Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
nboy

Träbåt??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lite funderingar att köpa mig en träbåt.

Så fort jag nämner detta för mina vänner o bekanta säger dom: -usch vilket arbete men kan inte säga vad som är arbetsamt jämnfört med en plast. Mycket slipa säger dom bara.

 

Nu vill jag ha expertutlåtande (jag vet att liknande tråd avhandlats innan men jag behöver mer).

 

Jag undrar vad som påverkar priset. Skicket självklart men ngt mer?

Själv har jag sett att tex högsjösnipor från som folk vill ha 20000:- för och liknande snipor vill en del ha 90000:-

 

//Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju naturligtvis på skicket från början och nivån man sätter på utseendet.... Skaffa/låna boken Handbok i träbåtsvård om du är sugen på träbåt, där får du tips om både kontroller, renoveringar och underhåll! Trevligt skriven dessutom, inte bara uppslagsbok. Finns på bibliotek, bokhandel och båttbhaffärer.

Lycka till, mitt projekt dog när jag insåg att jag inte hade tid att utnyttja båten, plus att ställningen blåste bort för tredje gången...

(Dåligt skick och utan motor = dyrt...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skicket betyder ju en hel del,men jag förstår inte att man säger USCH,det har nog gått troll i träbåtar.Det är inte så mycket mer arbete med en träbåt än en älskad plastbåt.Vill du ha en bruksbåt eller ett smyckedet är skillnaden......Träbåtar lever.Lycka till.  mvh/Hustran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det här har jag saxat från trabatsakuten.nu:

 

Hur mycket jobb är det med träbåt, egentligen?  

Alla av oss som redan har träbåt har upprepade gånger fått frågan :

Är det inte mycket jobb med allt skrapandet? 


Magnus som själv kallade sig Träbåtsnybörjaren inledde en intressant diskussion i början av augusti 2002 med den relevanta frågan Hur mycket jobb är det med träbåt, egentligen?

Han fick 20 svar. I dessa finns en stor del av sanningen om vilket arbete träbåtsägande kan kräva.


Här är en sammanställning av en del av dem.


- - -  


Många påpekade det kanske självklara; det beror på i vilket skick båten är när man köper den; Henrik Uddemar menade t ex att en välskött träbåt håller i hundra år. Grundläggande är att ta upp båten i god tid innan frosten, täcka den ordentligt när den är uppställd och behandla allt bart trä med linolja och fernissa. Då håller en träbåt lika bra som en plastbåt. Sköter man inte detta går båten ner sig på bara ett par säsonger.  


Bobby Cyrus och undertecknad menade att en träbåt i bra skick inte tar mycket längre tid att vårrusta än en plastbåt. En sådan måste tvättas, poleras, vaxas och bottenmålas varje år. En träbåt i mindre bra skick kräver - på grund av sin ålder - många gånger renoveringsjobb. Detta får inte blandas ihop med det underhåll som en träbåt i bra skick kräver.


Mats P - med erfarenhet av trettio års vårrustningar - redogjorde utförligt för sitt båtjobb på följande sätt:

På hösten efter upptagningen brukar jag kolla om någon färg är lös. Sådan tar jag bort den för att fukten ska kunna vädra ut. Det tar en halv söndag. Under vintern tittar jag till täckningen då och då. I april - tre veckor före sjösättningen - går jag ner till varvet. Där håller redan plastbåtsägarna på med böldpestbehandling och annat trevligt som doftar  aceton. Min Ö6:a i mahogny står där och väntar på mig. Botten ser fin ut men jag skrapar bort några flagor vid bordändar och där dödträt ansluter till järnkölen. De impregneras med linolja och primas. Det kanske tar sammanlagt fyra timmar. Sen slipar jag friborden, det tar en dag. De bara ytor som jag skrapade på hösten får några omgångar intertox och rå linolja och sen så många lager fernissa jag hinner med - tre i alla fall. Sen tar det en dag att fernissa friborden. Däcket får en omgång interdeck, en halv dag. Det jobbigaste är överbyggnad och luckor, det är så mycket småplock, men jag slipar och lackar nästan allt i alla fall varje år. Vissa ytor kanske bara vartannat år om jag ska vara ärlig. Inuti oljas friborden, under durkarna har jag hittills bara behövt tvätta rent. Några dagar innan sjösättningen kollar jag om det blivit några upptorkade nåt, i så fall målar jag i med tunnaste varianten av Farm. Sen bottenmålar jag, vilket tar en kväll. Sen är det bara att slänga i skönheten, som flyter som en kork, trots sina 70 år.  


Totalt


-         en helg på hösten,


-         tre helger på våren


-         plus kanske fem kvällar 

-         samt de dagar som går åt för sjösättning, upptagning, riggning och arbetsplikt på klubben. 


Sen brukar vi ha 20-30 seglingsdagar, betydligt mer tid än jobbet alltså!  


Ulf T Ulriksen menade att han tillsammans med hustrun lägger ner 7-10 dagar varje år på vanligt underhåll. Han fortsatte Jeg vil påstå at vi ikke bruker mer tid på våre båter enn en gjennomsnitts plastbåteier.  


Anneli tyckte: allt jobb med båten är kul utom att skrapa bottenfärg! Problemet är att få tiden att räcka till. Att hålla en snipa i bruksskick kräver kanske 80 tim arbete per år.


Också Kapten Bölja berörde nöjet med träbåtsarbetet och menade att det krävs en hel pill med träbåt, men det är det som är tjusningen. Efter ett antal trevliga stunder till havs har man hittat en del man vill fixa till. Då är det kul att träffa de andra trägubbarna på varvet och utbyta erfarenheter och tips. Att ha träbåt formas till en livsstil.  


Micke bidrog med följande: Räkna med jobb varje helg lördag/söndag 5-6 veckor före sjösättning. Dock går mycket tid bort till att små prata med andra träbåts ägare. Det är vid dessa tillfällen som det är gött att vara träbåtsägare. När man sedan kommer ut på sjön är det ännu goare att ha träbåt.


Ambitionsnivån berördes av Göran Järbin på följande sätt; ofta lägger man ner mer arbete än man tänkt bara för att det är kul och blir ett vackert resultat. För att inte tröttna själv eller trötta ut ev. sambo/fru ska man inte starta för stora arbeten första åren.  


Avslutningsvis några tänkvärda ord av Ulf T Ulriksen, som var han än kommer får höra att den 51 år gamla båten är den vackraste av de i hamnen: Tror dere at noen vil si det samme om en 50 år gammel plastbåt i år 2050?  


- - - 


Sammanställt av Per-Olof Persson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för fina tipd och sammanställning.

 

//Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...