11 februari 2026
Gäst okunnig

AQ 130 c

Rekommendera Poster

Gäst okunnig

Har problem med oljeläckage på min b20 det verkar som den trycker ut olja pga av trycket i motorn är för högt har bytt simmringar satt på ventilerat oljelock men den läcker fortfarande rätt mycket är motorn på väg att ge sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven

Hej! Har läst att syntetsisk olja i gamla motorer kan få dem att läcka pga liten molekylstorlek. Prova att byta olja till minarelolja om du inte redan har gjort det. Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sven

Mineralolja, ska det ju heta förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att mineral olja är någon hitt i en båt motor som får gå på höga varv så gott som hela tiden, andvänd istället halvsyntetisk.. är motorn någon gång renoverad?.. var läcker den olja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häll absolut inte i en halvsyntetsolja i en gammal motor som bara har gått på mineral olja, halvsynteten är mer framtagen på syntetisk väg och innehåller inte så mycket riktig olja. Helsyntetisk och halvsyntetisk tål värme osv bättre än en mineralolja. syntetiska oljor har en bättre lösande effekt än mineral olja och har man då kört på mineralolja och häller i syntet olja i en gammal sliten motor med en massa gammla beläggningar osv, så löser det dessa som i sin tur täpper filtret som öppnar flödesventilen och man har ingen filter funktion alls och ett garanterat motorhaveri!! :-( // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att ta ett kompprov!! Alltid ett bra sätt att veta konditionen på motorn!! Kolla sen att vevhusventilationen inte är täppt. // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är en ren myt, som härstammar från tiden då syntetoljorna gjorde sitt intåg. En bra syntetolja är en bättre olja än mineraloljan sju dagar i veckan. En syntetolja behåller sina egenskaper mycket längre än en mineralolja, speciellt under hög belastning och idag finns ingen anledning att inte använda dessa. Att den skulle lösa upp skit i motorn stämmer till viss del, men det gör även en BRA och MODERN mineralolja. Inte till den grad som vill göras gällande dock. Normalt byter man filter och olja efter några timmars gångtid efter byte till syntet, för att sedan återgå till normala intervaller. Sök på nätet, och du skall finna otaliga vetenskapliga undersökningar i ämnet, som avfärdar denna myt. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alldrig påstått nått annat heller men du ska inte inbilla mig att om du häller i en halvsyntetsolja när du har kört på en tjock fet mineralolja i 30 år att du blir utan problem!! Sen kan hur många studier påvisa detta som helst men av egen erfarenhet så vet jag att det blir trubbel!! Helsyntet är det enda allternativet om man inte kör med mineral tycker jag!! Men jag rekomenderar dock ändå inte att hälla i helsyntet förrän hela motorn är renoverad!! // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra mineralolja av idag, innehåller ämnen som löser skit lika mycket som en syntetolja. Och givetvis går man på helsyntet om man skall gå från mineraloljan. Jag har inga dåliga erfarenheter vid byte från mineral till syntet.Hur skitig motorn är invändigt beror till största del på hur man skött oljebyten genom åren. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, du har rätt i vad du delvis säger, men en syntet olja är betydligt tunnare och på en B20 från 60 talet med stora förslitningar så kan man ju bara tänka sig hur det skulle låta innan motorn med säkerhet ger sig.... Vid en renovering på motorn som inkluderar allt så som ram, vev lager osv... Syntet Vid en gammal motor som ej är renoverad och bara körd på mineralolja.... Mineral Men det är ju som sagt bara ett tips med den erfarenheten jag besitter och alla har vi olika åsikter i ämnet!! // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Så enkelt är det ju inte med oljorna att ni bara kan säga att den ena är tjockare eller tunnare än den andra. Vid helsyntetsik olja har man ju skapat mer termostabila molekylkedjor än som finns i mineraloljan (som ju är råvaran till den syntetiska) Om ni tar två oljor med ungefär samma viskositet så innebär dat alltså att mineralojan är tjockar än syntetoljan när båda är kalla. När motorn sedan blir varm så kommer mineralojan att bli TUNNARE än synteten efterson den inte klarar värmen lika bra utan smälter Vill du använda en mineraloja som är tjockare än helsyntet vid drifttemperatur (för att hålla tätti en otät motor) så måste du alltså väja en mineraloja som är extremt mycket trögare när den inte är uppvärmd. I en båtmotor som pressas hårt så är förmodligen helsysntet alltid bättre så den är mycket tåligar och tjockar vid hög temp och förmår därigenom hålla tätt mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en båtmotor som pressas hårt så är förmodligen helsysntet alltid bättre så den är mycket tåligar och tjockar vid hög temp och förmår därigenom hålla tätt mycket bättre. Exakt vad jag vill säga med detta också.... MEN om man har ett glapp på något så vill man ju inte att det ska bli större utan snarare mindre eller hur!! Helsyntet är det bästa när det gäller, så är det.... Men inte på en gammal sliten motor för då ställer det bara till problem!! Jag har testat på ett flertal gamla motorer med detta resultat då min gamla svärfar jobbade med oljor och insisterade på att helsyntet var bäst även om man hade kört med mineral olja i 20 år!! Vi testatde detta på en gammal b20 med resultatet att den lät som en sten kross och fick inte så lång livstid... Sen gjorde vi en helrenovering på en B230ET och hällde i syntet olja och skulle kolla hur långt vi kunde köra den utan att byta olja och filter, men efter 10000 mil så gav vi upp. Och jag kan säga att den motorn fick gå.... Jag har som sagt alldrig påstått att helsyntet olja inte har bättre egenskaper än mineral olja men under rätt förutsättningar dock!! Men det är ju som sagt upp till var och en vad man vill testa sig fram till för resultat och slänga pengar på ju..... Jag tyckte i alla fall att vårat lilla test var roligt..... :roll: Jag fick rätt och han fel.... men det kanske var tur då!! :-/ // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har tydligen helt olika erfarenheter, och därav olika åsikter. Har provat detta på massvis av gamla Opel och BMW motorer utan några som helst problem. Tror det är dags att starta en oljetråd:-) För att återgå till tråden, så kan hög vevhuskompression bero på flera saker. - Sprucken topp/packning - Slitna kolvringar, alternativt att dom kärvar i ringspåren. Oljeläckage på en B20 brukar också förekomma när vevaxelns bägge packboxar blir dåliga. På bilmodellen(osäker på den marina) var den främre av filt(!) och en typisk läckagepunkt. Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehe, jag håller med.... Men det är roligt att få fram en diskussion för att utbyta erfarenheter.... ;-) Men allt det andra stämmer till punkt och pricka.... // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Hur skulle en mineraloja kunna fylla upp et glapp mer än en syntetolja??? Motorer jag pressat hårt har jag altid kört på helsyntet, favoriten har varit Castrol RS 10-W60, det finns ju ingen mineraloja som håller tjockleken lika bra uppåt i temp. Den funkar ju kanon i över 300 grader utan att tappa eller bli för tunn. En mineralolja ballar ju ur redan över 185 grader och både bryns och blir för tunn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm....den oljan luktar dessutom underbart när man varmkört!:-) Castrol RS är en utomordentlig olja, men det går faktiskt att finna lika bra oljor till en betydligt bättre peng. SAE(viskositet) klassningen(10-60w i detta fallet) är egentligen mindre intressant, än ACEA/API-klassningen, som är det som talar om vad oljan har för faktiska egenskaper. En båtmotor som går sommartid mår lika bra med 10-60w SAE som en båtmotor vintertid som använder SAE 0-40w, så länge ACEA/API är den samma. Faktum är att en del biltemaoljor(!) håller bättre klass än de som säljs i motorshoppen. Än en gång, jag tror det är dags för en separat oljetråd:-) Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...