Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
Martin1974

Ryds 568 115 Optimax, åsikter någon?

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag har beställt båt! En Ryds 568 med Mercury Optimax 115hk. Lycklig som ett barn på julafton för att använda ett slitet utryck. Nu undrar jag om det är någon här på forumet som kan berätta lite kring era erfarenheter om båten, toppfart osv. Gärna om någon har smartcraft instrument och vad ni tycker om det , vad det kostar osv.

Får den om två veckor.... Längtar!

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Har inte en 568 gt men väl en 18 GTS ...som är exakt samma skrov men med inombordare. Har använt båten ca 40 ggr nu i sommar sedan köpet den 16.e juni. Är MYCKET nöjd.

 

Båten är stor nog att klara lite större vågor. Den går mjukt i grövre sjö och känns stabil och trygg. Den planar dessutom i knappt 14 knop med rätt trimmad motor. Min 18 GTS gör ca 39 knop med rätt förutsättningar i standardutförande. Dock är 568.an något låttare så du kommer att passera 40 knop trots att du har 20 hk mindre än mig.

 

Du kommer att bli nöjd med båten och dess egenskaper. Jag är övertygad.

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin, läser din suktande text om att det är leverans snart. Jag får min på måndag (7:e Aug), och jag förnimmer hur blivande mammor känner sig när de vankar av och an i korridoren och stönar i vänta på att de hele skall ske. Jag hålle på att bli tokig... Fördriver tiden med att surfa till samma hemsidor som beskriver båten, spana (sukta) efter tillbehör och annat som kan rendera - om inte lika stor - någon form av glädje innan jag får lägga vantarna på den. Ryds 568 GT är nog det ord som jag rent statistikt har yttrat oftast de senaste dagarna tillsammans med fraser som mycket båt för pengarna, ni kommer väl på en provtur? och annat dravel. Hit med min båt! Jag vill gasa! I mitt inre sinne inbillar jag mig hur bra mitt liv kommer att bli nu, men start på måndag. Tjejerna kommer att titta extra och polarna kommer att med viss grön avund utstöta support för mitt köp.
Jag har som du kanske förstår läst på om båten, och min absoluta uppfattning är att du kommer att bli supernöjd med dess prestanda, och inte minst mycket positivt överraskad över de mycket fina förvaringar som båten besitter under allehanda luckor.
Båtens sexighet när den kurvar i 30 knop går inte ta ta miste på.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud vilken träffande beskrivning! Jag är precis likadan! Har surfat alla sidor med söktexten ryds 568 gt i hela förra veckan och det lär ju inte bli bättre nu när det dröjer tills vecka 33. Jag håller på att bli sjuk av längtan! Har försökt att hitta mer info om smartcraft men där finns inte så mycket på internet. Vad jag förstår så kan man koppla ihop motorn med digitala instrument för att se exekt förbrukning i realtid, gångtid mm mm. Detta går att lösa med fasta smartcraft instrument samt kablage. Då det redan sitter instrument i Rydsen som ju inte är digitala kan man sätta dit en fishfinder/GPS från NAVMAN och koppla in motorn med vad jag förstår en sorts dongel som översätter signalen till Navman displayen. Det är jag riktigt sugen på men får nog avvakta. Om någon har erfarenheter kring detta får ni gärna posta ett inlägg. Och Viper99 - Ha en riktigt skön dag på havet! Hör av dig när du varit ute så jag får höra hur det var! Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du söker med Ryds 568 (Utan GT) kan du få lite fler träffar. ;)
Beträffande kopplingar mellan motor, GPS, och andra funktioner för att få ett integrerat system har jag funnit följande:
En del GPS plotter har funktioner för att dra ut information till digitala instrument, liksom inkopplingar på bränsleslangen för att få en mer gedigen färddatorfunktion. Då kan GPS:n utföra beräkningar som förbrukning per distans eller timme. Bra att ha om man vill få fram bästa distansekonomiska fart. De flesta GPS:er har någon form av möjlighet att dra ut data, men det jag funderar över är hur öppen lösning de har, dvs om de följer en standard - vilket gör att man kan välja instrument m.m. friare - eller om det är ett eget format, vilket ofta brukar kosta mer.


