Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
smoegen

Fin-Gal register

Rekommendera Poster

Hej , sitter här och funderar på hur många Fin-Gal som finns kvar. Och undrar även hur många av dem som seglar. I fingalklubben är vi nu fjorton medlemmar.

Tänkt ev att försök lägga upp ett register över våra båtar. Om ni antingen vill mejla mej eller skriva i tråden.

Vad jag tror skulle vara intressant är segelnr, tillverkningsnr samt årtal. Och även om båten är segelklar. Jag har sett och fått bilder på ett par exemplar som inte längre ser så glada ut, samtidigt som jag förstår att vi också är några som renoverar våra Fin-gal.

Ha´ t pent Stefan

post-6806-1394234849,2948_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan.Jag tror att jag är den senaste medlemmen.Har en Fingal som heter Zamba tillsammans med min dotter Maria,jag heter Esa.Enligt segelritningen så är segel NR; KR S 514. Tillverknings nr har jag inte ännu lyckats få reda på men det är på gång.Årsmodel är 1966.Vi köpte båten 2005 på hösten,då hade hon stått på land i ett tag.Hon var ingen vacker syn.Efter en intensiv vår med dygnetrunt jobb fick vi henne att se lite gladare ut.Motorn är en 021.Båten har en trä mast o den långa bommen.Ljusblå över byggnad och vit skrov.Vi seglade och bodde i båten drygt 4mån i sommras och testade och utsatte henne för div.påfrestningar.Vi är nöjda med båten.Nu ligger/står hon i Stockholm över vintern men vi skall segla den till västkusten till sommaren.Jag hoppas hitta en båtplatts någonstans mellan gbg och Grebbestad,en låne platts duger bra i början.Jag är på väg att flytta tillbaks till v-kusten igen efter några år här i Åre.Det är planer på en långsegling med fingal till Gr Canaria och sen vidare västerut om allt går som tänkt  Vi får höras mvh. Esa o Maria

post-23213-1394234851,5594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Bra ide. Köpte min båt i höstas och har hunnit segla en del och lite ruffväder också. Hon tål stryk.
Hittar inte mina papper med segelnr  Återkommer. Tror visst att jag är medlem här på Maringuiden i Fingal klubben. Men...jag kan inte finna den sajten! Men vi kan väl bilda en informell klubb bara genom att vi håller kontakten?

Ställer gärna upp med det jag kan och vet så här långt.
Har hittat bla tyngdpunkten samt byggt en kärra. Skall ordna gummitassar till motorn och fixa flexibel koppling. Lärt mig en massa om det nyligen. Funderar på att ta bort delar av bridgedäcket samt flytta/ändra rorkulten så det kommer upp bakom aktre sittbrunssargen om det går.
Vad sägs om att ta bort babystaget och ersätta med två vant som pekar framåt? Har sett det på andra Fingal som jag var spekulant på. 
Till  Stefan: vi har nog hörts på tel. Du har mitt tel nr tror jag. Ring gärna eller skicka email.
Kan vi andra få ta del av din logtype med sjöjungfrun Fin § Gal ?
Vore kul.
Hälsningar,
Skalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Alla!
Nu vet jag, min Fin§Gal har segelnr KR S 504

Så ser ni en segeldåre därute med det nr-et så är det väl jag ;-)

Första ägaren hette troligtvis  Love Almquist och båten var i Viggbyholm (Värtan, Täby) Hon torde ha varit registrerad under första ägarens namn  hos Sv Seglarförbundet. Båtnamnet var då Susanna Sedan ägdes hon ett tag av en som hette  Tony Wahlin. Därefter förbarmade sig en slöjdlärare över henne och gjorde ett rejält jobb med hela skrovet innan hon sjösattes. Båten var ju torr då, hon har stått på land i 7 år då så det var ju lämpligt. Det var en av de främsta orsakerna till att jag köpte just den Fin§Gal´ n .
Båten är seglingsklar. De arbeterna jag funderar på skall inte påverka seglatserna som jag tänker mig för 2007
Planerade arbeten:

Motorfästena förses med gummikuddar och en gummiskiva mellan flänskopplingshalvorna. Har RB backslag som kräver att axeln skall röra sig i längsled. Den främre smörjkoppen där hylsan/röret för propellern slutar skall göras flexibelt m.h.a. en gummislang och det fastskruvade fästet görs fri/rörlig. Torra avgasröret, i järn hela vägen utan dämpare, som brummar som en orgelpipa skall ersättas med vattenkylningen ut genom avgaserna. Har fått tips om hur man löser allt det från en duktig herre i Östersund.
Vxl strömsgeneratorn skall kollas/lagas och återmonteras. Dynastarten/generator-startmotor skall bara ladda starbatteriet och vxl gen det andra fröbrukningsbatteriet som jag inte köpt än. Man skall inte koppla ihop generatorerna sätta dem på samma batterie för då bränner de sönder varandra. Dynastarten är en likströmmare med annan typ av regulator. Det är därför som vxl-strömmaren har packat ihop.

Ormboet, elkablarna skall snyggas till och fixa  kontakterna. 
På min båt rinner vattnet av från däcket genom tre små hål och sedan via slangar inombords ut genom skrovsidan över/resp under vattenlinjen! Snyggt men dumt. Det samlas löv och små gulliga alkottar och snäckor när barnbarna leker. Skall plugga igen de två främre och med tiden plasta igen dem. Ev tar jag up vanliga våghål i relingslisten/fotlisten som det är på de flesta andra båtar och står hellre ut med en smutsrand än att det blir vatten kvar eller gud förbjude, rinner in i båten om slangarna går sönder.

Övriga arbeten har jag inte spikat ännu. Vill boa in mig i båten först och se vad som är nödvändigt och lämpligt och varför, innan jag sätter verktygen i arbete. 
Har hittat några personer med emailadress på sailguiden.com som har sagt/ skrivit några ord där om sina Fingal. Till tre av dem har jag skrivit email och frågade om de har intresse att vara med i en Fingal klubb. Hoppas jag inte gjorde bort mig och håll tummarna att vi får trevliga positiva svar.
Jag rapportera här så fort jag vet mera.
Slutligen God Jul och Gott Nytt År på er alla.
Hälsningar,
Kálmán 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag vet inte så mycket om min nyinköpta Fingal. Hann aldrig segla henne i höstas då hon låg i Visby .   Det gör hon fortfarande och väntar på hemsegling i maj till Bergshamraviken -Norrtälje. Hon ser ganska hyfsad ut. Lite mjuk i däcket på sina håll men annars OK med nyrenoverad MD 1 och epoxybehandlad botten,Jag har tyvärr lite taskigt storsegel och skulle behöva ett bättre beganat . Är det nån som har nåt tips. 

post-22194-1394234926,6207_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...