Gå till innehåll
lördag 07 juni 2025
Glad_seglare

Ankring i Smögen och vid Stora Lygnskär

Rekommendera Poster

Hej på Er

Vad säger ni om bifogad bild tagen från sittbrunnen på en Misil II (24 fots segelbåt). Båten ligger förtöjd med stäven mot bryggan helt enligt anvisningarns på gästhamnens skyltar. Platsen är bryggan i Smögen vilket är ett mycket populärt ställe att lägga till på. Bakom soffan och räcket kan man skymta en skylt som säger ankring förbjuden 10 meter till höger och vänster om skylten. När vi la till satt det folk på soffan vilket skymde skylten fullständigt. Enligt hamnvakten som uppmärsammade skylten först efter mitt påpekande var det inga problem. Jag fick upp ankaret utan problem så han hade rätt. Situationen sätter dock myror i huvudet på mig. Något måste ju skylten betyda. Tilläggas kan att det finns en lite basäng bakom bryggan mellan sjöbodarna där det låg mycket små båtar vid bryggan med boj för aktern. De åkte in i denna basäng i ett hål under bryggan och där fick man inte lägga till (hoppas ni förstår vad jag menar). På motsatta sidan av hamnkanalen fast ca 15 meter länger ut sitter en liknade skylt. På sjökortet finns det markering att det finns övergivna elkablar på botten. Mao å ena sidan klara instruktioner på skyltar som hör till gästhamnen att här kan man lägga till med stäven eller aktern mot bryggan. Dock ingen text som anger att aktern skall säkras med ankare. Detta står dock in kryssarklubbens hamnförteckning, dvs att man skall använda ankare. Å andra sidan anges det på sjökortet och med utmärkning att här skall man inte ankra och att det finns både rör och övergiven kabel. Allt detta i en av västkustens populäraste hamnar. Jag blev förvånad!!!

Ungefär samma situation hamnade jag i när jag besökte en av västkustens naturhamnar. Naturhamnen är Stora Lygnskär i Gtb södra skärgård. Den finns med i den bok jag har över naturhamnar (Tre veckor i bohuslän tror jag den heter). Här står det att det är ankringsförbud på 100 meter om var sida om skylten (har bild men kan bara ladda upp en till detta inlägg). Det är även utmärkt i sjökortet att det ligger en rörledning mitt i hamnviken som är mindre än 100 meter. Jag har legat här två ggr och fått upp ankaret båda ggr. Det var flera andra båtar som även de låg med ankare mot klippan.

Vad är era kommentarer till detta?

post-4846-1394234756,8721_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Har själv varit på Stora Lygnskär många gånger. Å alla som ligger där har haft draggen oavsätt om det har varit 10 meter från skylten eller mitt emot. Har aldrig fått några problem eller hört någon klaga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du glade seglare

Skylten på båda sidor om Smögenhamnen säger att det råder ankringksförbud, 10 meter på var sida om skylten. Det finns två tilläggsskyltar under ankringsförbudsskylten.

En skylt som säger att det ligger en högspänningskabel.

Denna högspänningskabel (10 kV - 10 000 Volt) är i drift och matar industrierna på Kleven, (ön som utgör södra delen av smögenhamnen) och även Hållö fyr. Å andra sidan ligger kabeln i ett kraftigt skyddsrör så jag tror inte någon skadar kabel om man ankrar där med en fritidsbåt (gäller endast denna kabel). Den är absolut inte övergiven.

Tecknet på skylten som anger att det är en högspänningskabel kallas för vigg, är det en låspänningskabel, 230/400volt står det bara kabel på tilläggskylten. Vad de olika skyltarna betyder kan du läsa i sjökort A och många böcker som behandlar ämnet navigation.

PÅ den andra skylten står det RÖR och det betyder att det ligger vatten- och avloppsrör som förser industrierna på Kleven med dricksvatten och tar tillbaka avloppet till den pumstation som skylten sitter monterad på, för vidare befodran till reningsverket.

Jag har personligen monterat skyltarna ihop med min lag kompis under ett av de sista åren jag jobbade som elmontör på dåvarande Sotenäs Elverk (numera FORTUM).

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tommy

Tack för ditt svar. Det var mycket bra !! Du måste vara helt rätt person att diskutera detta med. Du har helt rätt att kabeln finns med på kortet. Hamnvakten sa att kabeln inte används vilket måste vara helt fel. Jag låg vid skylten som märker ut röret. Vad jag reagerade på är att skylten inte syns, att den är skymd av soffan och räcket.

Vet du hur röret ligger? Vilken är risken att fastna med ankaret i röret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hamnvakten sagt att att kablarna och rören inte används, så pratar han i nattmössan. Kabeln och rören används i allra högsta grad. Kabeln och rören ligger (av praktiska orsaker) ca två meter väster om skyltens mittpunkt på Smögensidan, har jag för mig.

Däremot finns det säkert andra kablar över hamnen, bl.a. den gamla högspänningskabeln. Jag kommer inte ihåg exakt var den gick, men den ligger säkert kvar, och jag misstänker att den hade ungefär samma sträckning.

Det råder ju ankringsförbud inom områdset där kablarna och rören ligger, men jag tror inte att det är någon större risk att skada HSP-kabeln om man missar detta, och det gör många hundra båtar varje sommar. Kabeln ligger i ett kraftigt PVC-rör i hela sin sträckning. Diametern på röret är nog ca 200 mm med en godstjocklek på ca 15 mm. Röret lades ned av VA-entrepenören. Jag har för mig att de har spolats ner den i botten också.

Det var ett relativt besvärligt arbete att dra i kabeln i röret. Det finns ju ingen plats på Smögensidan att komma åt med maskiner. Jag var med och drog i kabeln men jag kommer inte exakt ihåg hur vi gjorde.

Vad jag däremot kommer ihåg ganska klart var när jag och min kolega, Gunolf Pålsson, skarvade kabeln på Smögensidan. Skarven ligger strax ovanför trappen (i gränden till vänster om pumpstationen). Att jag kommer ihåg just den skarven av alla kabelskarvar jag gjort beror på att min äldsta dotter pryade på elverket just den dan.

Det jag skriver om kabel till Kleven gäller inte andra kablar. Ankringsförbud skall respekteras. Det kan ställa till stora skador och därmed stora kostnader om man pga felaktig ankring skadar kablar. Det kan ju även va en personfara.

Ännu värre är det att inte respektera ledningar som går över vattnet. Att köra på en högspänningsledning (lågspänning med för den delen) med en mast kan ju förorsakat dödsfall och driftsstörningar.

Det finns många intresanta skyltar. En som förundrat mig är Satens fastighetsverks skylt på Brämön. Jag funderar på hur går till väga när man beivrar angöring av lotskajen på Sanna, Brämön.

tommy

post-945-1394234757,081_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tommy

Tack för all information. Det var långt mer än vad jag väntat mig.

Intressant med Fastighetsverkets skylt. Jag har aldrig varit på platsen.

Hoppas du får en bra avslutning på sommaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...