Namkong 0 Postad 28 Januari , 2007 Tjena! Jag har gjort en ny motorplatta till min styrpulpet, och jag undrar hur jag ska ytbehandla den. Den är gjord av mahogny skivor som jag har limmat ihop med epoxy och jag har lagt ett par lager epoxy utanpå, men jag vet att epoxyn inte klarar uv strålar och sånt och kommer snart få en gåaktig färg och slutligen krakelera. fick tipset att använda en två komponents lack utanpå. Har en skvätt polyuritanbaserad två komponents lackfärgsgrund, och tänkte om det skulle gå med den? Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Januari , 2007 Använd en 2-komp fernissa istället, så slipper du gömma träet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 29 Januari , 2007 Biter sig fernissan fast på epoxyn? Och gulnar inte fernissan efter ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Januari , 2007 Enl. tidigare trådar skall 2-komp fernissa sitta på epoxi, och gulnar ej, dock kan träet under gulna något om det inte är ett bra UV filter i fernissan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Namkong 0 Postad 29 Januari , 2007 Måste jag förbehandla med något eller är det bara att slipa epoxyn men fint sandpapper och sedan föra på fernissan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 30 Januari , 2007 Låt epoxin härda ut ordentligt, tvätta av med vatten eller aceton, slipa lätt och fernissa (eller måla) med 2K. Fint som f-n. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Januari , 2007 Gör som Gösta skrev så blir det kanon, (jag skulle valt Aceton) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser