Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
fishermansfriend

propulse propeller SMÄLT!!!!

Rekommendera Poster

hej en polare har en johnsson 50 vro med pro pule plast propeller o den har smält ihop. alltså den inre delen bara vid avgas hålet typ.

hur kan det hända? den sprutar kylvatten kanon o vattnet är inte alls varmt. ska bra mycket värme till för det ska smälta undervatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag har inget bra svär på frågan, Men är växelhuset friskt? Kan det vara dåliga lager osv så han går varm?Växelhuset altså.

Men jag skulle inte tro det eftersom det ligger i svalkande vatten, så det borde absolut inte skett under gång i vattnet.

 

Men är jag helt ute och cyklar nu kankse 15.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lägg upp en bild propelern, annars tror ingen på din bluff, smält kan den inte göra vattnet i sjön och runt propeller kokar vid 100 grader och plasten tål mer värme än 100 grader, däremot kan du ha haft den skavande mot växelhuset pga av fel montering, men inte har den smält.\\http://www.tettinntil.com/forumet/images/smilies/spin.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört fler som haft samma promblem, att plasten smält. Vet dock inte riktigt vad det beror på. Lurig fråga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog ändå liksom talaren tidigare ställa mig väldigt skeptiskt till att man lyckas smälta plast i havsvatten, om mot förmodan värmen från vxlhuset skulle uppnå erforderlig temperatur på flera hundra grader skulle andra skador uppkomma innan överhuvudtaget värmen går ut i en propeller som till på köpet kyls genom att kraftigt rotera i kylvatten.

 

Jag köper inte detta med andra ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vattnet kokar inte vid 100 grader runt en propeller. Vid eventuell kavitation kokar det tidigare, varvid ångblåsor bildas. Vad dessa har för effekt på plasten kan jag inte svara på.. 

Men med tanek på hur en alu propp som varit utsatt för kavitation kan se ut så kan jag tänka mej att det kan skada plten ordentligt också.. Bara spekulaioner...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det nägra bilder eller.

 

Väldigt många som säger att det inte kan smälta under vatten. Visst fan kan det ske. Var med när en ankarlina (Nylon) backades in i propelleraxeln. Den smälte ihop till en klump. Helvete att få bort under vattnet smiley-embarassed.gif\

 

Om något slirar i ventrum borde det smälta direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt mig så tycker jag det ser ut som avgas värmen tar kol på propellern, en bubbla med avgaser i måste ju vara varm tycker man.

men jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt...

Den har inte varit felmonterad då så den skavt mot växelhuset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att den inte dumpar nog kylvatten ut i avgaskanalen så avgaserna blir för varma. Är det delvis blockerat på något vis så behöver det bara uppträda på fullgas. Vid andra varvtal räcker vattnet till. Skvallerstrålen kommer ju att se ok ut hela tiden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det ser ju verkligen ut som att avgaserna är boven!

Jag tippar oxå på att den fått för lite kylvatten av någon anledning.

Vattnet i sjön kan ju inte rinna till om avgaserna hela tiden puttar bort det!

 

/Marcus.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


hej en polare har en johnsson 50 vro med pro pule plast propeller o den har smält

 

Ett nytt rykande hett fall för VRO klubben att undersöka.

call VHF: Vro doktorn - kom

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt rykande hett fall för VRO klubben att undersöka.

call VHF: Vro doktorn - kom

 

Nytt och nytt vet jag inte... men det var ju roligt att det ordnade sig för honom! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...