Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
BMoon

Ny större båt - Vad tänka på, vad är vad, förslag?!

Rekommendera Poster


Hesjan, hängt en del på forumet men inte krivit något direkt så är kanske dags att dra igång lite aktivitet...


Är på jakt efter en ny lite större båt. Har sen i våras min första egna båt som är en liten gul sportbåt av okänt märke som jag nu känner inte riktigt är vad jag vill ha. Framförallt så är den några aningar för liten. Känner att jag snappat upp en hel del under sässongen men att jag denna gången ska plannera lite mer och inte köpa första bästa skuta.
Har blivit lite sugen på något med inombordare och kikat på bland annat Ockelbo T17 och Draco 2000HT samt lite Draco 1700ST är la dock 2000HT som verkar mest nyttofull om man så säger, lite större än de andra. Det jag ska ha båten till är ju mestadels mindre utflykter (kan dock vara bra att kunna övenatta iaf två pers i båten), bada och åka lite vattenskidor och liknande (antar jag de duger till), lite fiske blir det säkerligen också.
Har jag fattat rätt så är Pentainombordarna samma grunden som en vanlig B18/B20-motor så antar att delar inte är några problem samt att Volvomotorer förstår jag mig på rakt igenom. Det jag dock inte fattar något av är dravpartiet, vad betyder beteckningarna, vilka är bra och inte, är det trim på dem eller klarar man sig utan det, finns det delar och så vidare???

Trimplan verkar sitta på de flesta 2000HT jag sett, standard eller eftermontage? Hur fort går det och hur mycket soppa surplar en Penta i sig?


Viktigast är väl kanske dock att båten går skapligt i sjön. Den jag har nu är ju rätt platt och guppar och har sig en hel del om det blåser lite.
Vad tycker/tros, är Draco bra norsk kvalité eller ej?

 

Kan ju tilläga att båten kommer att bo och gå i Vänern om det nu spelar någon roll.
Tack på förhand

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manga fragor. Draco ar generellt bra batar. Finns manga Draco agare pa MG.

 

Skall du fundera pa en Volvo inombordare, sa tank pa nagot nyare (dvs en B23) som sitter i bland annat AQ151 och AQ171. Visst ar motorerna baserade pa bilmotorn, men vissa delar ar andrade, andra unika (=med dyra...), allt for att gora motorn battre anpassad for marint bruk.

BTW, nufortiden ar alla Volvos bensindrivna marinmotorer baserade pa block fran GM.

 

Finns sakert manga tankar, men jag skulle inte kika pa nagot som ar aldre an ett volvo 280 drev, eller annu hellre ett 290. Med 290 for du power trim, inte bara en elektrisk lyft, och ett drev som borde ha manga goda ar kvar, salange det skots val.

Dreven har egentligen gatt mot hogre nummer allt eftersom de blivit nyare. 290 drevet blev SP-A,B,C, etc, etc,. SP betyder single prop och DP double prop. SX dreven ar en nyare variant som tagits fram efter det att Volvo kopte upp OMCs drev tillverkning nar de kursade. De tog det basta fran bada och kom fram med ett bra drev.

 

Lika mycket som jag gillar inombordare for de ar relativt lattmekade, sa maste jag ocksa erkanna att nyare 4-takts utombordare ar moderna, driftsakra, billiga (allt ar relativt..) och i manga fall en battre losning pa batar i den storleken du tittar pa. Haller man dessutom till i saltvatten sa kan man lyfta utombordaren helt upp, och pa sa satt minska korrosionen (torde inte vara nagot storre problem i Vanern).

 

 

Om du gar till www.volvopenta.com sa kan du ladda ner datablad (och i vissa fall instruktionsbocker) fran aldre motorer. Du ser da vilka som har vilka drev, vilken motor de ar baserade pa, etc. Men se ocksa upp. Aldre installationer har ofta modifierats/uppdaterats, sa det ar mojligt du komemr att se nagot som inte finns i Volvos modellprogram. Inte sagt att det kommer att vara samre...

 

Tror jag slutar har, da du kommer att fa manga inlagg pa dina fragor/tankar. Sen i slutandan beror ju allt pa vilken budget du har, hur mycket tid du har, och hur mycket du anser du kunna gora sjalv. Batar kostar mer an man tror, och alla reparationer kraver dubbelt sa lang tid/pengar som man initellt trodde. Men kul ar det i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat vidare och funderat...
Vet inte vad jag vill ha, kikat på Ockelbo T17 Deluxe. Bra båtar???
Såg en båt i hamnen med rätt stuk men i vanlig ordning så vet man inte vad det är för något. Den påminner om rätt mycket men inget den liknar helt. Är la säkert lätt om man vet vad det är. Någon som kan hjälpa??? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

For mer om Ockelbo T17, kika pa:

http://ockelbo.plars.org/

 

Finns nog ingen battre sida vad galler T17s och aven Volvos fyror...

 

Annars, mitt tips. Satt en budget (XX KSEK), bestam dig for typ, daycruiser, cuddy cabin, kabin bat, snipa, etc, etc. Kika runt, batar ar billigare pa hosten. Nar du hittat nagot som verkar bra, undersok noga. Rakna med att allt kostar tva-tre ganger sa mycket som du trodde (dolda fel, marin prylar, etc). Kop baten som klarar dina krav/test och var nojd. Ta vintern till att verkligen ga igenom alla system (motor, drev, elsystem, bransle) och sen fram pa varen ta dig tid for polering eller slipning/lagning om sadant behovs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...