Gå till innehåll
tisdag 30 juni 2026
Terrafobica

Sur motor

Rekommendera Poster

Har skrivit om det här förut, men tar upp det igen eftersom det inte verkar finnas något slut på problemen.

Jag har en Cheva 454 som är två år gammal.  Dock är kringutrustningen gammal.  Limpor har jag bytt i våras.  Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock, tändmodul, 5-56, k-sprit, oktanbooster, bränslefilter samt fan och hans moster har bytts, sprejats och fyllts på men motorn verkar sura.   Efter en tur på 50 sjömil så orkade den inte längre, det blev det  att åka hemmåt i 5 - 6 knop.  har nu även bytt ut Rochestern mot en Holly, Men nej, motorn surar fortfarande.  Finns liksom ingen ork.  Motorn läcker olja någonstans men det känns inte som det minskar i tråget.  Stiften blir blöta.  När vi fått dit förgasaren så satte jag på tändningen så att den elektriska bränslepumpen skulle pumpa upp soppa till den, och den pumpar hela tiden, stannar inte alls, även om jag inte startar motorn.  Så jag undrar om den vräker in för mycket bensin i motorn som den inte kan göra av med?  När jag kör båten i låg fart så stinker avgaserna av oförbränd bensin.  Var ska jag fortsätta felsökningen någonstans?  Nu är oljan uppe i max, ska jag tömma ur en liter?

I ett annat forum fick jag detta svar:

Kolla så att nålventilen till flottören är tät alt. att flottörnivån är rätt.

Det låter ju onekligen som att förgasaren inte orkar hålla tätt så bränslepumpen bara trycker in bensin i motorn. Därav de blöta stiften, luktande avgaserna och extraoljan.

Du bör nog inte bara tömma ur en liter utan byt olja helt och hållet! IOM att den späder oljan med bensin så är det lättare att det blir oljeläckage. Det är inte säkert att det läcker olja om den är som den ska.

Det kan ju även vara så att din elpump har för högt tryck så att nålventilen helt enkelt inte orkar hålla tätt.

Kolla upp vad du har för tryck fram till förgasaren och sedan kollar du vad det är för tryck som rekomenderas...

...det går ju att montera en tryckregulator mellan pumpen och förgasaren om det skulle vara så att pumpen trycker på för mkt.

Kan inte förgasaren hålla tätt?  Det är ju en fabriksny Holley. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du själv redan analyserat verkar det som om bensinpumpen håller för högt tryck och då klarar inte ens en ny förgasare att hålla emot. Sätt en tryckregulator (vilken är rätt inställd gentimot förgasaren) mellan pump och förgasare så eliminerar du problemen.

När det gäller bensin i oljan så förstör du lager osv genom att köra med blandningen. Gör för säkerhets skull ett par byten så du med säkerhet vet att bensinresterna försvunnit. /lycka till/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Nitro.  Nu har jag varit på Sea Ray Servicecenter och diskuterat problemet.  Killen jag snackade med sade att det där med att bränslepumpen hela tiden går, även med motorn avstängd och med tändningen på, i och för sig lät märkligt.  Men att motorn borde gå bra ändå eftersom dessa motorer älskar bensin.  Han frågade om motorn gick pra på tomgång, och det gör den, men inte om mjag varvar upp den.  Då var han inne på styrkortet till förtändningen.  Förklara någon som kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Om nu holly ser ut som de gjort tidigare så gör så, lossa nivåpluggen den mässingskruven som sitter på sidan av florörhuset eller om du har 4 portare så har du ev dubbla flotör hus då ställer du ett i taget. lossa sen stora låsskruven som sitter på flotörhusets topp och har en platt mutter under sig, kör pumpen soppan ska inte kunna rinna ut ur mässingsskruvens hål, nivån ska vara lägre obs båten gungar ,reser sig vid plan mm ta detta med i beräkningen. Justering görs med fast nyckel på mutterfästet du skruvar ner hela nålventilsätet.  Sen finns även en tillskottsventil som kan spöka.

acc pumpen och nocken där går att flytta eller byta om du får för mycket och den skjuter vid kvickt gaspådrag. visst finns regulatorer men tror inte du köpt någon högvolymspump, jag har aldrig behövt sätt regulator.

Holly är en enkel och bra förgasare men även på bilsidan var flotörnivån mycket känslig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allting har ju en ände, så också denna bedrövelse (hoppas jag)  allt som kan bytas har bytts utan resultat.  Förgasarbytet var inte billigt.  Men så kollade vi upp trycket uppe vid förgasaren och det låg på 7 psi, det ska vara under 3.  Dit med en ny regulator som ställdes in på 2,5 psi.  Och nu går hon som en dröm.  När de 400 hästarna ryter till så formligen hoppar hon upp i plan, härligt. 

post-13907-1394234747,7879_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant detta... Vad är det för regulator du använder? Antar att den är justerbar? Var köpte du den? Har inte nåt direkt problem med det du haft, men jag ser ibland på min flödesmätare att det flödar onödigt mycke på tomgång och en regulator kan ju aldrig skada...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!  En tryckregulator från Holley köpt hos Hansen Marine för knappt 500 spänn.  Den är justerbar upp till 4 psi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det.. Jag kollar just deras katalog men hittar ingen.. Du har möjligen inte artikelnumret på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

var det inte enklare att handla en pump som inte gav så mycket tryck?

kör ni med holly och även om allt verkar funka direkt up paketet gör ändå nålventil/flotörnivåinställningen. detta var det absolut vanligaste felen varför jänkarna drog soppa.  sen de som vill finlira lite så finns det både acckammar och munstycken att laborera med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...