Trevia 0 Postad 23 Augusti , 2006 Är det någon som har erfarenhet av att äga familjebåtar i aluminium? Speciellt Beckerbåtarna byggdes ju i aluminium och finns både som 27, 30 och 34fot. Funderar lite på en sådan men är lite skraj för jonvandring och läckageproblem. Behöver erfarenheter. Tackar /Trevia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 23 Augusti , 2006 Hej Hör med Herman på www.hape-metalworks.com Han kan det mesta om aluminiumbåtar och ställer säkert gärna upp att svara. Lycka till Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 23 Augusti , 2006 fanns en hel del på nätet om becker båtarna, du kan nog få del av andras erfarenheter på sajterna. Själv trivs jag bra med aluminium vilket var det jag prioriterade mest, plast eller trä hade varit uteslutet, plåt tänkbart. Men smaken är olika. Men hör du med Herman han är nog den mest insatta i för och nackdelar med aluminium. finns det för resten några nackdelar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Augusti , 2006 det finns ingen nackdelar med alu tycker jag bara fördeler det är lätt , stark och smidigt.läckage är absolut ingen problem.största alubåt jag har varit med och har byggt är 170 ft segelbåten Adele (vitters shipyard i Holland) här i sverige kan vi bygga båtar up till 60 ft. vill du veta mer om alu båtar kan du alltid kontakta oss. mvh Herman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 337 Postad 25 Augusti , 2006 Har fått lära mig att man skall passa sig för gamla nitade alubåtar som med tiden kan bli lite sladdriga och börja läcka. Att nita om dessa båtar lär vara så bökigt att det är bättre att sälja dem som skrot till Stena och ta de pengarna som en avbetalning på en ny båt. Eller har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2006 Du får väl använda Limma & Täta. går att kita snyggt se på bilindustrin och billackarna limma täta är lätt att jobba med. Det enda jag tänkt på är att aluminium dels blir lite hårdare med åren och i mitt fall så hängde jag på lite för stor rova, aktern är förstärkt men hela hytten och skrovet fjädrar vi snabba gaspådrag, så jag kör försiktigt, samma gäller funderingar angående att hoppa fram på vågtopparna i över 30 knop, tänkas kan att efter 40 år så kan den mattas en del i materialet. Men en plastbåt som varit orörd från underhåll i 40 år skulle nog legat på botten istället, och börjar min ge sig så åker det bara dit lite ny plåt betydligt trevligare än att laga till uppsväld mjuk gammal polyester. Och tänker du på skrotvärdet så betingar alltid aluminium något, polyester blir det nog miljöavgifter på snart se bara hur bilskrotarna fått det med EU kraven, Plast/polyester kommer att få malas ned för att sen lämnas till förbränning, det blir dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batrookie 0 Postad 25 Augusti , 2006 En stor nackdel tycker jag är att Alubåtar allt som oftast är väldigt fula. Dessutom känns de lite sterila. Men säkert väldigt underhållsfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 337 Postad 25 Augusti , 2006 Nikitalord, du såg att jag strukit under ordet nitade va? Jag menar alltså inte båtar i aluminium generellt, svetsade funkar säkert hur bra som helst! Lycka till f ö att kitta ett skrov tätt när nithålen börjat bli ovala... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2006 Missade det trodde du menade läckor mellan sammanfogade plåtar inte ovala nithål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser