jillehed 0 Postad 10 April , 2007 Hej Någon som kan hjälpa mig med hur jag skall koppla in mina nya brytare (rocker switch) på befintliga trimplan? Jag skall ha 2st brytare (BB & SB), varje brytare har 3st anslutningar), läget på brytarpositionerna är Momentant On - Off - Momentant On. Frågan är hur jag skall koppla in de befintliga kablarna (5st). Jag har provat några kombinationer, antingen fungerar inget eller som i ett fall, då styre en rockerswitch SAMTLIGA trimplan samtidigt..... På Bennetts hemsida (http://www.bennetttrimtabs.com/ownman.pdf) finns förklaring till vad de olika kablarna har för funktion. Mycket tacksam för hjälp, sjösätter snart. Mvh Joachim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 April , 2007 Jag kikade lite på Bennets dokument. Kolla tabellen på sid 7: Operation Reaction Orange (plus), blue, red Port trim tab down Orange (plus), blue, green Starboard trim tab down Orange (plus), blue, red, green Both trim tabs down Orange (plus), yellow, red Port trim tab up Orange (plus), yellow, green Starboard trim tab up Orange (plus), yellow, red, green Both trim tabs up Jag tror du har ett problem. Det verkar som om det behövs s k tvåpoliga brytare för att det här ska fungera. Tvåpolig brytare är två st brytare som är mekaniskt ihopkopplade och rör sig samtidigt. Jag har ritat ihop ett schema åt dig, se bild. Jag kan tyvärr inte komma på hur man skulle få enpoliga brytare att fungera. (Jo man kan använda dioder men dels är det svårt att hitta såna som tål strömmen, de är i så fall dyra och är en sak till som kan gå sönder på sjön.) Senast ändrad av Anders_St | 10 april 2007 | 23:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 April , 2007 Lite nyfiken; blev du hjälpt av schemat eller har du löst det på annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jillehed 0 Postad 6 Maj , 2007 Anders Tack för ditt kopplings-schema. Innan jag såg detta så kontaktade jag en el-kille jag känner och kom fram till att likdioder skulle fungera (som även du kom fram till). Han har fixat dessa åt mig men jag har ännu inte hunnit testa detta. Återkommer när jag testat dem. //Joachim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser