Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Dask

Byte av motor

Rekommendera Poster

Har en crescent 430 men en tvåtakt 25hk på och funderar på att byta till en 15 -20 hk fyrtakt. hur mycket i fart minskning kan man räkna med. Båten väger utan motor 330kg och gör i dag strax över 20 knop. Om man går ner till 15 hk fyrtakt tror ni att man kan få problem med planning då.

Tacksam för svar.

Kolla gärna på min sjöbod så får ni se hur båten ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hur mycket har du tänkt att lasta den? med en vuxen så borde den nog plana med 15hk. Kanske även med två vuxna(en fram en bak) men där går nog sedan gränsen, gissar jag.
Utgår då från mina kunskaper ang. en askeladd 430. Den planar med 20hk 2-takt och 3 vuxna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du får den att plana tyvärr. Jag hade en 25 Hk fyrtakt på min båt som är en rent planande båt och det var med lite hjälp och solen i ryggen den kom upp i plan men det var inte mer heller.

Största problemet var att få upp båten över planingströskel, alltså för slö acceleration.

 

Senast ändrad av Secalka | 13 februari 2007 | 19:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren det får väl bli en 25-30 hk fyrtakt men de kostar lite mer... men men

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


4-taktarna måste då vara riktigt slöa, för den askeladd 14(med vindrutor och kapell) som jag jämför med går riktigt bra med 20-hästarn från 80-talet.


men jag vet inte, gissar ju bara... 

 

Senast ändrad av Knoparn | 14 februari 2007 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, de är lite trötta i accellerationen så det beror ju på vad Du lägger in i begreppet...!

På mindre båtar som bara kan ha mindre motorer så är det hårfin skillnad på att åka 16 knop för att båten inte kan plana eller åka 25 knop för att man fick upp den över planingströskeln.

Allt med samma motor !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...