Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Sunwindola

Vattenburen värme ombord?

Rekommendera Poster


Hej - jag är lite slö att plocka fram mina gamla läroböcker från teknis - men en konvektor på säg 1 meter avger förmodligen lika mycket värme som ett 2 m långt kopparrör (Utan några aluminiumflänsar)


De billiga konvektorerna som finns i husvagnar och på vissa båtfirmor är inte ens kopparrör, de görs helt i aluminium av kostnadsskäl - två sådana korroderade för mig, med varsitt hål i röret beroende på att skydsplåten som var med var av vanlig plåt och låg emot aluminiumet - det tog inte lång tid innan det gick hål. Alla dessa har jag skänkt till kung Neptunus och har nu nästan bara kopparrör - vilket avger MER värme i salongen än de dyra konvektorerna. (Jag behöver heller inga fläktar för att fördela värmen)  :-)


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

busselementen är i koppar de får man nog gratis på skroten, även vissa kylanläggningar har fina element i koppar kolla koppar bingen på skroten dessa tål även högt tryck har ett kopparkylellement med 4 genomgående slingor som oljekyl för olja och turbo kylning på jeepen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag riktigt fundersam...2m koppar rör kan aldrig avge 400 watt!!

Isåfall måste det ju vara hur hög temp. på vattnet som helst!!

Å i det fallet ökar ju effekten på konvektorn också..

Det är ju ytan på det värmeavgivande matrialet som avgör hur mycke effekt som kan växlas över ifrån vattnet till luften..

Det finns radiatorer i vissa 70 tals hus med enrörssystem som bara är ett kopparrör med flänsar(typ som på en konvektor)ihopskruvade runt själva röret..

Å på dom kan jag säga, är en hiskelig skillnad på effekten med eller utan flänsar!!

Sen är det ju så att all uppvärmning blir effektivare och snabbare om man har en fläkt!!Solklart

Slutsats av den här tråden är dock att man ska inte kasta bort nått bara för att det är gammalt,grejerna kan ju faktiskt fungera!!

hejsvejs..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på att växthus brukar ha enbart rör i taket som värmer hela det dåligt isolerade glashuset på vintern. Det stämmer säkert att man kan komma långt med enbart kopparrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter frågan en gång till med hopp om svar!!!!!

 

Vad tror ni om att segla (lutning gung & skvalp) med den typen av värmare jag har dvs en gasolvärmare från AGA med lågan instängd under vattenslingan?

Sem har jag en liten fråga om cirkulationspump, som jag nu satt in. Det är bara det att den låter så förbannat tyccker jag. Jag köpte en Johnsonpump på hjertmans som skall pumpa 12 l / minut. Är den kanske för stor? Den sitter väl ljudisolerat och avskilt men det låter dovt ändå.

 

Några tips? Jag kan ju säkert byta den om jag gör det snart!

 

-ola

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr låter nog dessa pumpar som alla andra, blir ju strömningsljud också... Gummiupphängning kan hjälpa lite, isolering blir lite dumt pga värmen från elmotorn! Koppla in en shunt bredvid pumpen så du kan köra utan pump (för det var väl ursprunget?) när du vill sova!

Angående driften, kolla med Primus/Fogas om inte AGA finns längre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


Sätt en reostat på el-ledningen till pumpen så att du kan få ner varvtalet lite grann - eller enklast, bara stäng av den - dessa pumpar tillåter vatten att passera pumphuset - det är öppet rakt igenom med en liten impeller i ena hörnet. Blir det för varmt? - sätt in ett element till! Eller starta pumpen en liten stund. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

finns ljudlösa pumpar tror husvagnsvennson fortfarande har dem och de är samma som vebasto anväder på diselvärmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Webastos pumpar är inte heller helt tysta, framförallt inte om man har den under huvudet när man ska sova.... Kostar dessutom ca 1200kr (Gissar du menar de magnetdrivna.) Reostat/förkopplingsmotstånd kan nog vara en enkel och bra idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ialla fall att det fanns en billig gasolpanna med nya konvektorer till salu på Tradera nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Eberspächer värmaren kommer inte överkoka om den värms upp för fort, dock kommer den starta och stoppa ganska ofta. Funktionen är ung. att den värmer vattnet till 80grader, sedan går den ner på halveffekt. Överstiger den sedan 85 grader kommer den stanna, för att återstarta vid 70 grader.

Probemet med att stanna/starta för ofta är att det drar mycket ström, den drar ca:20A under 1.5min vid uppstart.

Det finns mycket smidiga fläktkonvektorer, som gör att du kan ta ur mer effekt (~1.5 kW) ur en liten konvektor (ca: 20x20cm). Fläkten drar dock ca: 200mA i lågläge.

Har du eller har planer på att installera VV beredare, så kommer denna fungera som ackumulator för värmesystemet. Och det är ganska nice att kunna värma på VV när man ligger i naturhamnen, det tar ca: 15min.

 

Vill du ha inspiration kan du alltid kika på min installation., kolla här.

 

S/Y WhitePearl

Fredrik


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...