Gå till innehåll
tisdag 10 juni 2025
wesslan84

Ducati 9 hk?

Rekommendera Poster

Det sitter en Ducati motor i våran segebåt på 9 hk. Det är en luftkyld sak som lever om ganska bra. Vi är nu på jakt efter fackta om denna motor. Det verkar inte vara det lättaste att finna. Har någon här inne en likadan motor? Och skulle Du så kunna hjälpa oss med lite information?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 18-20 hk-version (också 1-cylindrig)stående. Jag hade tänkt montera den i min båt, men det blir en 2-cylindrig yanmar istället... (Ducatin är alltså över ifall någon är intresserad...)

Jag hittade lite info om motorn på webben. Om jag kommer ihåg rätt så byggdes de på beställning av en annan italiansk marinmotortillverkare (VM?). De byggdes några år kring 1980, tror jag.

Konstruktionen är enkel, och det bör vara lätt att serva dem. I instruktionsboken finns beskrivning hur man öppnar cylindern och vevhuset, med moment på bultar och så. Spridare mm är Bosch, så vissa reservdelar finns. Annars är det nog svårt med reservdelar.

post-21945-1394235012,985_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej MagnusKr
Verkar intressant. Kankse passar den till ett projekt jag har.

Kan du mejla mig?
Det jag har hört annars om luftkylda motorer i båt är att de för alldels för mycket liv/ljud. Vattenmanteln runt cylindern dämpar en hel del ljud redan vid källan så att säga. 
Hälsn
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har scannat in instruktions/handboken till min Ducato 18-20 hkr. Den är på ca 26 MB, men jag kan maila den i delar om någon är intresserad...

Jag har också erbjudit den till: http://www.engine-cemberci.com/ som har en massa handböcker från olika gamla motorer...

/Magnus

post-21945-1394235035,4488_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallo.

Har fått lite hjälp nu med motorn... Man jag letar fortfarande efter vår motors instruktionsbok. Så om du har en Ducati 9 hk är vi fortfarande intreserad av information. Tack ni som svarat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...