Gå till innehåll
måndag 02 juni 2025
tuppen_ericson

håller på att bygga en eldriven snipa ca 20fot

Rekommendera Poster

en batteri bank och en smidig motor direkt på axeln. beräknad drift tid på max fart ca 2tim, på 75% 9tim och så vidare. march fart 3-5 knop helt ljud löst. besin generator som nöd motor. tror ni jag lyckas? finns det någon som är intresserad får ni gärna skriva en rad

post-25071-1394234997,1153_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hur är det med motorer från eltruckar 2 sådana för avhämtning står bredvid min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du tänkt att ladda batterierna när du ligger vid bryggan. Det är ju sällan det finns el vid bryggplatser!

Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej alla jag har köpt el motor på ozecodrive. måste det bara fungera bra nu. truck motorer kanske funkar ej på läst om dom motorerna. går på 48v tror jag. Denna går på 24v och verkar helt ok för marint bruk. Galvaniska strömmar är inget roligt för el prylar. nu ska jag ut och prima botten. mvh anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo jag har en fin trailer och 500m till rampen. och kanske el vid bryggan. båten blir lite beroende av el. Men lika lätt körd på ett tyst honda elverk runt 1kw. Batteri banken laddas med två mobitronic laddare a`15A. tanken har slagit mig att båten kommer passa perfekt i en sjö där ägaren bor vid vattnet och kan dra ner el till bryggan. Och glida iväg helt knäpptyst bara fåglarna hörs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst förut om någon i Göteborg som har haft elmotor i sin segelbåt. Då kunde han ladda batterierna genom att köra omvänt. D v s när han seglade så blev motorn en generator.
En utveckling av din uppladdning skulle vara att ta en mindre vattenkyld motot som du sen monterar en större generator på. Denna lösning skulle gå att få väldigt tyst, samt att den ger rätt inställd en bra verkningsgrad.
Kul projekt. Skicka in en bild och lite info till Praktiskt Båtägande så får vi förhoppningsvis läsa om det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan hända jag kontaktar nogon tidning när jag är lite mer säker på att det funkar bra men mina bilder kommer nog att finnas i min sjö bod. jag tänkte koppla en liten motor på axeln efter elmotorn men e inte säker på att denna klarar vibrationer från förbrännings motorn. och bygga bort jorden pga galvaniska strömmar blir lite jobbigt. det går men jobbigt. så ett litet honda elverk som jag kan placera vart jag vill för bäst plan lösning känns mest rätt för mig. och jag kan ta hem det när strömmen går hemma m.m. tack för intresset

Senast ändrad av tuppen_ericson | 07 april 2007 | 09:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nej, men har haft ideer om liknade projekt, men allt blir dyrt med batterier sitter just och funderar på om nästa unge ska få ny batterier till gamla el gokarten. Han är ju snart 2 år så det är daxs och batterierna var väldigt matta vid dagens provtur.

post-15930-1394234998,3571_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kan detta vara lösningen på el båtens framdrivning och strömreserv.

Nystads elektrifiering med ansjovisenergi

Bonks och Nystads historia går hand i hand; Bonkföretagen grundades i Nystad år 1893, då företagets grundare Pär Bonk i sitt festtal förkunnade: Människan vill ha maskiner - maskinen är till för att göra människan lycklig. Jag skall skänka människan maskiner hon blir lycklig av.

Familjeföretaget Bonks rötter tränger dock djupare. Den enkla ansjovisfiskarfamiljen Bonk som bodde på Pyhämaa (finska Helgoland) arbetade hårt för en bättre tillvaro och gjorde tre viktiga upptäckter.  

Den första var ett uråldrigt recept på Garum, en uppiggande kryddsås gjord på ansjovis. Vidare upptäckte de att ansjovisoljan var extremt viskös, och med denna olja smordes industrins hjul i Östersjöländerna.  
Av en slump upptäcktes den sk. dynamoeffekten då den peruanska jätteansjovisen man planterat ut i bassänger simmade av och an mella två poler. Denna dynamoeffekt blev en av milstolparna i Bonks och ansjoviskraftens utveckling och ledde till Nystads elektrifiering med ansjovisenergi.

källa: http://www.bonkcentre.fi/p1_swe.htm 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ge honom ett nytt batteri nu och lär honom instalera det direkt. så kanske han utveklar en ny metod att utvinna energi en vacker dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av en slump upptäcktes den sk. dynamoeffekten då den peruanska jätteansjovisen man planterat ut i bassänger simmade av och an mella två poler. Denna dynamoeffekt blev en av milstolparna i Bonks och ansjoviskraftens utveckling och ledde till Nystads elektrifiering med ansjovisenergi. 

Någon skarvar lite här. Ansjovisenergin kan inte ha varit överhövan användbar.

Däremot uppskattar jag den mycket i den svenska Jansons frestelseen som vi förresten just avnjutit tillsammans med sill, nubbe och kokta ägg. Mums!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ska den gå riktig fort krävs 3 st 14 amps 12 voltare i serier men då springer man inte ikapp den, så blir det nya batteri så får det räcka med 2x12 dvs 24 volt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en elmotor från OZ marin i en träsegelbåt på 6 ton nu i 6 år. Fungerar perfekt. Nu skall jag sälja båten och monterat ur motorn för att ha den i nästa båt....

dessa motorer har inbyggt trycklager. Man kan bygga liknande själv, men då får man skaffa ett externt trycklager (aquadrive, el. dyl). Fartkontrollen kan vara trixig att göra själv. Motorn drar ca 50A på 12 V och 170A på 24 V...

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar jobbigt att bygga motorn själv. hur många batterier har du haft och drift tiden m.m. motorn ligger i köket så snart sitter den i båten. roöigt att höra någon som haft en sådan motor. har du haft några problem med den?

varför lät du den inte sitta kvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...