Mutto 0 Postad 20 September , 2006 Hej! Funderar lite över mitt problem med tempgivaren och undra hur den funkar. Hur kan den ge signal till instrumentet, är det två stift som går in å känner av vattnet eller blocket? Kan man testa att jorda givaren med tändningen på eller måste motorn vara igång? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 20 September , 2006 Hej! Du kan ju kolla om instrumentet fungerar! Då tar du loss kabeln till givaren och jordar den, då skall temgivaren gå i botten. Om det är två stift!? Så har tempgivaren på kylaren i någon av mina gamla bilar gått till jord. Så kolla vart kablarna går först! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 September , 2006 Hej!1. sätt på tändningen, ta loss kontakten på tempgivaren, instrumentet visar nu antingen max eller min. Ta sedan och jorda kabeln då skall instrumentet visa tvärt om vad denna visade då du tog loss kabeln.2. du kan också motståndsmäta själva tempgivaren, men stigande temp skall antingen motståndet gå upp eller ner.Detta var kanske en början/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mutto 0 Postad 20 September , 2006 hej! Hur jag ska testa den vet jag nu. Jag bara undrade mer hur det ser ut, är tempgivaren bara gängad i toppen. Som i sin tur alstras av värmen i metallen å ändrar motständ som en resistor efter värmen i sin egen kropp? Om mätaren slår i botten resp toppen vid testet, är mätaren hundra då? blev lite rörigt, hoppas ni förstår Vill bara lära mig lite oviktigt mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 20 September , 2006 Det är en inkapslad grej i metallsockel, ofta gods som jord. Den sticker in i vattnet (=läckage om du skruvar ur...) Kan vara en varningskontakt OCKSÅ i om det är flera kablar, dvs summer på en kabel och mätare på andra samt gemensam jord i godset! 100 kanske den inte är, men om du varierar motståndet på ngt sätt, tex genom att sätta en glödlampa, eller ännu bättre vridmotstånd, emellan och ser om du får följsamhet i rörelsen vid ändrade värden. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser