Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
Ringhede

Myter och lögner

Rekommendera Poster

Motståndare eller inte.

Vanligt strukturerat arbete.

Först ska man ta reda på om det är ett problem.

Därefter vad som är grundproblemet.

Sedan inför man lösningen på grundproblemet.

Om inte är det risk att man botar symptom eller försöker lösa något som inte är ett problem.

Lösningen mot arbetsskador är inte plåster och värktabletter utan lösning på uppkomsten till skadorna.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok mitt första inlägg var nog att ta i för mycket. Men något att fundera på iaf hur ett framtida båtkörkort kommer att kunna se ut... Sedan så har många redan visat statestik ang säkerhet etc.. Hur många andra som kör på andra båtar i hamnar krossar ybommar kör rakt in i kajer och använder andra båtar som broms och studdsmattor med stora matriella skador som följd hör inte hit. Varje dag är d klantskallar som kör på andra bilar backar på stolpar krockar på parkeringar etc och saknar dom körkort Nää inte d minsta.. Samma gäller under högsesången i hamnar etc... Dessa folk må d vara fylletrattar, sneseglare, snorungar, miljonärer etc finns i en helt annan statestik närmare bestämmt Försäkringsbolagens... Har inget med båt (bil)körkort att göra det handlar om eget omdömme och bristfälliga kunskaper i hantering av fordonet (farkossten) dom framför. Visst alla gör vi misstag någon gång men d finns gränser...   

D ska oxå tilläggas att d är mycket lättare att parkera en bil än att lägga till med en båt. Ihårt väder är d en utmaning för oss Aqua drives med hyfsat höga vindkänsliga båtar att ensamma fickparkera mellan två båtar..

Detta med besiktning som du är inne på Jolly är en lysande ide... Många båtbränder, sprängda båtar etc hade kunnat förhindrats om båten genomgick en besiktning.. Husvangnar Husbilar etc som har gasol mm provas ju på bilbesiktningen.. Även om man har hyfsat koll på sin båt är d lätt att missa en droppande bränsleledning, läckande gasolslang, brister i elsystem etc... Jag hade mycket hellre besiktat min båt var 5e eller var 3e år för låt oss säga runt 1000 lappen eller nått i den stilen. En tagit ett Båtkörkort som inte hade gjort vare sig mig eller båten säkrare..

Då en erfaren Fackman går igenom båten med en checklista och noterar dom punkterna som är bristfälliga och bör åtgärdas (Alt) måste åtgärdas.. Där snackar vi säkerhet... Exempel hämtat från bilprovningen, Låt oss säga att du åker om kring i en gammal rishög med rost så långt ögat når. Och du får nerslag på Dåliga bromsar, rostiga bromsrör rostig tank läckande bränsle rör, etc.. Fortsätter man att köra då??? Nä jag hade inte gjort d iaf varje gång man drar igång skrothögen utgör man en fara för sig själlv och allmänheten man kör omkring i en tickande bomb och vet dessutom om de..

Ok båtarnas värld då... Idag har vi ingen obligatorisk båtbesiktning vi har en form av märkning den såkallade CE-märkningen som så många gillar hehe.. Detta gäller endast nyare båtar och importbåtar importerade efter 1998 och nått datum som jag inte kommer i håg förtillfället Augusti nånting men skit samma... Problemet är att CE- märkningen inte är någon ordentlig Helhetsbesiktning utan bara en påklistrad plåtbit eller dekal.. D finns alltså inga garantier på att båten är sjövärdig bara för att den en gång i tiden fått ett CE påklistrat med tillhörande lika luddig info om båten...

Men nog snackat om CE-skiten finns tillräckligt av den smörjan i Andra trådar...

Detta med båtbesiktning är verklighet idag och har varit i många år men är frivillig och utförs av en Besiktnings man.. Att göra besikningen obligatorisk är en omöjlighet så länge ett båtregister inte existerar.. Där tycker jag försäkringsbolagen ska reagera mer.. Dom har ju ingen anning om vad d är för vrak dom färsäkrar... Borde kunna lösas med att alla som genomgick en besiktning skulle få sänkt premie.. samma sänkning som erbjuds vid uppvisande av  nautisk kompetens (Förarintyg eller högre) Hade gynnat alla inte minst försäkringsbolagen själva..

En båt blir alldrig säkrare en dess ägare en spritt ny båt kan bli rena mördarmaskinen i fel händer.. Medans en 50år gammal båt är säkerheten själv i rätthänder... Så d har egentligen inte så mycket med båtens ålder Och Märkning att göra... Kan inte säga att jag är en mönster båtägare själv då min båt faktiskt saknar lite av den säkerhetsutrustning som faktiskt borde finnas i en över 10 år gammal Importbåt med tveksam bakrund... Men man gör så gott man kan och ersätter sådant som man tycker är bristfälligt utfört mot nytt och ser över elsystem, motor, brandsläckare etc.. Visst saker kan paja iaf hur mycket man än garderar sig kan d fortfarande gå snett.. Men då har man ju iaf gjort sitt bästa för att förhindra det...

Men ska man leva i tron att varje gång man vrider på nyckeln flyger båten i luften. alt varje båtresa skulle vara en resa till helvetet.. Så borde man tänka om... Det är betyderligt farligare att korsa ett övergångsställe än att ta en tur med båten...

!!!MVH REXCO!!! Som har båten på land för tillfället, Säkrast SÅ hahahahaha!!!!    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...