Gäst Peter Postad 7 Oktober , 2003 Jag har haft ett antal motorbåtar, den senaste - Gullholmensnipa 23 Classic - har jag fortfarande kvar, men nu har min hustru och jag kommit till den insikten att segla är nödvändigt. Vi hyrde en Nord 80 för många år sedan och jag tyckte direkt om den. Mycket trä invändigt och snygg teakreling runt båten, snygga linjer och styv när det blåser. Kort sagt en lätthanterlig båt med klassiska linjer. Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter av denna båttyp eller någon snarlik båt med samma egenskaper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kjell Postad 22 Oktober , 2003 Synpunkter finns på sailguide.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nisse på kajen Postad 27 Oktober , 2003 Låter vettigt att börja med en äldre stabil seglare i 28-32 fots spannet. Utvecklingen idag är ju snabbare och rymligare båtar än 70/80-talets kustseglare men allting är så mkt dyrare likaså. Titta också på Maxi 84 (rymlig och välseglad!), lite större Forgus 31 (Orustbygge)eller mindre båtar som den långkölade IF-båten eller varför inte en Vindö 30-32! Samtliga uppräknade kan seglas i mycket dåliga förhållanden men vinner inte på kappseglingsbanorna.Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 27 Oktober , 2003 Tack Nisse, Jag har varit inne på Vindö-båtarna eftersom de har den rätta trä-känslan (mysfaktor som min fru kallar det). Kanske lite för mycket underhåll av träöverbyggnaden, men lika fullt en båt att vara stolt över då den är i bra skick. Forgus 31 ska jag ta en närmare titt på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Nilsson Postad 29 Oktober , 2003 Ett annat altenativ är Allegrobåtarna. Långkölade och trygga. men inget för snabbseglare, Allegrobåtarna vill gärna ha lite mer vind än de övriga, med de är trygga, gjorda för jorden runtsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tollesby 0 Postad 9 Februari , 2004 Hej. Du är helt rätt ute.Jag har själv sedan några år en Nord 80 av årsmodelkl -76.En fantastiskt trevlig båt som känns trygg att ge sig ut i i alla väder.Ett otal gånger har jag seglat mellan Lysekil och Skagen, ibland i riktigt busväder, och aldrig känt någon ängslan.Den lilla båten klarar det mesta.Att inredningen är särdeles fin i mattlackad teak och sittbrunnen rymligare än i betydligt större båtar gör inte saken sämre. I lätt vind kan hon kännas lite trög, men piper det i lite går hon finfint.Jag har satsat på bra segel;en maxgenua på 24 kvm och en ny stor med långa lattor. mvh owe t. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 9 Februari , 2004 Du kan kolla in Shipman 28 ritad av samme konstruktör - Olle Enderlein - som ett alternativ. Dessa båtar är då som regel lite äldre, men det finns helt klart likheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 10 Februari , 2004 Tack för era svar. Shipman 28 har jag tittat på men uppskattar inte dinette-lösningen. För trångt för min smak. En annan fråga är hur mycket man ska värdera ner begagnade båtar med 25 år gamla (orenoverade) dieselmotorer. Har hört att man bör pruta 20.000 SEK (minst) då det är troligt att man snart behöver renovera eller i värsta fall byta motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 260 Postad 10 Februari , 2004 Det är omöjligt att ge en generell siffra på hur mycket du skall pruta, det gamla motorn kan vara invägd i det satta priset, så den kan vara billigare från början. Det handlar mer om att veta vad en båt är värd, hur gärna man vill ha den, hur många andra köpare det finns samt hur desperat säljaren är att bli av med båten som avgör om du kan pruta eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 13 Februari , 2004 Jo, det är klart. Så är det ju. Det enda man vet är att man inte vet när motorn lägger av. Ja, vi får se vad som händer. Just nu har jag tre Nord 80 på gång i varierande åler och utförande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Adam Postad 15 Februari , 2004 Hej jag är själv intresserad av Nord 80. En vacker båt md träkänsla och har de krav på båt jag söker. Tyvärr verkar den svar att uppbringa på beg-markanden...Du säger at du har tre st som du tittar på, vill du tipsa mig om nån av dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niclas Postad 12 Mars , 2004 Tjena! Köpte en Nord 80 från 76 i höstas med ny högre rigg. Föll direkt för dess inredning, rymd och underbara träkänsla! och pris med gammal motor, jag hade inte köpt en med sjövattenkyld motor. min är i alla fall sötvattenkyld och båten i allmänhet pedantskött!. Men att pruta 20000 jämfört med vadå? Priset på 120-150 för de fina exemplaren är ju med gammal motor, otroligt sällsynt med nya motorer och de ska kanske snarare betnga ett merpris på 20000? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sara Postad 16 April , 2004 Hej! Vi funderar också på att köpa en Nord 80 men vi har inte hittat någon information om kojlängd eller ståhöjd. Min sambo är 190 cm, han behöver inte kunna stå rakt men gärna ligga utsträckt och sova. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nicklas Postad 29 April , 2004 Jag är själv 193cm. lång och seglar Nord 80 sedan 10 år, det är inga problem med kojerna dessa är långa nog men visst är det lite dåligt med ståhöjd i ruffen, men så är det ju även på betydligt större båtar oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jorma Passi Postad 14 Maj , 2004 http://www.avicom-group.com/sailing/nord80.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jorma Passi Postad 14 Maj , 2004 http://www.avicom-group.com/sailing/nord80.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser