Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
ALihv

Färgnyans till Wellcraft 1987

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Wellcraft Nova 1987 och fick en lång repa i gelcoten förra sommaren. Tog kontakt med en firma i Åkersberga som är duktiga på att bryta färg. Problemet är att det inte finns någon del som jag kan ta med så att de kan bryta till rätt nyans. Vet någon vilka färgnyanser som gäller för Wellcraft. Färgen är gråvit, röd mot ovansidan. Det är den gråvita färgen jag efterlyser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig med Wellcraft

Lack och gelcoat är ju lite olika saker. Antingen så lagar du med gelcoat och då finns det firmor som säljer brutna gelcoats i olika färger, eller så bättrar du i med någon form av lack

Jag tror att det bästa är att sin du själv är inne på att få med sig en del av den gamla. Gelcoaten lär med största sannolikhet ha ändrat lite färg efter den blev pålagd. Ett tips för att få rätt färg är att låna en färgskala av någon som håller på med billacker eller färger i någon annan bemärkelse. Kolla vilken färg mot skalan som ligger närmast och ta med skalan med den färgen till din lackerare så får han antingen översätta till sin skala eller blanda efter direkt efter din.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för gott råd. Ska försöka hitta en färgkarta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...