Gå till innehåll
fredag 05 september 2025
Pollare

Var går hastighetsgränsen för en fishfinder??

Rekommendera Poster

Min nyinköpta fishfinder Garmin 140 fungerar inte över 20-25 knop och de justeringar som rekommenderas i bruksanvisningen räcker inte till. Vill gärna se hur djupt det är även i högre farter dvs i 30-35 knop...  Finns det någon som har liknande erfarenheter eller vet var hastighetsgränsen går för en fishfinder? Vad kan orsaken vara till att givaren inte får kontakt i högre hastigheter? //Pollare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är för liten vinkel mellan skrovet och givaren så det blir luft under givaren, skall vara nedvinklad i bakkant några grader, står säkert hur mycket i bruksen. Mitt lod funkar i 30 knop utan bekymmer.eller kanske någon steglist som skapar turbulens vid givaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bottendjupet är av betydelse för att eventuellt se djupet vid högre hastigheter. Själv är jag glad för att se bottendjupet vid 20 knop./skitfiske på er/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hade samma problem med mitt 140 sänkte det ytterligare hjälpte lite men sen tröttnade jag på att ha det nestickande så man slog i när man kör upp på stränderna, och fiska i över 25 knop var ju heller inget kul14.gif\

satte istället  pickupen högt i skrov kanten så långt ut mot skrovkanten och från motorn jag kunde och mot all förmodan och trots att jag har aluminium skrov så funkar det nu på alla farter dock luras det lite av bubblorna i vattnet och anger dem som fisk när man åker 20-25 knop. Fick du någon svensk bruksanvisning mitt hade bara en liten engelsk folder och det utlovades bruksanvisning senare när de skulle börja säljas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har precis samma problem i vår Buster med givare på akterspegeln. Oavsett vinkel fungerar den sällan över 20 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kändes faktiskt lite dumt att ringa Garmins support och fråga om inte deras fishfinder borde klara 35 knop...lite för snabbt för att trolla skulle jag tro!?  smiley-laughing.gif\

Jag fick också bara med en engelsk bruks i kartongen men generalagenten skickade hem en svensk häromdagen så de finns i alla fall. Ring till Garmins support så får du säkert tag på en eller ring direkt till generalagenten. (Generalagenten heter Sportmanship International och ligger i Billdal 031-939400. Garmins svenska support når du på 0774-452020)

Mvh/Pollare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, i högre farter så händer det ju lite under båtskrovet så det låter som ett bra tips. Att vinkla nedåt i bakkant lät först fel eftersom båten snarare är uppvinklad lite även vid planhastighet och då borde givaren vinklas uppåt för att ligga parallellt med vattnet..Men, att vinkla nedåt gör att man kanske pressar bort eventuella bubblor som annars passerar under givaren och orsakar avbrott i sändningen..Måste prova detta i morgon! Jag har monterat givaren mellan två steglister så det borde vara en bra installation. Tack för förslaget! Mvh/Pollare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade just i bruksen till mitt lod, där står det att bakkant på givaren skall vara 1 till 3 mm lägre än framkanten samt vara minst 75 mm utanför proppen, torde vara något liknande på din tycker jag, har nog min rätt mycket vinklad fem grader tror jag  och framkant ligger nog en fem mm under skrovet och den funkar i alla farter utan problem, såvida man inte girar väldigt hårt eller nästan hoppar med båten för då tappar den funktionen men den återkommer efter ett kort ögonblick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon! Måste prova att vinkla om den lite när jag testar nästa gång. Vore kul att få den att fungera i högre farter också. Det är rätt irriterande att den bara står och blinkar vid sista mätta djup under en längre tid...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

så här har jag satt mitt lod och det funkar bra.

post-15930-1394234733,2422_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...