Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
LillaBlue_II

Kopplar inte CDI-koppling!

Rekommendera Poster


Jag får inte stopp på min motor, en gammal Suzuki DT 65 från 1981, och efter lite letande bland kablarna har jag funnit följande.

 

Från min CDI-box har jag förutom jordkabel tre kablar. På två av dem har jag spänning, så jag antar att en är matning in och en är matning ut. På den tredje som är svart/vit har jag ingen mätbar spänning, men däremot ger multimetern utslag när motorn är igång, dock olika och utan logik när jag ändrar mätomfång.

 

Vad jag förstått skall det vara den tredje kabeln utan spänning som är den som skall jordas när motorn skall stannas. Det gör den också. Det konstiga, tycker jag, är dock att den samtidigt går till tändspolarna och är den enda synliga kabeln dit. Den har inte heller i nuläget någon vidarekoppling till tändningslåset som antyder att den varit tänkt att kopplas dit eller till någon stoppknapp eller dylikt. (Jag misstänker dock att tidigare ägare genom historien varit inne och kopplat om i motorn. Vad och hur är däremot oklart.)

 

Borde den om den nu går till tändspolarna inte vara den som ger spänning till dem och då absolut inte den som skall kopplas till jord, eller är det bara någon slags styrkabel från cdi-boxen (tändspolarna får matning från annat håll) som just skall kopplas till jord för att ge stoppsignal?

 

Det ytterligare konstiga är att däremot så har en av de andra kablarna, en blå/röd, vidarekoppling till tändningslåset, men den hänger dock lös på tändningslåssidan och har därmed ingen inkoppling i tändningslåset och den har också spänning på sig när motorn är igång med ett antal viderkopplingspunkter till annat håll i motorn utöver inkoppling till cdi-boxen, så den känns inte som den som skall fungera som stoppkabel och därmed jordas över tändningslåset/stoppknapp även om den tycks ha förberetts för det?!

 

Vore tacksam om någon som vet bättre kan klara ut detta (funktionen när det gäller cdi-boxen, kopplingen till tändspolarna och jordning vid avstängning), så att jag inte gör dunderfel även om jag tycks ha rätt funktion när jag jordar den svart/vita kabeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Du tror inte den blå/röda vid tändningslåset är

till en varvräknare.?

Har en Suzuki Dt 65 1982.

Du har kanske bråttom att få i båten?

Annars kan jag försöka ta en bild över kopplingen

i min motor och skicka om Du vill ha?

Har även Clymers handbok som jag kan kolla i om

jag hittar elschemat.

Du kan kolla på den här sidan kanske finns nått.

http://www.outboardrepairs.com/

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det! 20.gif\

 

Det kan nog vara så att den blå/röda gått till en varvräknare. Det finns uttag för ett instrument bredvid hastighetsmätaren som är igensatt samt en del andra kapade kablar inunder. Så det verkar helt rimligt.

 

Kvarstår då hur CDI-enheten skall jordas för att stoppa motorn. Att koppla den svart/vita kabeln via tändningslåset till jord vid frånslaget läge fungerar och färgen på kabeln stämmer med det jag sett på annat håll när det gäller vilken kabel som skall jordas. Frågan är bara om det verkligen är den kabel som också skall gå till tändspolarna? Men som sagt, det verkar funka utan några än så länge synliga felfunktioner i övrigt.

 

Men har du någon talande bild eller så, är jag givetvis mer än tacksam. Jag skall dock gå in på länken och titta lite (är ju hursomhelst inte fel att försöka hitta någon båtmotormanual eller så, det lär väl finnas skäl för det med en motor från 1981 ...1.gif\)

 

mvh/

Mikael

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...