Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
Gäst FrasseB

Fotogenvärmare i båten?

Rekommendera Poster

Gäst FrasseB

Måste snabbt ha en värmare i båten och hinner inte installera någon. Har sneglat lite åt fotogenvärmare typ Campingmodell som finns att köpa på Cleas Olson och Jula till priset av ca 1300 svenska riksdaler. Verkar vara bra effekt på dom. Men Lysfotogen? Vad är det? Är det inte vanlig diesel eller tunnolja som det även kallas? Måste man verkligen pröjsa 25 kronor per liter för detta? Många frågor på en gång...Nå'n som har svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst whiskyman

25kr??????,betalar själv 14 litern på en gasol firma där ja bor o tycker det är förjävla dyrt.tänk på att du får ett hälit os av fotogenet när du tänder o släcker och denna häliga odör bränner sig fast i din skuta.värmer själv på hösten min sommarstuga med fotogen o efter 30 år har ja blivit immun mot stanken,så tänk efter en extra gång innan du stoppar in en kamin i din båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst whiskyman

om du nu ska börja elda med fotogen så glömde ja att säga att om du köper ett helt fat på ca 200 l av statoil så kostar det runt 10 kr litern,priset är sen förra hösten då ja kolla.bara lysfotogen gäller allt annat luktar bara värre o funkar inte bra i fotogen kaminer. lycka till med värmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt alternativ är att installera en diesel värmare. en ebersprächer eller ardic eller något liknande. funderar själv på att göra det. eller ett alternativ är att införskaffa sig en kamin. om man har den platsen menar jag. det är ett alternativ jag har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara komma med en liten varing. Tänk noga på det här med ventilation och och skorsten till rökgaserna. Det är stor skillnad på luftvolymen i en båt och tex i en sommarstuga som som clas olsson värmarna kanske mer är tänkta till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...