Anders-W 0 Postad 3 Augusti , 2006 Hej! Vore snällt om någon med erfarenhet kan hjälpa med lite tips inför köp av båt. Funderar på en Flipper 620 som verkar vara en bra första-båt för ett par som behöver en behändigh båt med sovplats och även rum för gäster på dags-/helg-utflykter. Det jag funderar på är följande: - Motorstyrka versus ekonomi: Vanlig motorstyrka verkar ligga kring 90-120. Vilken marsch-fart har båten med 90 resp. 120 hästar? Hur mycket skiljer bränsleförbrukning? Skillnad i komfort? I korthet; vad rekommenderas? :-) - Förvaring av utombordsmotor: Hur gör man vanligen med förvaring av motorn? Hörde att det är ganska dyrt att betala för vinterförvaring (4-5000 kr). Stämmer det? Finns det något annat alternativ? Känns fånigt att största enskilda kostnad ska vara för förvaring. - Service av utombordsmotor: Kan man som lekman serva motorn själv eller beöver man lämna in för service? Hur ser kostnadsbilden ut? - Skrovförbättring -90: Har läst (bl a på denna sida) att skrovet förbättrats från årsmodell -90. Är det en väsentlig förbättring? Då priserna är ganska avsevärt högre för nya modeller är det värt de extra pengarna? - Dolda kostnader: Som intressent undrar man vilka kostnader man inte tänker på. Har räknat med försäkring, båtplats och service... frågan är vad som tillkommer, och då framförallt sånt som kan tära mycket på kassan?? Väldigt tacksam för svar!! Ha en fortsatt trevlig båtsommar!!! Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2006 Hej, Här kommer lite information om Flipper 620 som jag vet om. Jag har ingen själv så hur den praktiskt funkar i olika vatten (väst/östkust/insjö osv) vet jag inte. Motorstyrka: 90 hk: Gissningsvis blir toppfart runt 28-30 knop ungefär, marshfart bör hamna runt 20-22 knop utan att motorn får varva alltför mycket. 115 hk: toppfart ca 33-35 knop (beror lite på hur pigg den 115 som man har är), marshfart bör hamna runt ca 25 knop med bibehållet behagligt marshvarv. Troligen blir en 115 hk motor bränslesnålare då du kan dra av mer på gasen och ändå bibehålla en bra marshfart. Ljudnivån blir därför lägre också då motorn varvar mindre. Bara fördelar egentligen. Jag skulle personligen välja en 115 hk på en Flipper 620. Helst 4-taktare om det ligger inom era ekonomiska ramar. 4-takt för att de är tysta på lägre varv och upp till marshvarv (på fullgas låter de en del), de osar ingen bensin och ryker inte vid kallstarter. Den ev extra vikten mot en 2-taktare spelar ingen roll på en såpass stor och bärig båt som Flipper 620. Välj helst en 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning då de startar lättare även i kallt väder och är aningens bränslesnålare än de med förgasare (fast det är marginellt). Yamaha F115, Suzuki DF115, Mercury 115 EFI, Johnson 115 4-takt har alla elektronisk bränsleinsprutning. Honda BF115 har det också men den väger väldigt mycket (ca 225 kg) så den skulle jag nog hålla mig undan om möjligt (inget fel på den i övrigt men den är onödigt tung). De nyare 2-taktarna med direkt bränsleinsprutning som också finns numera som Mercury Optimax 115, Tohatsu 115 DFI, Evinrude E-Tech 115 lär du knappast hitta på nån Flipper 620 än (det har funnits ganska kort tid på marknaden jämfört med 4-taktarna). En vanlig hederlig 2-taktare med förgasare funkar givetvis men då får du leva med lite högre ljudnivå, bensinos, rökos och högre bensinförbrukning (upp till 30% mer). De är i regel lika pigga som en 4-taktare så på den fronten är det lugnt. Problemet kommer att bli att hitta en Flipper 620 med en 4-taktare. De flesta har en vanlig 2-taktare. Men det finns bara man letar och är beredd att betala lite extra för ett ekipage med en 4-taktare. Förvaring av utombordsmotor: En 90-115 hk är väl inget man normalt tar av från akterspegeln varje höst för att förvara båten på ett ställe och motorn på ett annat. Häromkring där jag håller till får de allt sitta kvar på akterspegeln hela året och så får man se till att ha motorn fastlåst ordentligt med t ex klass 3 motorbult mm. Båt med motorn på kan man ju förvara lite varstans: hemma på tomten om man har villa, hyra in sig på en marina för inom- eller utomhusförvaring (under el utom tak), gå med i båtklubb som har förvaringsplats osv. Så finns det en privatpersoner som hyr ut div lämpliga förvaringsplatser (lador, f d militärförråd osv). Personligen skulle jag bli vansinnig om jag skulle behöva plocka av motorn varje höst och sen hänga på den på