Gå till innehåll
lördag 23 augusti 2025
Anders-W

Erfarenheter från Johnson 115HK -84

Rekommendera Poster


Tittar på en båt som verkar fin (flipper 620) men har en lite äldre motor - en Johnson 115HK -84. Jag är ingen höjdare på motorer och ser det som den största risken med båtköp.

Någon som har lite kunskaper/erfarenheter om en sådan motor? Är det en 4-cylindrig? Bör man vara försiktig med en så pass gammal modell? En 2001:a fick jag veta att den drog ca 1 liter distansen på en flipper 620 - vad kan man förvänta sig av en 84:a - är det stor skillnad på de äldre modellerna? Annat man bör tänka på?

 

Tack så mycket för hjälpen!! Ha en fortsatt skön båtsommar.

 

Mvh, Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är en 4-cylindrig V-4:a.

 

Ja du bör vara försiktig med en så gammal motor.

Den skall om allt skötts om ha varit med om över 20 service och vinterkonserveringar. Hur många timmar den gått är det väl ingen som vet?

Ett antal impellerbyten (vattenpump) osv (när byttes impellern senast?).

Har packbox bytts nån gång (tätningen runt propelleraxeln)?

 

Den kommer att dricka en del bensin förstås. Ganska högjludd (som alla äldre 2-taktare), dra en hel del bensin, osa en del bensin speciellt i medvind. Blåryka lite av olja. Men den bör ge båten bra skjuts om motorn vårdats genom åren.

Även äldre 2-taktare kan gå som spjut.

Annars är 115 hk rätt lagom på en Flipper 620.

Jag skulle nog be att få ta ett kompressionsprov på en såpass gammal motor, det lär avslöja om nån cylinder, kolv, kolvring är dålig.

 

Be att få ta lös tändstiften (efter att du provkört). Det kan säga en hel del om motorns skick.

Jämför sen med bilderna här:

http://www.motocross.com/motoprof/moto/mcycle/plug2/plug2.htm

 

Ett litet annat delikat problem ju äldre utombordare blir är att det blir allt svårare att ta lös div skruvar på motorn för underhåll/reparationer då de har en tendens att ärga fast. Och så drar man av dem när man försöker lossa skruvarna. Går visserligen att fixa genom att gänga om eller sätta i helicoil men ändå.

 

Om du provkör sen så kolla noga att motorn varvar ur ordentligt på fullgas dvs du skall ligga ganska nära det av tillverkaren rekommenderade varvtalet på fullgas. Gissar ca 5500 varv/min (kolla i motorns handbok, där står det). Man brukar försöka ligga nära det övre rekommenderade max varvtasintervallet.

Att motorn startar lätt när den är kall och choken funkar får du kolla förstås samt att när den är uppvärmd går på tomgång utan att stanna.

 

Visserligen kan en 2-taktare hålla väldigt länge men 22 år är ganska gammal motor ändå. Men har den servats varje år enl konstens alla regler och impeller bytts med jämna intervaller osv kan den göra tjänst i många år till.

Vet ej om om den har VRO pump som sköter inblandningen av olja men en del anser VRO pumparna lite opålitliga på äldre motorer (och kopplar därför ur dessa och blandar olja i bensintanken själv, 2% olja).

Ett av problemen med VRO pumparna före 1986 var att de inte hade larm för pumphaveri el lågt oljeflöde och många körde förstås sönder sina motorer...

1986 kom VRO 2 som tog tag i desa problem. Kolla om den här motorn som sitter på båten ev har uppgraderats med VRO 2 pump. Bara så du vet.

Lite information om VRO systemet finns här:

http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

 

Hur gammal är båten då?

 

Har du några andra 620 kandidater med lite nyare motor att kolla på också?

Kolla om du kan hitta nån med lite nyare motor t ex en 2-taktare från 1990-talet. Yamaha el Mercury är i regel säkra kort om de skötts om.

Har du råd så satsa på en med 100-115 hk 4-taktare, fast priset drar iväg en del då förstås.

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...