arkivdykarn_lw 1 Postad 11 Maj , 2007 ...efter 25 dar bortom all ära och redlighet! Storskutan fortfarande på land men nu klar för plastning av en del skador under vattenlinjen. För övrigt ska ett nytt snurrfäste(uppfjädrande)monteras, kallpressad rå jungfrulinolja blasks på i mängder innombords, och fylla ut det gamla propellerhålet med en bit hådpressad frigolit. 30 meter grön skot/fallina beställd: Polyropes Paralock/Piranha, en behaglig och prisvärd lina som inte fryser så lätt på vintern (blir bara lite stel men mjuknar när man böjer den), biter bra i råttor bl.a. beroende av att inner och ytterdel är helt fästade vid varann. Under tiden färdas man med snurrbåt, paddlar lite kajak och seglar&ror med roddsnipan/Suvi495 (se bild). Bild: Så här bra kan man ha det mellan arbetspassen! 17 grader, sol, en helt vindstilla vik, 6 havsörnar i luften spejande över grannöns 250 skarvbon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 11 Maj , 2007 Skarv är något som ökat kolosalt i Vänern. Förr(20 år sedan) fanns inga alls, nu ser man dom överallt hela tiden. Ofta när man tuffar hemåt på kvällskvisten så drar de ut över sjön i stora skaror, flock efter flock, åt sydväst. Ingen koloni finns dock i vårat område, ännu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 12 Maj , 2007 Innom mitt revir/norra Sankt Anna skärgård har nog skarven slutat att öka och tillochmed minskat på vissa ställen. En del kanske beroende på att örnen lärt sig att kalasa på dessa urfåglar. För egen del störs jag inte av dom, å de lär ju mest ta så kallad skräpfisk, och om de invaderar en å annan ö är det ju rätt blygsamt i jämförelse med vissa öars täta bestånd av sommarhus i alla regnbågens färger och kufiska former. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 12 Maj , 2007 Ett nytt inslag i naturen... Kan tänkta mig att skraken har gått tillbaka en del. Förr fanns stora flockar av storskrake som syntes fiskande tillsammans, i riktiga skådespel, idag ses mest enstaka par. Örn har jag tyvärr inte sett till i området men finns häckande i norra delen av sjön. Är väl fortfarande rätt sällsynta inåt landet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser