Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
osth

Slirande propeller på en 4 hk Yamaha

Rekommendera Poster


Hej
Jag sökte runt i forumet lite och hittade några trådar på samma tema men skulle ändå vilja fråga själv om lite råd. Vi har en Yamaha 4 hk från tidigt 90-tal som under de två senaste säsongerna har haft problemet att om man kör motorn på över ca 60% gaspådrag så blir efter en stund som att motorn tappar greppet i vattnet och ökar kraftigt i varv. Sänker man gasen går det bra att köra igen men bara upp till en viss effekt.
Vad jag har förstått så beror detta troligtvis på en bussning i propellern som är utsliten, men min fråga är då om det är något som man kan byta själv, dvs:

Går det att få tag på reservdelar, är det ett svårt jobb och om man skulle lämna in motorn istället vad skulle det kunna kosta att åtgärda det?
 
Tacksam för svar av alla kunniga här på forumet
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades hitta en instruktionsbok från Yamahas amerikanska avdelning på nätet och där verkar det mycket riktigt som om dessa modellerna har brytpinne på propellern. Men då är frågan hur man kan förklara att motorn verkar tappa greppet i vattnet, för antingen måste väl pinnen vara av eller vara hel och inte tappa greppet vid just ett visst moment?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att någon har satt dit en spik som vridit sig runt axeln. Då uppstår detta fenomen. Bara att ta bort den o sätta dit brytpinne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...