Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
whitecrow

Målar om i motorrum??!

Rekommendera Poster

Efter att lyft ur motorn och drev ur vår Maxi fenix, ska vi passa på att snygga Till i motorrummet. Tanken är att byta ut isoleringen vilket i sig har varit ett hästjob då limmet inte vrit helt enket att få bort

 

( även om det finns limborttagning så ska detta tas bort med typ avfettning vilket i sig behövs för att få bort gammal olja mm, det är bara det att avfetning tas lättast bort med varmt rinnande vatten åtminstånde varm. Ganska mycket vatten. men var gör man av vattnet, det finns ju dirikt ingen botten plugg på båten. Det är inget jag är stolt över men det fick bli en kemisk lösning. Inget vidare för miljön.)

 

efter det har jag slipat rent, inte djupt men snyggt.

 

Nu till min fråga tanken är att nu rengöra med oljefri asiton och sedan måla med topcout  (eller hur det stavas) ska jag göra detta eller ska jag måla med annan färg?

 

Om jag ska lägga topcoth vilken är den lägsta temp man kan anända detta? hur lång tid är torktiden?

 

Någon som vet?

 

Varför nu detta fina Motorrum? Är inte motorn med ytrymmet hjärtat på båten!!!

 

White crowsmiley-cool.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänke göra precis som du skriver, räknar med att det funkar. Lägsta temperatur brukar vara en 10°C, men kolla med tillverkaren av produkten och deras rekommendationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som hade hoppats kunna börja snart, då det finns en del kavr att göra innan sjösättning. vi kommer ändå stå där i sista minuten.

 

White crow

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen du föreslog har du någon erfarenhet? Bättre än toppcoath?

 

white crow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men topcoat  är väl bäst. då det är gjort för plast det är ju det båtarna är byggda i iaf ytskit m.m  man kan ju laga  polera upp  bättra m.m sen är det ju hur starkt som helst.  att blanda massa olika färger i båten hade jag försökt undvika  i möjligaste mån. ex är det nån idot som lagat ena skrovsidan på utsidan på min möre 30 med nån 2 komponents skit som jag måste totalt slipa bort innan jag kan lacka om båten med gelcoat/topcoat.

2komponents lack  går inte att ha under gelcoat(topcoat då det reser sej. jag anser att en båt som är om lackad i 2 komponent lack färg skit är förstörd. skillnaden mellan gel coat och top coat är 4% vax lösning.  och det häller jag i sista  lagret. när jag lackar om båten

 

och tempen bör vara minst 18grader ..  när det gäller topcoat.  och den bör vara hyffsat jämn.  torktiden är ca 1timme.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Läste att ni lyft ur motorn i Er fenix. Har själv en fenix med en md5a som behöver en genomgång. Packningen i oljetråget läcker även när motorn är avGråter. Gick det bra att baxa ur motorn? Hur gick ni tillväga?

I hjärtstocken under svänghjulet på min md5a verkar det vara någon slags dräneringshål. har ni det också? Vet inte om det är för om det kommer in vatten bakom motorn eller nåt. Funderar lite över syftet med detta dräneringshål...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var försiktig med aceton,vädra väl,jag hade en bekant som rengjorde motorrummet och det antändes med stora brännskador som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...