våren. Men det finns säkert de som måste göra så av en el annan anledning. Men med en bamse som en 90-115 hk skulle jag personligen inte ens fundera på det. Jag betalar 800 kr för vinterförvaring inomhus hos en bonde för hela båten med motorn på. Service av utombordare: Visst kan du serva den själv! Det är inga konstigheter. Att gå in på det du skall göra (lite olika om det är 2-takt eller 4-takt) är kanske att gå händelserna i förväg just nu. Dels skall det följa med en användarhandbok till motorn dels kan du köpa en s k verkstadshandbok till just den modell du har och med detta som grund kan du utföra vanlig service och byte av impeller utan problem. Förutsatt att du har lite vanliga verktyg och är normalhändig. Emellanåt kan det vara klokt att lämna in på märkesverkstad för rejäl översyn och så de kan koppla in den till en dator för att läsa av att allt står rätt till (gäller bara nyare motorer som har sådan möjlighet att koppla in till dator). Byte av impeller kan man lämna bort om man tycker det verkar för svårt. Kostnadsbilden för 2-takt är lite lägre än för 4-taktare men det rör sig inte om några jättesummor om man låter märkesverkstad göra årlig service. Kanske 1500 kr för en 2-takt i den storlek det är tal om nu, varierar troligen på olika orter. Lite till för en 4-takt. På 4-taktarna sitter det i regel kamrem i gummi (Suzuki och Johnson 4-takt har dock kamkedja i metall) som skall bytas efter några år (ca 5 år) eller ett antal timmar (ca 1000) vilket som först inträffar. Då blir den servicen lite dyrare, liksom när man skall byta impeller (vattenpumpshjulet i gummi) som man bör byta ca var 3:e år. Skrovförbättring på 1990 års modell och senare: Ja, Håkan Södergren modifierade 1990 Flipper 620 så den blev modernare med bl a vassaare skrov och ändrad inredning och tål nu 175 hk på akterspegeln. Tror det var det året de kom med badplattformarna i aktern också. Läs mer här: http://www.flipperbat.se/aed74c8a-6759-4871-8e7e-aeca775a0bce-29.html Lite info om äldre modellen: http://skoogis.se/FLIPPER620_1.jpg http://skoogis.se/FLIPPER620_2.jpg http://skoogis.se/FLIPPER620_777.jpg http://skoogis.se/STD_1988.jpg Ju nyare modell desto bättre rimligen men destå dyrare förstås. Tror Flipper 620 tillverkades till 1996. Det är väl lite som med bilar, de sista årgångarna brukar vara bäst. Dolda kostnader: * Båtupptagningsvagn (30 km/h) bör du nog ha så du kan ta upp båten och lägga den på för vinterförvaring och ev transporter som kan behöva göras med båten. Räkna med 5000-10000 kr för nåt vettigt, såvida det inte följer med nån sådan med båten om du köper en 620. Jag antar då att du har bil och dragkrok och inte hamnar över vikten vad din bil får dra enl registreringsbeviset. * Elektronisk startspärr kan vara klokt att montera på motorn om det är en nyare 4-taktare du ev väljer då de är ganska stöldbegärliga. Räkna med ca 3500 kr (du får ofta installationsbidrag av försäkringsbolaget). Premien sjunker sen med ca 10 % hos de flesta försäkringsbolag också. * Beror ju lite hur mycket båtgrejer som följer med den båt du ev köper, men det är ju en del saker du behöver ha i båten och det drar iväg några tusenlappar för sånt basic som du måste ha. Ekolod sitter det nog i båten redan. GPS navigator är inget nödvändigt men bra att ha, räkna med 5000-10000 om du vill ha en sån inkl elektroniskt sjökort över det område du tänker åka. Kompass gissar jag sitter i en 620 redan men om inte så blir det en tusing till för det. * Klass 3 lås och kätting går lös på ca 1000 kr. Saknas klass 3 motorbult/lås så blir det ca 1000 kr till. Stävögla måste vara klass 3 också (om du behöver byta ut den till en sådan kostar en ny sådan stövögla ca 350 kr). * Förvaras båt på båtupptagningsvagn eller trailer måste man i regel ha godkänt kulhandskelås - kostnad ca 1500-2000 kr. * Reservpropeller är ofta klokt att ha med i båten ifall man skulle gå på nåt som vrider till propellern. Ett par tusen kr om du köper nytt. * Medlemskap i Sjöassistans eller Sjöräddningssällskapet - billig försäkring mot div haverier man kan råka ut för och blir då hämtad. Kostar ca 550 kr per år. * Flytvästar till alla som du skall ha med ombord. Kan kosta allt från några hundra per st till ca en tusenlapp per styck om du skall ha självupplåsbar automatisk räddningsväst. * Köper du tvåtaktare så går det åt en del marin 2-taktsolja, beroende på hur mycket du skall köra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser