Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sunset

Uttern S55 Excl något att ha?

Rekommendera Poster

Hej tanken var då att kanske köpa en ny båt för vattenskidor tubes med mera. Men den ska inte dra för mycket bensin och olja. Då det finns en Uttern återförsäljare i staden så var det det som kändes bäst!

 

Det ska även gå att åka på lite utflykter och sådant.

 

Vilken motor är bästa valet?

 

Finns det vattenskide båge?

 

och framför allt är det en bra båt kvalitets mässigt?

 

MVH Eric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt opartisk ...säger jag..köp hellre en Ryds 18 GTS.

Modernare skrov som går lättare i vattnet. I mitt tycke oxå en snyggare båt. Dock gör ju Uttern bra båtar, inte tal om det, men S 55 skrovet har hängt med närmare 10 år och det har hänt saker sen dess.

 

Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Ryds 18 GTS har väl istället en uråldrig innombordsmotor? För det är väl den här innombordaren Mercruiser 3.0 135hk i den? Rätta mig om jag har fel annars :-)

 

Fick just ett gäng tester skickat till mig av Bosse här på forumet. Det här Uttern skrovet har visserligen några år på nacken, men har fått väldigt bra kritik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också lite partisk förvisso men Uttern gör jättefina båtar och är kända för sina fina skrov. Här finns det säkert lika många svar som det finns båtägare men jag tror att båda båtarna är jättebra...

 

Ska du åka mycket vattenskidor är nog en tvåtakt bästa valet. Se till att du får en modern variant Optimax eller vad de heter. De drar lite mer soppa än motsvarande fyrtakt men förtjänsten är minimal om du jämför inköpspris på motorer.

 

Skall du däremot fiska mycket med båten dvs ligga länge och puttra på låga varv är det nog fyrtakt som gäller. Tvåtaktaren riskerar att sota igen...

Fyrtaktaren går också lite tystare.

 

Jag har nyss köpt båt och jag jämförde Ryds och Uttern. Betackar mig för en massa påhopp av Rydsfans nu men de flesta jag frågade menade att Uttern byggde bättre skrov. Jag har själv ingen aning om detta är sant men jag följde rekommendationen och är mycket nöjd med min nya båt.

 

Vidare kändes Uttern mer välutrustad från start. Teaklaminatdurk var standard medans Ryds ville ha 16000 för det etc. Likaså inbyggd tank etc.

 

Oavsett vilken du väljer kommer du få en jättefin båt!

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt vilja säga att Uttern S55 är en mycket bra båt, klart bättre än Ryds dito. Om möjligt besök gärna en handlare som säljer både Uttern och Ryds för att på så sätt skapa dig en uppfattning om båtarnas kvalité etc. Min uppfattning är i alla fall att Uttern är i en annan (högre) division än Ryds vad gäller kvalité på byggena (ingen tillfällighet att Ryds har dåligt rykte, med eller utan den nya tillverkningstekniken, i sportfiskekretsar. Dessa fiskare kör sina båtar mer och hårdare än andra och jag har själv vänner vars Ryds-skrov inte hållit måttet).

 

Men nu gällde din fråga inte främst Utter vs Ryds utan motorval mm. Jag skulle definitivt utrusta den med en 115 hästare om du vill ha utombordare. Är själv svag för 4-takt, men Optimaxen är nog ett bättre val om du ska åka väldigt mycket vattenskidor. 4-taktaren lär inte ha några problem att dra upp ett par åkare, men 2-taktaren är troligen lite rappare. Vi båtägare ställde för en tid sedan dessa motorer mot varandra och fann att skillnaderna var i princip obefintliga. 4-taktaren lite tystare och behagligare ljud och 2-taktaren lite lite rappare vill jag minnas.

 

Båten finns ju även med inombordare. Dock är jag dåligt insatt på den biten på vilka motoralternativ som erbjuds. Men inombordare har ju klara fördelar mot utombordarna i stöldrisk och där till hörande försäkringspremier. Fortsätter premierna uppåt i den takt de gjort senaste året kommer jag nog överväga att byta till inombordarekipage. Bensinförbrukning och toppfart lär dock var aningen sämre med inombordaren.

 

 

Har du kikat på Yamarins motsvarigheter? Deras nya 56 SC är riktigt läcker och Yamarin håller hög klass på sina byggen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar!!

 

Motorn blir väll en 135 hästars optimax. Inombordare känns inte rätt även fast dom har billigare försäkring så är ju inte det så stort problem.

 

Jag ska väll kolla på yamarinen så får vi se.

 

Har ju nu en ryds 510 gt med en 90 hästare på och kvaliten på den har varit bra har inte märkt några fel faktiskt.

 

En fråga till är ju om det går att få den med en stereo i från fabriken?

 

Om det inte går hur gör man annars?

 

//Eric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast även Utterns båtar (de mindre) använder väl den här förhistoriska innombordaren 3.0 135hk. Det är ju en gammal förgasarmotor som är 25år gammal läste jag någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS Kolla in Utterns hemsida och deras tillbehörslista http://www.uttern.se/default_swe.htm Hittade varken vattenskidbåge eller stereo men om du hör med din handlare så hjälper han dig säkert.

 

Ge fasen i Biltemas Marina högtalare och sånt bara smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen

 

Mig veterligen går det inte att få stereo fabriksmonterad, men din båthandlare lär kunna montera en innan leveransen sker. Är du normalhändig skulle jag dock föreslå att du gör det själv. Sett många exempel på fil & båg som så kallade experter på marinfirmor utfört. Inga problem att med borr och sticksåg ta upp ett hål för stereo- och högtalarenheter. Var dock varsam vid sågandet så att du inte tar av några kablar!

 

Även om du ska åka mycket vattenskidor skulle jag nog föredra en 115 optimax framför 135an, om du inte är mycket bullertålig! V6an bullrar rejält, framförallt på lägre varvtal! I alla fall om Mercury inte uppdaterat konstruktionen sedan 2004. En fiskekompis till mig har en sådan som huvudsnurra och den är inte rolig att lyssna på i det lägre varvtalsområdet! Men som sagt, bryr du dig inte om buller är den ju kanon! Du kommer få ett fruktansvårt klipp och bra bränslesiffror

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 115 Optimax 2-takt mot Mercury 115 EFI 4-takt,

Test Båtnytt 2003 nr 10.

Testbåt: Uttern T55 (samma skrov som S55).

Propeller i test: 19 tum aluminium.

Hissning: 2 hål.

Maxvarv i test: 115 Optimax 5600 v/min, 115 EFI 5400 v/min.

 

Testresultat:

 

1. Fart (knop)

-------------------------------

Varv: 2-takt/4-takt

 

Max: 40,5/39,5

-500: 36,2/36,0

-1000: 31,6/31,5

-1500: 27,6/27,4

-2000: 22,5/21,7

 

2. Bränsle (liter/nautisk mil)

------------------------------

2-takt/4-takt

 

Max: 0,97/0,91

-500: 0,94/0,86

-1000: 0,85/0,74

-1500: 0,70/0,64

-2000: 0,67/0,57

 

3. Ljud (decibel)

------------------------------

2-takt/4-takt

 

Max: 85/85

-500: 82/82

-1000: 81/80

-1500: 80/78

-2000: 77/75

 

4. Acceleration (sekunder)

-----------------------------

2-takt/4-takt

 

0-25 knop: 8,4/11,0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att tillägga att det ju även finns en 135 hk 4-takt. Veradon är i mitt tycke verkligen grym! Vore det inte för priset skulle jag köpa en direkt. Dock är tydligen bränsleförbrukningen på höga varv diskutabel varför den kanske inte är optimal för dig (test i någon av de senaste vi båtägare). Men att höra den motorn gå på låga varvtal är verkligen en njutning! En Yamaha F115 är i jämförelse högljudd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok för att uttrycka mig mer ödmjukt..

 

Ryds 18 gts har helt sant mercruisers 3.0 135 hk med förgasare.

Samma motor har mej veterligen Uttern S 55.

Utterns båt är ca 15-17000 kr dyrare i inköp.

Du får teaklaminat standard på Uttern medan Ryds tar 8000 kr.

Du får även badbrygga standard medan Ryds tar blygsamma 11000 kr.

 

Summa sumarum kostar båtarna ganska lika i slutändan.

Kvalitetsmässigt så ör Skillnaden mkt liten idag på dessa båtar.

Rydsen har ett modernare och mer lättdrivet skrov än Uttern. Utterns skrov har hängt med ca 10 år men är lovordat då det kom.

 

Rydsen har klart bättre stolar som standard. Skålade ståstolar medan Uttern har den 90 gradiga bågvarianten. Rydsen har en vattenskidögla som standard, detta vet jag ej om Uttern har.

 

 

Nu till saken och frågorna.

Inombordare = billigare försäkring, mindre stöldrisk.

 

Ska du ägna dig åt vattensporter är väl utombordare att föredra. Hederlig 2-takt och då gärna helst Optimax. Inte under 90 hk, gärna 115.

 

Urvalet är stort i denna klass. Kolla, jämför !

 

/ Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHA nae de lär inte bli något biltema!

 

Jag tror jag har sett den där vattenskid bågen på ryds och jag är tveksam om den håller.

 

Har tänkt lite på ryds men så har jag hört att det ska vara dålig kvalitet men vad är det på båten som är dåligt?

 

135:an eller 125:an?

 

Låter 135:an värst mellan 10-15 knop?

 

För då går de annars blir de hörselkåpor.

Vill ju gärna ha den där extra kraften.

 

och sist vilken är då att föredra ryds eller uttern?

 

Vilken ryds är det man ska ha(bild vore fint :P)?

 

Eric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller ju att leta lite båt och kollade in en Ryds 568 för någon vecka sen. Tyckte den såg väldigt rejäl ut för vara en styrpulpetbåt. Den båten jag kollade på hade dock inget teakdäck varför badkar-känslan var uppenbar (som i alla andra styrpulpetare). Men den såg ut att går väldigt högt och fint i vattnet.

 

Men detta var en demobåt och jag fick ett bra pris på den med en Mercury 100hk 4-takt -06.

 

Nu har jag nog ändrat mig när det gäller båttyp...så det blir ingen styrpulpetare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kvaliteten på ryds är helt klart bättre nu än förr. Inget snack om saken. Jag är själv nu en 568 med 115 EFI 4-takt och är grymt kritisk när jag väljer båt och allt annat med förresten. Måste säga att jag är nog för första gången nästan nöjd. Lite småsaker kunde väl vara bättre som ex att ingen av luckorna i båten hade gummilist. Men om det skulle ha suttit en gummilist så hade den nog ändå varit av bristande kvalitet som de flesta båtar. Satte nu istället dit samma gummilister om används på Hallberg Rassy. Så förutom detta är jag grymt nöjd

 

Tittade också på Uttern men de har en tendens att går mer på vattnet är i så för föll mitt val på rydsen.

 

Titta på bilderna i min sjöbod

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Optimax du avser köpa? I så fall finns mig veterligen ingen 125a, utan det är i så fall en 135a eller en 115 som är alternativen. Som jag skrev skulle jag definitivt välja 115-hästaren. V6an på 135 kusar (obs! jag talar om erfarenheter ifrån dem tillverkade 2004. Vet som sagt inte om de gjort några uppdateringar som minskar vibrationerna och oljudet, men jag betvivlar det) brölar rejält redan på tomgång och en bit upp i mellanregistret samt vid WOT då den måste ge en bra bit över 90 db på de flesta båtar! 115-hästaren är betydligt skönare ljudmässigt.

 

Om det är vanlig 2-takt du menar, så vet jag inte hur en 125a är mot en 135a. 125an är väl en rak 4a medan 135an är en V6a (troligen riktigt törstig!), men det är så långt mina kunskaper och erfarenheter sträcker sig.

 

 

Beträffande Uttern eller Ryds skulle jag som sagt inte ens överväga en ny Ryds utan slå till på Utterns båt. Mycket högre kvalité och bättre detaljfinish. Troligen mycket bättre andrahandsvärde också då Uttern har ett solit och bra rykte.

 

Men som sagt, kolla gärna in Yamarins diton också. De är bäst i klassen anser jag! Askeladdens 565 Wasper är grym den också, men för dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En av fördelarna med Uttern S55 är att den tillåter en motor upp till 135 hk.

Om du skall ha en Ryds styrpulpetare är det Ryds 620 GTS i så fall du måste upp i storlek till, den kan man ha upp till 150 hk på. Den har ett beprövat skrov som går mycket bra i sjön.

Annars är ju Ryds nya 568 GT troligen den som annars ligger närmast till att jämföra med Uttern S55. Den har bl a fördelan av att ha en dörr ut tilll badplattformen i aktern men om planlösningen är bättre än Uttern S55 är väl en smaksak. Om du kollar lite här på Maringuiden så verkar ägarna av Ryds 568 GT nöjda. Om de åker vattenskidor osv med den vet jag inte.

Men den 568:an är godkänd för max 115 hk så det kanske blir för lite för dig?

 

Mercury 125 hk 2-taktare, 125 ELPTO(med förgasare), eller Optimax 135 (med direktinsprutning) är ju två världar. Gammal beprövad 2-taktsteknik med förgasare och nyare mer sofistikerad teknik med bränsleinsprutning. Och så är det en stor prisskillnad. 125 ELPTO är 4-cylindriga, Optimax 135 6-cylindrig. 125 ELPTO väger 158 kg, Optimax 135 väger 195 kg.

125 ELPTO har listpris på 84900 kr, Optimax 135 listpris på 136 400 kr.

Är man ändå uppe i den prisklassen är man i närheten av Verado 135 4-takt med listpris 148 900 kr men den är mycket tyngre med 231 kg så den skulle jag bli tveksam att hänga på en 5,5 meters båt. Den är för övrigt 4-cylindrig men har elektronikst gas/växelreglage som är lite hightech.

Vi Båtägare (nr 6 2006) ställde en Verado 135 mot en Optimax 135 mot varandra, testbåt Uttern D55.

Plus Verado 135:

*Nästa ljudlös på tomgång, vid marchfart 22 knop 75 decibel kan man prata i normal samtalston (vid maxfart 87 decibel som är ganska högt).

* Jämn gång

* Bra klipp

* Elektroniskt gas/växelreglage

* Snålast vid 25 knop

Minus Verado 135:

* Tyngre (231 kg)

* Lägre toppfart (40,0 knop)

* Suput på fullgas (vid 39 knop drog den 60 liter/tim, Optimax drog 38 liter/tim)

* Ganska högjludd på fullgas, 87 decibel

 

Plus Optimax 135:

* Hög toppfart (44,8 knop i testet)

* Lite bättre klipp än Veradon

* Billigare (ca 10%)

* Lättare (ca 195-200 kg)

* Snålast vid 28 knop

* Snålare i övre fartregistret

Minus Optimax 135:

* Inte jämn gång på lägre varv - hostar, harklar och ryker som en hederlig gammal 2-taktare

* Bullrig, 83 decibel vid 22 knop, man slutar prata eftersom man inte hör vad som sägs. På fullgas 92 decibel som är öronbedövande högt

* Mekaniskt gas/växelreglage

 

Om prioritering ligger på låg ljudnivå, mjuk gång och man inte tänker köra i övre fartregistret jämt är en Verado 135 det naturliga valet.

Om prioriteringen är rejält klipp med snabb acceleration, överkomlig bränsleförbrukning och hög toppfart är Optimax 135 ett givet val (om man kan stå ut med ljudnivån på marchvarv och högre varv).

 

Har själv en Yamarin 5820 (58BR) och den är godkänd för 150 hk. Den har vattenskidstolpe som tillbehör. Har dörr ut till badplattformen. Är en bowrider och på sätt och vis en styrpulpetare fast lite mer förfinad sådan. Går utmärkt att åka vattenskidor/wakeboard/tube efter.

Finns även i lite mindre variant, 53 BR. Hänger man en 150 hk motor på en 5820/58BR gör den ca 47 knop och får ett bra klipp. Oftast blir det Yamaha F150 4-takt i så fall. Jag har Yamaha F115 på min. Fast med en F150 blir det en annan prisbild förstås. Smakar det så kostar det.

 

Själv prioriterar jag mer och mer att motorn skall vara hyfsat tyst.

Tror inte jag skulle stå ut med en Optimax 135 i längden då den är lite för högljudd för mig (för att inte tala om vad passagerarna skulle tycka?). Man kan ju inte prata med varandra i båten ens i marshfart med en såpass högljudd motor. Det är en stor nackdel som jag ser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som har 115 på 568 kan ju intyga att farten räcker till. jag träffade en i somras som aldrig hade haft sin uttern t55 (115 EFI 4-takt) över 40 knop. Och då hade han en ballisitc stålpropeller! Min 568 gjorde med ballisitc dryga 40 (runt 43 på loggen). Det är inte många båtar som hänger på kan jag säga.

 

Drömmen är ju en Nimbus 230R med VP5,7 =53 knop men det kostar ju en halv mille till :)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast T55:an är ju en lite annan typ av båt 568:an. Bowrider och mer rejälare byggd och därför säkert en hel del tyngre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett test hemma mellan 3 olika uttern med detta skrov de väger lika mycket och har går enligt testet i princip lika fort. jag tror till och med att t55an väger 640kg och s55 väger 690kg. 

 

Men det är så mycket som spelar in när det gäller toppfart. Hur sköter man sin båt? Bottenmålning slipning, tvätt, hur ofta körs båten mm. mm. 

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaCro,

 

Om man är säg 5-6 personer i en Ryds 568 GT - hur går den då (har du prövat)?

Tror du den skulle utan alltför mycket pust och stånk rycka upp en vattenskidåkare med så mycket folk sittande i båten?

 

Eftersom du verkar så nöjd med din Ryds 568 GT med Mercury 115 EFI så låter det som man kan planka det du har ju (motor, hissning, propeller). För övrigt ser din båt läcker ut på bilderna i din Sjöbod.

 

Har själv en 115 hk 4-takt fast Yamaha (på en Yamarin 5820) och den rycker upp en vattenskidåkare utan problem fast det är 5 pers i båten.

Har svårt att se att man skall behöva upp till 135 hk i alla fall på en 5,5 meters båt (tänker på Uttern S55 nu) för att få tillräcklig acceleration för vattenskidåkning och andra vattenlekar. Men behoven av fart och acceleration är ju lite olika.

Fast nog skulle jag tänka ett steg till också, nån gång skall båten säljas och då tror jag det är en fördel om det hänger en mer normal motor på häcken typ 115 hk Optimax el 115 EFI på en 5,5 meters styrpulpetare. Troligen mer lättsåld då. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte att båten blev seg med 5 pers i eftersom alla måste sitta i framkant. Skall man dra mycket vattenskidor så är väl ändå optimax 2-takt att föredra. Uttern D eller T55 får nog bättre viktfördelning än 568:an om man skall vara många i båten (aktersoffa) men jag har inte provköt en uttern så jag kan nog inte uttala mig för mycket.

 

Det jag upplever som mest irriterande är när svärmor och alla sitter på rad längsfram i båten. Då går den på näsan. Bästa placeringen är 2 -3 bak och 2 framför pulpeten. Obs jag har inte kört med 5 pers i båten efter jag bytte till ballisitc stålpropeller. Mer stävlyft och mer styrka fick jag med denna propeller.

 

Det bästa är att ändå att provköra lite olika båtar innan man bestämmer sig.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att ändå att provköra lite olika båtar innan man bestämmer sig.

 

Det här är intressant!!

 

Jag letar ju som sagt båt just nu och har nu senast kollat på en Ryds 568GT och en Uttern D55. Båda står på land på lite mindre marinor och det känns som ett väldigt stort projekt att be om att få provköra.

 

Hur gjorde ni andra när ni köpte båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ring lite större marinor som ligger i anslutning till vatten och som har båtar för testkörning och spela intresserad. Brukar inte vara några problem att få ta en tur (ibland mot en ringa ersättning) med båtarna om man framstår som seriöst intresserad.

 

Skulle aldrig köpa en båt otestad, varken ny eller begagnad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni säger nu så tycker jag att det lutar över  mot en ryds med en skaplig optimax.

 

Här i Linköping känns deet också ganska svårt att få prov köra båten.

Det kanske finns en större marina som det funkar på i närheten.

 

Men jag tycker det känns konstigt med 115 hästare med tanke på nuvarande båten en ryds 510 gt med en 90 hästare på den gör runt 28 knop och det känns klent med tanke på båtens storlek.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla i MaCros sjöbod så ser du hur fort hans Ryds 568 GT går med Mercury 115 EFI.

 

Din nuvvarande båt Ryds 510 GT:

Vad varvar motorn på fullgas? Har du optimal propeller?

Är det med 1-2 personer den gör 28 knop?

Är motorn hissad tillräckligt högt?

Det är en del saker som kan försämra/förbättra farten.

Och ett lättdrivet skrov har stor betydelse. Ryds 568 GT verkar vara lättdrivet med tanke på den fart man kan komma upp i med 115 hk.

 

Gissar att en Ryds 568 GT med 115 hk Optimax borde ge rätt bra skjuts, större motor än 115 hk är inte båten godkänd för (vilket inte behöver hindra att den klarar lite större motor ändå utan problem - möjligtvis svårare att försäkra).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunset:

 

Jag bor ju också i Linköping. Men inte har vi någon Ryds-återförsäljare här? Var har du kollat in Ryds 568?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en i tranås huges marina. Dom har ryds, flipper tror jag och några till. Den är större en runi marin kan man ju säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 568 GT med 115 hk Optimax värkar ju himla trevlig!

 

Hissning?

 

2 pers typ propellern har jag ingen aning om den är optimal.

Vilken propeller är optimal för jag har ingen aning om sånt :P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jämföra en Ryds 568 GT med en Uttern S55 är som att jämföra äpplen och päron.

 

En Ryds 568 är en sidopulpetsbåt och därmed begränsar åtkommligheten på höger (styrbord) sida.

Om det är en Ryds så skulle jag hellre föreslå en 511 GTS som har vattenskidbåge standard och styrpulpeten i mitten.

 

Har själv haft en Uttern S52 (hette 5202 då) med mittenpulpet, något mindre än en S55 som du kikat på. Dock var den inte så bra för utflykter då man får ha stor del av packningen öppet i båten, trotts Utterns praktiska stuvfack.

Har nu en S64 som är perfekt för utflyktern men drar lite mycket soppa för vattensporter.

 

En av mina bekanta hade en Ryds 511 GTS och det är en fin och stabil båt men inte samma kvalitetskänsla som Uttern.

 

Jag tycker att du ska provåka båten du tänker köpa då det kan finnas risk för att du blir besviken då båten med sidoplacerad styrpulpet kommer luta åt styrbord med 2 personer bakom puleten.

 

Kikar du på en S55 med innobordare får samtidigt en båt med praktisk badplattform som jag själv uppskattar mycket då man ofta badar direkt från båten.

 

Mitt råd är att du tar god tid på dig och jämför noga innan du köper ny  båt.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...