Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pirayan

Polera upp crome..

Rekommendera Poster

Hej. Min fjärrstrålkastare har blivit knottrig i cromet. Är det någon som har några tips på hur man får det jämt å fint igen.

Ps: Jag får den blank och fin men knottrigheterna är kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr så ligger nog knottrorna under cromet, förmodligen så har du ingen annan möjlighet än att avcroma och polera och sedan lägga på ny ytbehandling. Men du kan ju prova att ytterst försiktigt få bort dom med stålull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med autosol... Vet inte hur bra det är på knottrer men sjuhelsikes bra för att få upp glansen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, anade att det va så. Avcroma och börja om från början känns onödigt kostsamt. Hmm, ska jag behöva köpa mig en ny. Autosol har jag redan polerat upp med men det hjälper inte mot knottorna. Men stålull har jag inte tetstat en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Då knottrorna är en början på kromets sönderfall, så finns det inte så mycket att göra. För att slippa göra om allt i år och istället förlänga livstiden något så kan du våtslipa ner knottrorna. Börja med 800 korn och sedan 1200, avsluta med Autosol så har du åtminstånde en hyffsat blank yta tills du måste ta tag i kostnaden för en omkromning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åååh! Tack Wille för tipset. Ska testa det.

Vet du möjligen vad en omcromening kan kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...eller köp en sprayburk och måla den när den inte ser snygg ut längre!

Ett sätt att skjuta upp problemet ytterligare en tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du har väl varit där och gnott av eller igenom det tunna kromskicktet och sen när du är nere i nicklet kommer blåsor, se  alla sönderputsade jänkare som alltid var blåsiga mycket pga av autosol.

 

avnickling och lite polering med sisalskiva och sen nykromning är inte ekonomiskt försvarbart, lacka dem istället i fordonets färg. boddy i 50/50 blandning med 2 komp färg ger pulverlack finish och blir elastiskt och tåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men vilken tur att det inte är jag som har polerat söder den då. Måste vara tidigare ägare. Hålla på att lack å greja orkar jag inte med så det får blien ny när den har blivit allt för ful.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...