Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

LillaBlue_II

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om LillaBlue_II

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tack för det! Det kan nog vara så att den blå/röda gått till en varvräknare. Det finns uttag för ett instrument bredvid hastighetsmätaren som är igensatt samt en del andra kapade kablar inunder. Så det verkar helt rimligt. Kvarstår då hur CDI-enheten skall jordas för att stoppa motorn. Att koppla den svart/vita kabeln via tändningslåset till jord vid frånslaget läge fungerar och färgen på kabeln stämmer med det jag sett på annat håll när det gäller vilken kabel som skall jordas. Frågan är bara om det verkligen är den kabel som också skall gå till tändspolarna? Men som sagt, det verkar funka utan några än så länge synliga felfunktioner i övrigt. Men har du någon talande bild eller så, är jag givetvis mer än tacksam. Jag skall dock gå in på länken och titta lite (är ju hursomhelst inte fel att försöka hitta någon båtmotormanual eller så, det lär väl finnas skäl för det med en motor från 1981 ...) mvh/ Mikael
  2. Jag får inte stopp på min motor, en gammal Suzuki DT 65 från 1981, och efter lite letande bland kablarna har jag funnit följande. Från min CDI-box har jag förutom jordkabel tre kablar. På två av dem har jag spänning, så jag antar att en är matning in och en är matning ut. På den tredje som är svart/vit har jag ingen mätbar spänning, men däremot ger multimetern utslag när motorn är igång, dock olika och utan logik när jag ändrar mätomfång. Vad jag förstått skall det vara den tredje kabeln utan spänning som är den som skall jordas när motorn skall stannas. Det gör den också. Det konstiga, tycker jag, är dock att den samtidigt går till tändspolarna och är den enda synliga kabeln dit. Den har inte heller i nuläget någon vidarekoppling till tändningslåset som antyder att den varit tänkt att kopplas dit eller till någon stoppknapp eller dylikt. (Jag misstänker dock att tidigare ägare genom historien varit inne och kopplat om i motorn. Vad och hur är däremot oklart.) Borde den om den nu går till tändspolarna inte vara den som ger spänning till dem och då absolut inte den som skall kopplas till jord, eller är det bara någon slags styrkabel från cdi-boxen (tändspolarna får matning från annat håll) som just skall kopplas till jord för att ge stoppsignal? Det ytterligare konstiga är att däremot så har en av de andra kablarna, en blå/röd, vidarekoppling till tändningslåset, men den hänger dock lös på tändningslåssidan och har därmed ingen inkoppling i tändningslåset och den har också spänning på sig när motorn är igång med ett antal viderkopplingspunkter till annat håll i motorn utöver inkoppling till cdi-boxen, så den känns inte som den som skall fungera som stoppkabel och därmed jordas över tändningslåset/stoppknapp även om den tycks ha förberetts för det?! Vore tacksam om någon som vet bättre kan klara ut detta (funktionen när det gäller cdi-boxen, kopplingen till tändspolarna och jordning vid avstängning), så att jag inte gör dunderfel även om jag tycks ha rätt funktion när jag jordar den svart/vita kabeln.
  3. Jag har en gammal Suzuki DT65 från 1981 som har ett litet irriterande problem: Den går inte att stänga av! Problemet uppstod efter att jag kollat igenom alla elkablar från tändningslås och in i motorn när motorn inte startade, innan jag insåg att vajern till friläget lossnat och därmed hade elen till startmotorn brutits i och med att den inte låg i friläge. Jag har åter gått igenom alla elkablar och allt för att se om det är någon som glappar. Allt från tändning och in i motorn verkar funka som det skall. Däremot hittade jag en konstighet, som ju dock funnits tidigare när allt fungerade som det skall. Men jag får ändå inte till det. Efter vad jag förstår skall någon av kablarna in i cdi-boxen jordas för att stanna motorn. Den enda kabel som går in i cdi-boxen från stamkablarna från motorn till tändningslåset är inte inkopplad på tändningslåssidan. Den hänger bara löst. De två kablar som går ihop med jord vid tändningslåset avslaget (det finns ingen separat stoppknapp eller något sådant) går i sin tur bara från tändningslåset genom anslutningen in i motorn och sedan direkt i en loop tillbaka och verkar i övrigt inte ha någon koppling/funktion till något. Det enklaste vore ju att bara pröva med att jorda den lösa kabeln som hänger ihop med cdi-boxen för att se vad som händer, men eftersom den i sin tur på motorsidan utöver att gå till cdi-boxen också är kopplad till andra kablar som går vidare i motorn har jag inte vågat göra det. Jag har inte heller kunnat mäta mig till vilka eventuella andra kopplingar den har vad gäller eller - i motorn med motorn igång. Jag misstänker att den går ut från cdi-boxen men vet inte. Är det någon som har en bra förklaring till denna koppling och i så fall var felet kan tänkas sökas och/eller om det finns någon risk i att pröva med att jorda den lösa kabeln för att se vad som händer när motorn är igång?
×
×
  • Skapa nytt...