jaky74 0 Postad 2 Maj , 2007 Hur ska man räkna ut vilken ankarlina man skall använda.Om jag har en båt som väger 2500 kg,skall man då använda en ankarlina med brottgräns på 2500 kg eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 2 Maj , 2007 Har för mig att det står lite om det här. http://www.sjoassistans.se/forsakringar/source.php/1058357/sjoassistans_forsakring_sakerhetsguide.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 Maj , 2007 Vilken kraft tror du att din relativt lätta båt kan utsätta ankarlinan för ? Vilket tror du ger sig först: ankaret, linan, eller ankarets grepp i botten ? Du kan använda klenare lina än du tror, särskilt om du har ett litet/lätt ankare och inte avser att ankra i hårt väder. http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankbehov.htm Min 9 tons stålbåt (9,5 x 3,2 meter, se bild till vänster) som ligger i året runt var under stormen Per (14 januari i år, medelstyrka på 26-27 m/s, upemot 38 m/s i byarna) förtöjd vid sin hemmaplats på västkusten med för vikten klen 12 mm lina (brottgräns 1700 kp) från Biltema, inga problem med båten, den låg tryggt. Personligen tycker jag att det är bättre med klenare (typ 8/10 mm, 850-1100 kp brottgräns) lina vid tillfälliga förtöjningar typ naturhamn då linan är lättare att hantera, kostar mycket mindre/meter och man har råd att köpa flera och längre linor. Långa linor kan behövas om man ska förtöja tvärs en vik, flera parallela linor till lite olika punkter ger en (för mig) tryggare förtöjning vid hårt väder. Jag anser att Biltema:s mjuka tågvirke är klart prisvärd och har aldrig haft anledning att hysa några bekymmer över dess hållfasthet (och jag tror att jag utsätter linorna för betydligt mer påfrestningar än vad de flesta gör, ligger ofta ute i hårt väder). Men det var bara min personliga reflektion.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 2 Maj , 2007 En fördel att använda tunnare förtöjnigsgods vid ankring är att man får en fjädring som gör att ankaret ligger säkrare om det kommer in lite svall. En lång lina, utnyttja gärna hela linan, ger en tryggare ankarliggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser