Gå till innehåll
onsdag 31 december 2025
Mawi

Kostnad mm för Göta Kanal?

Rekommendera Poster

Hej Har köpt båt i Stockholm som skall transporteras till göteborg. Letar i första hand lastbilstransport, men för jämförelse skull så skulle det vara intressant och veta lite om göta kanal. Båten är en Ohlsson 8:8 och ligger strax söder om stockholm. Den har en VP MD 2020 på 18 hk. Om någon kunde svara på någon eller några av följande frågor så vore det bra. Kanske har någon ett sjökort över kanalen att sälja / hyra ut ? Jag har lagt en köpes annons om detta. Vi har en 8 månaders baby och 2 små hundar, ingen av oss har slussat förut, och vi har aldrig haft någon båt med inombordare

1. Hur lång tid skall man beräkna?

2. vad kommer det att kosta? kanalkostnad, sjökort, diesel, hamnavgifter mm

3. Är det bättre att inte masta på?

4. När är bästa tiden?

5. Vad får man inte missa längs vägen?

MVH Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver man verkligen ett sjökort över kanalen?

Hur svårt är det att navigera visuellt utefter kanalsidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ju några sjöar man måste korsa på vägen, inte bara kanal. Roxen bland annat, har jag för mig. Men dom kanske är utstakade väg rakt över på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag kanske läste fel, trodde han frågade efter kort över kanalen, inte Roxen.

Nej, någon utstakad väg har jag inte sett, inte vid Berg i alla fall.

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 27 april 2007 | 16:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Hur lång tid skall man beräkna? 7-10 dagar

2. vad kommer det att kosta? kanalkostnad, sjökort, diesel, hamnavgifter mm. c:a 10000

3. Är det bättre att inte masta på? Nej, du får många tillfällen att hissa på. Vättern och Vänern och de andra sjöarna är inte fy skam heller. Sjön Viken är den vackraste. 

4. När är bästa tiden? Tidigt på året

5. Vad får man inte missa längs vägen? Att ha alla sinnen öppna.
Bilmuséet i Motala är en höjdare. Går att lägga till några meter ifrån. 

Göta Kanal bara måste man gå nån gång. Oroa er inte för epitet som skillsmässodiket och sådant prat. Ett utmärkt tillfälle att lära sig finmanövrera båt snarare. Väl avfendrad så händer inte något med den blanka plasten. Jag skulle aldrig för mitt liv skicka en båt med landsvägstransport. Båten är ju transportmedel i sig själv. Dessutom ska man väl använda båten till att ge sig ut på äventyr någonstans. Varför inte göra två flugor på smällen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har de grävt en kanal genom roxen nu då?

han undrar ju vilka sjökort som behövs....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med hemmahamn i vättern är möjligheten att ta till vänster, eller höger, vilket har hänt några gånger..Det är väl inte lika upphetsande idag men första gången vi åkte var den en upplevelse väl värd namnet!!

1. Tiden bestämmer du själv, numera finns det expressvarianten, se vidare hemsidan för GK. Har man gått den några ggr så kör man på men annars finns det ingen anledning att brådska. Resan är en del av resan,

2. Inte så dyrt, enl min uppfattning, alldeles speciellt billigt om man är men i en båtklubb(vet inte vilka som är anslutna), vilket ger halva priset.

3. Självklart skall du masta på!!

4. När solen skiner och skilsmässodikena är fyllda av åskådare, och kanalen fylls av båtar såväl som landgående cyklister och turister

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slussningen är inte så knepig gott om fendrar och fråg och titta hur andra gör, meddela att det är första gången så håller slussvaktenoch övriga båtar ett extra öga på om ni behöver hjälp.

Hur det fungerar med en 8månaders vet jag inte än efter som vi väntar barn i sommar, men det borde inte vara några problem. Säkerligen kan ni låna en gast från någon annan båt om det skulle knipa.

I kanalen betalar man ingen hamnavgift!

Bastun i lanthöjden ger underbar avkoppling.

En segelbåt ska alltid vara påmastad tycker jag!

Seglade en Maxi Fenix från Gålö till Askersund(vättern) i höstas.

Tre dagsetapper på Östkusten och tre dagar kanal( Vättern)

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Sjökort är ett måste. Det finns flera sjöar förutom att det är roligt att följa resan på pappret. Senaste sjökort köper du i kontoret vid första slussen. Dom var inte så dyrt om jag minns rätt.

Trevlig resa!21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar, det verkar ju ganska trevligt förstås, kanske blir det kanalen i alla fall! Forgus31: hur kommer du fram till 10.000:- ? jag vet nu att själva kanalresan inkl gästhamnar kostar strax under 4000:- Är det dessa 3 kort man behöver Göta kanal, vänern,trollhättan-gbg? I så fall kostar väl kort en ca 600:- Hur mycket av resten är tex diesel, jag har ingen aning om hur mycket en MD 2020 drar per distans när man går i ekonomitempo? Vilka andra kostnader skall man tänka på ?

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är nog att ta i men man kan runda uppåt från kanske 5-6000 och ha roligt för resten när man ser att det räcker. Det skulle tveklöst bli dyrare med landtransport ändå och stökigare och riskablare för båten.

Go tur. Vi tar nog kanalvägen tillbaka till Göteborg från vår tur runt Sverige i sommar också. Början av augusti blir det väl. Handlar om väder och vind och hur länge man sover på morgnarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten diesel i ekonomifart c:a 5 knop drar c:a 2 l/timmen. Räknar med 400 m blir det 160 liter för 1900 kr. Nu seglar man kanske nästan halva sträckan så dieselkostnaden blir inte mer än drygt 1000 kr.

Billig semester med tanke på att transporten med lastbil skulle gå på det dubbla. Dvs man tjänar på att ha semester när man transportseglar båten. Och ett litet ofarligt äventyr får man på köpet.

Jag kan garantera att ni blir duktiga på att finmanövrera båt efter en kanaltur.

Vi gjorde vår första kanaltur med vårt första barn när hon var 1 1/2 år. Hon var bra på att springa undan när vi hanterade båten i Bergs slussar har jag ett minne av. Hjärtat i halsgropen på mor och far innan hon räddades tillbaka till den säkra båten (en jolle modell större, ritad av Thorell).

Vi höll henne sedan intresserad av annat med något som vi döpte till slussgodis. En stor påse som öppnades samtidigt med slussen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, mig veterligen har dom inte grävt någon kanal genom Roxen. Inte heller finns det någon utstakad väg.

Var får ni alla egendomliga idéer ifrån?

Trådskaparen skrev:

Kanske har någon ett sjökort över kanalen att sälja / hyra ut ? Jag har lagt en köpes annons om detta.

Jag tolkade detta som att han vill ha sjökort över kanalen, men det var tydligen en feltolkning som jag ber om ursäkt för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att gå Göta Kanal med en 8-månaders baby är säkert inga problem. Bäst att passa på innan den blir alltför mobil. Låt er inte skrämmas av rykten om hur svårt det är att slussa. Slussvakterna och de flesta andra båtresenärerna brukar vara hjälpsamma. Ta bara god tid på er så att ni kan stanna när ni vill, göra halvdagsetapper när det passar etc. Om Semestern räcker till så är även Vänern att rekommendera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar! Hur som helst så fick jag tag på en lastbiltransport som körde ner båten... Trots allt skönt att komma i ordning i båten i hemma hamn. Men jag blev ändå sugen på att gå i Göta kanal så någon gång blir det nog så ändå!

Martin

20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...