FALUN83 0 Postad söndag kl 19:48 Hej, jag har ensegelbåt och tänkte höra om någon här är duktig på vattensystem flöde och tryck på båt. Jag ska installera en watermaker under soffan i centrum på båten i en Grand Soleil 50 1997. Tankarna är 2 stycken och formanpassade och ingjuta i skrovet i mitten på båten. Funderar på hur man på enklaste sätt kan fylla tankarna från watermakern. Tänkte höra om det är möjligt att gå på med watermaker på utgående ledningar från tankarna. Klart det går att bygga och det är enkelt men hur blir det med trycket. Orkar en watermaker Zen30 trycka tillbaka vatten i tankarna när alla kranar ombord är stängda. Och när man öppnar en kran och spolar så fördelas trycket så att flödet byter håll och det sugs från tankarna och watermakern då. Funkar det så besparar jag mig väldigt mycket jobb med att dra slang o rör upp till påfyllnad av tankarna. Vill höra från mer kunnigt folk som kan tryck och flöde om vad ni tro om min idé. Bifogar foto på utgående rör från varje tank så ni fattar hur jag tänker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 60 Postad måndag kl 04:00 (redigerade) Du kommer ju att behöva göra ett påstick innan tryckvattenpumpen så watermakern kommer alltid att ha vattenpelaren mellan sig och nivån i tanken att jobba mot. Vad säger installationsanvisningen? Redigerad måndag kl 05:59 av micke_102 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser