Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Harry-Boy

Motor till Saga 27?

Rekommendera Poster

Hur stor motor ska man ha till en Saga 27. Ser man på Volvo Pentas hemsida och använder deras motorguide så klarar man sig med ca. 30 hk om man nöjer sig att tuffa fram i max 7 knop. Finns det någon med erfarenhet som kan svara på frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft en Snipa på 23 fot med en Penta MD2030 på 29Hk.

 

Den var perfekt för båten då den höll 7,5-8 knop, men även i grov sjö så orkade man gå mot vågorna utan att tappa allt för mycket fart.

 

Till en Saga 27 så kan en 30Hk räcka, men det beror lite på hur många

ni kommer vara i båten.

 

Själv hade jag nog satsat på en med lite mer krut.

 

//Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag har en kompis pappa som har en saga 27 i den sitter det en MD3B en tre cylindrig diesel på 36hk man ligger och kör i 6,5kn men den går att pressa upp i 7kn om man vill. MD3B finns i ett nyare utförande som heter MD17C istortsett samma motor kompisen har den i sin albin 23 från 1979. Men MD3C är original motorn i en saga27 från 1974. Brukar finnas en tumregel att snipor kan inte gå fortare en des längd 8meter alltså 8kn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försök kolla av detta med motorstorlek till SAGA27 eftersom jag också är i situationen att motorn nog snart behöver bytas.  De som lagt i effekstarka motorer (>50 hk) verkar få ut litet till i toppfart (~9 knop), men till priset av högre bränsleförbrukning. En kontakt hade lagt i en VETUS på ca 30 hk och fick ut strax över 8 knop på toppen. Min MD17C som jag i och för sig inte får upp i maxvarv (max =2500 där jag bara får min att varva 2200) ger en fart på ca 7 knop, men jag gissar att varvtalssäkningen + 35 års användande innebär att vi pratar om ca 25 hk.  Jag har försökt scanna marknaden efter vad som finns. Volvo Penta, Yanmar och några till sticker ut prismässigt, Vetus, Beta, Lomardinni m.fl. logger kring 70-80 kkr för en lämplig motor. Sedan finns RRun som sticker ut åt andra hållet med en prislapp på ca 50 kkr. Priset är ju lockande, men problemet kan ju bli reservdelsförsörjning och tillförlitlighet.  Som vanligt handlar det om snålhet och vishet.   Frågan i slutändan är om man vill betala 50-100 % mer än dessa motorer för att man tror mer på dem än på kinesiska motorer.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När förra ägaren bytte i min SAGA 27 sattes en Yanmar 4JH2-TE på 62hk in och det är även samma motor som SAGA varvet använde under de sista åren SAGA 27:an gick i produktion. Det är nästan en fördubbling jämtimot orginal men du anar inte hur skönt den trycker på när det går lite vågor!!!

Som någon skrev innan så gör den inte mycket på topphastighet utan jag ligger runt 2150 varv och gör då mellan 6,8-7,2 knop och har då ett behagligt surr från maskin. För det får jag ge ca 0,6 L / distans.

Sen har jag en väldigt stor propeller jämfört med orginalmotorn vilket ger rikigt bra kraft vid angörning då jag kan utnyttja proppellerrotationen när jag drar i backen så aktern svänger runt.

Hade nog inte velat föra fram denna båt med halva kraften på motorn men det är bara min åsikt!

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...