Raymarine har mycket kompetenta lösningar fast det kostar.  Garmin verkar köra med eget.. Har inte fokuserat in mig på vad som skulle duga, men jag är på det, och räknar med en lösning nästa sommar som medger expansion om andan faller på.
Just nu gillar jag Raychart 435 mycket (eftersom den har varit vinnare i flera tester).
För övrigt sitter jag här på kontoret med flytvästen på. Klockan är nu 10:30 och om 4 timmar, 30 minuter och 24 sekunder ska jag slänga manualen i sjön, be säljaren sluta hindra mig, och gasa iväg med nya båten i göteborgs södra skärgård. Inkörning?! - Bah! Det är för mesar! Wrooooom wrooom... med ett leende som ökar mer och mer strax före vartalet skall jag återuppta mitt ledarskap över alla andra icke båtägare och visa vem som är kung! Min flickvän kanske börjar visa respekt och mina kompisar vill vara med mig mera... Eftersom min nyupptagna sociala nivå inte medger att alla får leka med mig längre måste jag vara selektiv, även med tanke på respekt för alla andra Ryds 568 GT användare... Det skall bli en socialt viktig aktivitet om man vill vara någon i Göteborg, att ha fått en inbjudan till en tur med  mig.  Inte något skall jag sakna...
smiley-cool.gif\


 
//Erik 
PS. Förmodligen kommer ingen att bry sig, men man kan ju alltid fantisera... DS 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du! Det är inte var dag man tar så snabba och stora kliv på den sociala stegen ;-). Det krävs mycket av dig nu när du ska representera oss i den södra skärgården. Tänk på din klädsel, vårda ditt språk och vattenkamma håret!

Vad jag förstått så fungerar smartcraften så att databoxen som sitter i motorn komunicerar med smartcraftinstrumen samt Navman som Mercury har ett samarbete med. Återkommer när jag vet mer. Vad har du valt för motor och hur resonerade du då?

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i din sjöbod att du valde 2t 90 elpto. Vet du hur snabbt den kommer att gå?

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hela beslutsprocessen:
Grundresonemang
Tillräckligt stark motor för att slippa ha fullgas för att den skall plana över huvud taget.
Inte för dyr motor.
Möjligen en så pass stark motor så att man åtminståne kan åka fyra pers något sånär ekonomiskt (ej full gas), eller fort.


 
Säljarens inrådan:
 
Tja, ska du åka med kärringen och ungarna samt få in packningen och komma till destinationen före skillsmässan bryter ut bör du nog inte gå under 90 hk. 4 takt EFI är ju det senaste. Det är mer driftsäkert och ekonomiskt, så det rekommenderar jag - och gumman gillar ju att det är tystare...


 
Min slutliga bedömning:
Jag har råd att köpa en EFI 75 hk, eller en ELPTO 90 hk. Hm, undrar vad jag skall ha? Troligen är en 90 hk mer lättsåld än 75 hk, samt att den är mindre stöldbegärlig. Om jag skall tjäna in prisskillnaden lär jag köra en hel del... 90 hk kan vara mycket distansekonomisk under vissa omständigheter, och den är roligare. Dessutom tror jag inte ett smack (argumentera gärna emot mig) på att 2 taktare, som man tillverkat i massor av år skulle uppvisa en driftsäkerhet som på något sätt skulle vara oacceptabel, särskilt om man sköter om den enligt boka. Rent bullermässigt kan det vara tveksamt med maxgas men i övrigt bör den vara helt okej. För övrigt är det ju ett ljud som man tidiare ansåg självklart. Helt oventenskapligt måste jag säga att jag aldrig värderade 115 hk, och att 90 hk ELPTO kändes helt okej.


 Intressant not om Navman m.m. skall kolla upp det lite nogrannare jag med.
 
//Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en Norsk provkörning med 90 hk ELPTO går den i 34 knop med två karlar i. Givet påverkas det av propeller och trim, men det framgår inte riktigt i artikeln. /E

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan, jobbar inte du.... ;-) Nä inte jag heller. Svårt att komma igåg efter semestern. Navman har sitt kontor på Henån. Kan kanske vara läge att slå dom en liten signal för att få mer klarhet i hur det fungerar.

Snart får du din båt. Ska du köra en långtur ikväll då eller. Har svårt att tro att du kommer kolla EM i alla fall. Önskar att jag hade en tidsmaskin så att jag kunde trolla bort två veckor.

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Angående fart så gör min 568/115 optimax tryckloggen i botten (kul känsla)

39,5 på GPSen fast den e ju inte riktigt inkörd så jag har inte legat så länge på max varv.Skall nog orka över 40 med lite medvind...och om jag dumpar tanten överbord2.gif\

 

//Thorax

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den hämtad!

 

Efteren ångestfylld timme med papper,instruktioner och skit, fick jag äntligen sätta tänderna i båten tillsammans med min bror och min tjej.

 

Efter en lugn och antagligen tjusig defilering ut ur bjölahamnen i Göteborg, fick vi gasa lite och känna på den. Det är ju drag i den... minst sagt. Rakt ut till statoilmacken i snobbrännan på Styrsö. Den planar nästan direkt känns det som, och det är relativt lätt att trimma ut den. Det susar som om ett propellerflygplan på avstånd - ett slags surr - från motorn, och det blir ett snyggt vågmönster bakom bäten. 25 knop,knapp 2/3 gas, klart godkänt. En rätt bra cruisefart blir bedömningen, men med en liten justering av gasen (den är känslig) är båten uppe i 32 knop och det finns mer att ta av. Vi är tre personer. Det känns som om 34 knop med två pers är lite i underkant. Ett snabbt avdrag och båten sjunker ihop i vattnet ochg lider fram igen på strax under 2000 varv. 10 knop.

 

En passage genom snobbrännan fram till Statoilmacken där vi skall tanka upp den. Försiktiga justeringar. Ny båt. Inte för klumpiga manövrar nu. Utan en minsta tvekan i hanteringen glider vi snyggt på plats vid pumpen. Puh... Ingen skam och vanära här inte.

 

Det känns mycket bra. Borta är skämmiga tiläggningar med morfars blårykande as. Min tjej körde in sista biten, och skötte det snyggt. Ingen av oss skäms för den hittills fantastiska 568:an. Snarare ligger vårt inre sinne i linje med att folk tittar. De tittar för att båten är helt blank och ny, och inte utan stil. En tankning på 58 liter till fullt och så bär vi iväg igen.

 

Ny chaufför. Min bror (som också är delägare i båten) tar över. Han har lite mer orutin, men får snabbt grepp om båtens köregenskaper och lägger sig på bekväma 25 knop igen. Den flyter snygg och behagligt. Vi vet att båten är ny och att vi trots allt inte är vana med den, och därför blir det inte mer än så idag. En annan dag skall vi testa toppfarten..

 

Från Älvsborg är det max 8 knop och vi drar ner till cirka 10 knop. Resan in känns lång så klart. Vi skall till sannegårdshamnen där vi bor, och visa båten var den skall bo. På älven in är det lite småpratande och uttryck kring vilken fin båt vi köpt. Lite mer avdrag. Den går bra om än rätt tungt i under 10 knop. Lätt att manövrera fortfarande. Vi är nöjda. Efter en resa på knappt 15 distans har nålen på tankmätaren INTE rört sig ens.

 

In under bron till den lilla men charmiga hamnen där vi bor, är vi inte utan stolthet och tillförsikt för ett bra båtval. När vi glider in mot vår brygga ser vi (för första gången på riktigt) att det ligger nästan enbart båtar i 568 klass. Ett par sticker ut lite men det är mest blåvita båtar runt 5-6 meter och en slags förbrödring bryter ut. Min bror - som inte är en van tilläggare - puttar båten framåt med gase och siktar in fören. Aj, det blir en liten bredsida mot ena bakre förtöjningingen, men båten trocklar in sig på plats med lite assistans från båtshake och händer. Naturligtvis står några otrogna (icke rydsägare) och smilar, och konstaterar på en tusendels sekund att föraren var ovan. Men båten smilar de inte åt! Snarare utbryter en inre konflikt (mitt antagande - men det är ett rimligt antagande i ljuset av hur vi känner själva) inför det skådespel en Ryds 568 utgör i jämförelse mot det flöte som han själv står på. Bah..! Det står Till salu på hans båt. Tror fan det!

 

Vi vet precis vad han tänker köpa!

 

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart! Du vet precis vad en som väntar på sin båt behöver! Vi behöver läsa att andra tycker precis som vi och på så sätt bekräfta vårt val av båt (eller vad det nu kan vara). Låter som en underbar tur. Men du fegade ju ur! Du skulle ju skita in inkörning! ;-). Hur som helst har jag undersökt Smart craft vidare. För din 90hk 2t finns inte smartcraft kompabilitet då du inte har motorola styrenheten som behövs i din motor. Vad man kan göra på alla motorer som jag förstår är att koppla på en bränsle flödesmätare och på så sätt få färddator funktionalitet tillsammans med en GPS plotter. Själv har jag stött på problem.... Min misstanke har bekräftats, jag får inte in båten i garaget! Porten är 228cm bred så det går men höjden räcker inte till. Båten är 2m hög och till det kommer en kärra på ytterligare cm. Så nu vet jag varken in eller ut... Ska jag montera av fönstret, ställa den på varv eller ha den på tomten. Känns surt att min pärla måste stå utomhus hela vinter. Är det någon på forumet som har erfarenheter kring vinterförvaring. Min tidigare båt har stått ute och det känns som den mår betydligt bättre om den kan stå inne.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tja, förnuft och känsla möts ju alltid någonstans. Pärlan måste ju få en chans att toppa, vilket den får om man åtminståne är lite försiktig i början...;)

Beträffande höjd på 568 är den 2.18 enligt manualen.

Du har helt rätt beträffande ELPTO-motorn. Den kräver en annan lösning är den du är inne på. Flödesmötare är okej, om andan skulle falla på. Det är typ det, och en djupmätare som jag vill ha. Fishfinder är överkurs f.n.

Sedan skulle jag kanske vilja ha ut viss info från GPS på ett instrument, det är mer snabbavläst, och kan bidra till höjd säkerhet.

//E

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt att jag inte är ensam. Fick min nya igår (dock inte ryds 568) och jag har blivit mobbad av polarna för att jag bara suttit framför datorn och planerat sjösättning =)

Underbar känsla med ny båt!

 

Satt till 23.30 inatt och putsade och pillade med plottern etc.

Nån som vet vart man kan köpa fler semesterveckor? =)

Hoppas ni båda får många och trevliga stunder i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ett tips till fler semesterveckor är att skaffa smått. Då har du så det räcker till. Fast å andra sidan ska du ju ta hand om kidsen och kanske inte båten. Men det måste ju gå att kombinera eller vad tror du!

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha...

 

Enligt vänner och bekanta resulterar detta i betydligt mer arbete på hemmaplan än i sjön...

 

Men skulle man råka skjuta skarpt kan man ju trösta sig med det faktum att man får va ledig ett tag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ligger mycket i det som du skriver! Men det är himla skoj också kan jag medela av egen erfarenhet. Hur som hels vilken fin båt du köpt!Berätta mer om den jag ser att det är en utter! Jag vet att du behöver skriva av dig nu när den är så ny och allt så ut med det! Berätta allt om din vackra blå pärla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tackar ju inte nej när någon för en gångs skull ber mig att berätta.

 

Måndag morgon... Skulle till banken kl 10.00 för att hämta postväxeln.

Vaknar 07.00 utan väckarklocka och utan möjlighet att somna om...

Långa och jobbiga timmar tills banken öppnar...

 

Väl vid båthandlarn rusar jag ner till bryggan där hon ligger i all sin prakt. Då båtmodellen är helt ny har jag aldrig sett hur dem ser ut i vattnet ens på bild. Känslan är enorm! Försäljaren kommer ner på bryggan och pratar en massa, jag hör knappt vad han säger men vi kommer fram till att han nog vill ha lite underskrifter och annat onödigt.

 

Med detta avklarat går jag i rask takt ner till bryggan, lösgör och startar motorn. En Mercury F60, tyst som en mus...Vattnet hörs mer än motorn... Drar sedan ut på vänern där jag blev kvar tills soppan började sina... Trots sitt lilla format kändes hon säker i sjön och en perfekt nybörjarbåt. Den lilla dörren i aktern som leder till en minibadbrygga (finns även på er ryds såg jag) är en favorit. Det är en liten båt med stora funktioner. Däremot märks det ibland att båt och motor väger knappt 600kg då vinden tar henne lite lätt i hög sjö. Men det är ju inte Pansarkryssaren Potjemkin utan en en liten femmeters plastbåt.

 

Den underbara känslan jag kände när jag gled in vid båtklubben och alla gubbar satt och bryggseglade i sina Forbina och Searays. Antagligen så brydde de sig inte alls om min lilla båt, kankse tänkte någon seglare att det vore en lämplig jolle till sin båt men det struntade jag i. Min bild av det hela var att jag var kung i hamnen. =)

 

Däremot var det tredje gången i mitt liv jag skulle lägga till och då båthamnen ligger i en älv var det långt ifrån nån graciös procedur.

 

Men skitsamma, jag hade iaf turen att va själv på bryggan och förhopningsvis får jag öva några gånger utan publik iframtiden.

 

Nu har jag inte tid med detta för jag ska ut på vänern i min lilla barndomsdröm! =)

 

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ut på sjön med dig! Se till att ta många bilder på din skönhet! Det är säkert många på forumet som skulle uppskatta det, speciellt då det är en ny modell!

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det bilder på min Ryds 568 GT i min sjöbod för de intresserade. De är från leveranskörningen. /E

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Viper!

 

Och tack för inlägget,riktigt kul

 

Lycka till med er nya båt!

 

//Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättefina bilder...

Är lite avis på er som får saltstänk när ni kör...

Har visserligen hyfsad storlek på insjön här (Vänern) men inget slår västkusten. 

 

Nu hoppas vi bara att vädret håller i sig!

 

Ha det gött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack skall ni ha - båtkompisar!
 
Jag har kompletterat med fler bilder i min sjöbod, bl a efter en speedlöpa som gav 37 knop med min Ryds 568, 90 hk, och två karlar på 90 kg stycket.
 
/E 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Grattis till Era fina båtar. Kul att fler är lika galana som en annan var innan leverans. Knappade själv som en galning på google innan jag fick min. Kände sig som ett barn på julafton vid leveransen.

 

Vi får nästan starta en 568:a klubb eftersom det nu är rätt många stolta 568 ägare här på forumet.

 

Jag tror också att de flesta som gjort inlägg i denna tråd är i från Göteborg.

 

Full gas och stort smile :)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska vi ha klubb! Fixar du det Macro? Grym propp du har. Vad fick du ge för den? Teakdurken du har, kunde man beställa det? Har för mig att det bara fanns teaklaminat, och det är väl inte det du har på din?

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skall kika lite hur man startar en klubb.

 

Teaken är faktiskt laminat. Den denna ser bra mycket bättre ut jämfört med de tidigare som funnits till ryds. Jag tyckte det var rätt snyggt. Fördelen med laminaten är att den inte blir grå som vanligt teak. Helt underhållsfri. Det är bra att tvätta av med vatten då och då. Jag la på lite vax och smutsen rinner av hur lätt som helst.

 

Proppen kostade 5000:- (det sved lite kan jag säga)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...