r-bert 0 Postad 21 April , 2007 hej är ny med power trim eller tilt,när man kör så kan man tilta hur man vill för att båten skall gå bra, är detta rätt, så när man kör då är trycket på hydral kolven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 21 April , 2007 Du får nog vara lite tydligare i din formulerin om någon skall förstå! Men om du undrar om trimkolvarna orkar höja/sänka motorn under max fart så svaret ja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 21 April , 2007 jag menar att motorn vilar på hydralen när man kör ,eller kan man spärra kolven mekaniskt , svårt att förklara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 21 April , 2007 Den vilar på kolvarna. Hydralik är mycket starkt. Senast ändrad av krickus | 21 april 2007 | 20:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 21 April , 2007 a det måste den va , e den lika stark när man backar , och vad händer när man kör på nåt i lite högre fart finns det nån ventil eller nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 21 April , 2007 Vad ska du köra på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 21 April , 2007 kanske nåt grund eller så ,om olykan e framme menar jag robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 21 April , 2007 om du lär dig att navigera först så behöver du inte fundera på det. För övrigt hoppas jag att du skämtar, om inte, skaffa dig den kunskap/kompetens som krävs för att framföra en båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 April , 2007 Hej, Powertrim är väldigt bra som du kommer att upptäcka. Den ger dig möjlighet till aktiv körning så att du kan ha bästa gångläge (anfallsvinkel) på båten vid olika farter. Vid start från stillastående upp i planing: Trimma in riggvinkeln mot akterspegeln. Detta medför att fören hålls nere under accelerationsfasen. När du kommit upp i planing trimmar du ut riggvinkeln mjukt tills du märker att båten går lätt. Du kan trimma ut lite till och när propellern börjar tappa greppet trimmar du tillbaka lite. När du åker kan man använda trimmen för att underlätta gången beroende på om du åker i mot- eller medsjö: Motsjö: Hjälper ofta att trimma in lite då så att fören klyver mer genom vågorna (funkar förstås bara till en viss grad). Medsjö: trimma ut lite så fören hålls upp lite för att hindra att nosen dyker i en framförvarande våg (kan bli obehagligt, speciellt för passagerare som inte är lika beredd på detta som föraren kan vara). Du har även stor nytta av trimmen vid olika belastning i båten, t ex nån sätter sig i fören då kan du behöva trimma ut så fören får lite mer lyftande kraft, många i aktern så får du trimme in lite så fören hålls ner lite speciellt lite extra under accelerationsfasen. Hoppas du förstår hur du kan använda den elegtriska trimmen. När du kör så trycker vattenkraften mot växelhuset plus propellerns dragningskraft och hydralsystemet håller emot. Kör du på t ex en sten så slås motorn uppåt så att växelhuset så långt möjligt skonas. Här har hydralsyetemet en dämpande effekt. Vet precis hur det funkar då jag körde på en sten en gång för många år sedan med min gamla båt. Funka precis som det var tänkt, jag klarade mig som tur var med bara ett litet hack i skäddan (fenan). /Bo Senast ändrad av bossee | 21 april 2007 | 20:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r-bert 0 Postad 22 April , 2007 tack bossee för bra svar ,jag är bara nyfiken på hur tilt fungerar, mvh robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser