Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Per62

Hypoid eller inte?

Rekommendera Poster

Hej

 

När det gäller byte av olja i utombordare så har jag läst här att man ska använda Hypoidolja. Men han jag köpte båten av sa att man INTE ska använda Hypoidolja då det fräter på mässingen, utan istället använda växellådsolja 80-90 utan Hypoid. Frågan är vad sjutton jag ska använda för olja????

Någon som vet med bestämdhet? Motorn är i och för sig en Archimedes från tidigt 70-talare om de kanske är känsligare???

 

//Per (längtar till april 2007 smiley-tongue-out.gif\)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågar mig var denna mässing skulle finnas. Jag gissar att den förre ägaren tänkte sig att det sitter synkringar i växelhuset. Så är med största säkerhet inte fallet. Istället finns en s.k. clutch som låser fram respektive bakdrevet till propelleraxeln. Ingrepper sker tvärt utan synkning.

 

Allmänt rekommenderas Hypoidolja API GL5 (även kallad EP Extreme Pressure) för alla motorer som inte har elektrisk växel. Dessa skall istället ha vanlig växelådsolja API GL4.

 

Exakt vad som gäller för din motor vet jag inte, men det skulle förvåna mig om det inte var GL5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

i instruktionsboken till Archimedes Penta 550, från början av 70-talet, står det rekomenderat följande; Texaco Outbord Gear Oil EP90 eller Hypoidolja SAE 90 för växelhuset.

Jag använder själv växellådsolja för utombordare i min AP550 och det har fungerat fint hittils. smiley-smile.gif\

 

//jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas och guestsson!

 

Tack för svaren. Det blir vanlig utombordsolja för mig också.

En fråga Jonas, det är inte så att du har en digital upplaga av

instruktionsboken till motorn??? smiley-tongue-out.gif\

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått köpa en kopia av relativt hög kvalité från en snubbe i Umeå. Han är engagerad i något som heter MarinMotorhistoriska sällskapet. Vill inte hamna i onåd hos honomsmiley-cry.gif\, så vänd dig dit i första hand. Krånglar det så får du återkomma21.gif\.

http://www.tuppkammen.se/40a/mms/marin.htm

 

//jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas

 

Tack för tipset! smiley-laughing.gif\ Jag har dragit iväg ett

mail till dem och frågat om pris etc.

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...