Gäst Kalman Postad 11 April , 2007 Hej alla med Fin§Gal båtar.Har nyss fått ett email från Ulf B. Han har en mycket fin hemsida som är proffsigt fin och jag blev impadBesök den gärna,adressen är: http://web.telia.com/~u23707644/Skriv gärna kommentarer sedan.Ni som ännu inte hört av er ang Fingal klubben, skicka ett email elle ring mig på 0152-60380, många signaler.Skall vi försöka ses nånstans redan denna sommar alla som kan? Var? När? Det vore kul att dra ihop till ett båtmöte ute på sjön redan i år bara för att ses och jämföra våra båtar. Sen får vi se vad det kan leda till. Vi har säkert en massa olika erfarenheter som vi kunde göra nåt med. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samba 0 Postad 12 April , 2007 Hej Kalman,en liknande badstege som du såg på min Fingal (fotot) hittade jag på Blocket i dag,Kolla på Blocket stockholm 12apr,rubr.Badstege för fast montering. Lycka till,/Samba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 April , 2007 Hej Samba!Tack för badstegetipset.Kollade. Den verkar alldeles för kort. Har du verkligen en sån på din Fin-Gal?Den andra stegen på samma plats för 500 Kr är mycket längre.Grejen är att jag vill ha en så lång stege att när jag ligger i vattnet skall den ha helst tre pinnar att kliva på. (Vi får skylla på att tjocka magen inte tillåter alltför hopböjda knän med tillhörande akrobatiska uträtning och upphivande ur vattnet....) som om det inte räckte med det. När den är uppfälld skall den helst inte sticka upp över däckskanten. Helst vill jag inte ha den där alls för jag backar ofta in till bryggan, alltlt för det täcka könet om man nu får säga sånt i detta forum....Och inte nog med det heller, jag vill kunna fälla ner stegen genom att dra i ett snöre i den olyckliga lyckosamma situationen då jag har ramlat i spat och båten inte seglat från mig och inga är ombord. ja, allt detta hade jag naturligtvis på min förra båt men så var stegen också hemmasvetsad och konstruerad av mig. Tyvärr ej i rostfritt så den har sina brister och den passar inte på Fin-Gal med sin lutande akterspegel. Så om nu någon läser detta och har ett bra tips eller realistiskt förslag så hör av er. Tänk på att min plånbok är väldigt tunn!;-)Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marialilian 0 Postad 19 April , 2007 Hej och tack för en fin hemsida. Här skickar jag en bild på vår Fingal från Kalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 April , 2007 Trevlig bild. Kul.Ser att ni har den stora rutan på framkant av överbyggnaden/ruffen. Det finns med mindra också. Min fru älskar den där rutan! Det var så på gamla P28:orna åsså. Vi var nära att köpa en för många år sedan. Sett en bild på en Fingal som håller på att målas om där man plastade igen fönstret. Synd. men den ägaren ville väl ha det så eller så såg jag fel på kortet?. Du som känner igen dig, jag har tappat adressen, hör gärna av dig. Det är inte många Fin-Gal kvar med sin original babyblåa färg. Min är också omlackerad. Blått är ju bra för ögat men det sticker ut och tolereras inte i det avundjuka-stick-inte-ut-landet här i Norden . Det gäller att se ut som alla andra. Vi som har Fin-Gal är modiga för vårt extra höga rufftak/doghouse sticker ut och sticker upp både bildlikt och bokstavligt talat. Men håll med om att det är en smak sak.Det är ganska många engelska båtar som har det likadant och där höjer de inte på ögonbrynen. Inte ens när båten har dubbla kölar för att inte luta i tidvattnet, när det är ebb och torrlagt. En sådan båt i Sverige pekas det på i hamnarna, har upplevt det och tyckte synd om de gästande engelsmännen. Vem skickar in nästa bild?Själv återkommer jag med med bilder på kopplingen om några dagar efter helgen kanske.Skön sommar med förliga vindar önskar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captain 0 Postad 15 September , 2007 HejJag har tittat på hemsidan den är jättefinHälsingarCaptain Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
samba 0 Postad 24 September , 2007 Hej alla Fingalister,kul att läsa om alla förbätringar o annat som vi gör på våra Fingal,själv tyckte vi i början att den baby-blå färgen överbygnaden var ful men efter en behandling med Autosol o polering fick glansen tillbaka så nu tänker vi behålla orginal färjen,har även kvar trämasten med den 4 metr långa bommen,badstegen har vi tagit bort från aktern och efter lite modifiering monterat på styrbords sidan lite akter om vinchen,ska göra lika på babords sidan.Jag har ju en snurra där bak så vi ansåg att de e lite farligt att använda stegen med risken att bli skadad av utombordaren vid sjögång. Hade bra/ Samba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser