Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Gäst maringuiden.se

Bästa familjeseglare 30-36 fot ?

Rekommendera Poster

Gäst maringuiden.se

Hej, Var med och rösta fram Sveriges bästa begagnade familjeseglare i 30-36 fots klassen. Svara på denna tråd. Vårt bidrag blir Maxi 33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maxi4ever

Mitt förslag är Maxi 999 Samma skrov som Maxi 33 men bättre rigg och djupare köl vilket gör att den seglar bättre. Tar man varianten Maxi 999 TC (Twin Cabin) så får man två riktigt fina dubbelkojer akterut. Bra ståhöjd i hela båten och går mycket fint med en självslående fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bara för att sätta lite fart på diskussionen måste jag slå ett slag för Albin Nova :-) Iallafall om seglingsegenskaper, enkelhet och value for money är högprioriterat (det var det för mig). Hade ni frågat efter snyggaste båten, hade Avance 36 vunnit. ///Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Nilsson

Lägger min röst på Maxi 999. Klart prisvärd med tanke på utrymme och seglings egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Maxi 999 tillhör inte kategorin trevlig båt mer en att bo i har fyra somrars erfarenhet av den, håller med Curt Gelin med sina bedömningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jan Näsmark

Skulle utan tevakn satsa på en Albin Delta! 31 fot högklassig seglare som passerar det mesta i samma storlek, rymlig som få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jan Näsmark

Skulle utan tvekan satsa på en Albin Delta! 31 fot högklassig seglare som passerar det mesta i samma storlek, rymlig som få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn Cederloo

Vågar man föreslå Bavaria 32. Samma mått som den tidigare 34:an förutom 13 centimeter på bredden. Full längd 10,30. Bredd 3,35. Fantastisk förpik, rejäl toalett samt väl fungerande pentry. Akterhytt normal. Härligt med ståhöjd i hela båten. Seglar riktigt bra utan att vara racer. Vi jämförde och föll för seglingsegenskaper kontra pris, rymlig och modern båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst alex

Tveklöst!! Linjett!! Kvalitet rakt igenom. Ett andrahandsvärde som är bättre en att ha pengarna på banken. Sen att den seglar suveränt gör det ju inte sämre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans

Varför inte B31. Mycket båt för riktigt lite pengar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maria Eriksson

Jag vill nog utse Contrast 33 till bästa båt i klassen! Vi har en 84:a (Nya inredningen) och den är toppenbra att bo på och underbar att segla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan K

Contrast 33 är klassvinnare. Välseglande och byggd med kvalitet från början. Blyköl,Seldenrigg,Volvo-Diesel, handupplagd,vridstyv balsasandwich i däck o skrov, riktig röstjärnsinfästning(ej i reling). Vi har haft vår 83:a(dinetteversion) i fyra säsonger nu och vi stortrivs med båten och inredningen. Känns fullt modern trots över 20 år gammal design. Som tur är designades inte båten för någon utdöd mätregel, typ IOR eller DH. Ett LYS på 1,16 är rätt bra för en båt med LÖA på 9,85 och designad 1978... Nybyggs av Pronavia i Polen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst "Forgus"

Forgus 31 ! Välbyggd, välseglande, rymlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jörgen Ö

Compis 33 vill jag rösta på. Compis 33 är precis som Contrast 33 inte designad för någon utdöd mätregel, typ IOR eller DH. Ett LYS på 1,15 är rätt bra för en 33 fotare på över 5 ton designad 1982. Välseglande, perfekt balanserad och byggd med kvalitet från början. Blyköl,7/8-delsrigg,Volvo-Diesel/Yanmar,vridstyvt sandwichlaminat med Divinycell som distansmaterial i däck o skrov, riktig röstjärnsinfästning(ej i reling). Vi har haft vår 84:a en halv säsong nu och vi stortrivs med båten och inredningen. Fördelen är att en familj med 3 barn inte behöver bädda i salongen. Känns fullt modern med tex öppningsbar akter och självslående fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Festligt att ALLA båtar är så välseglande :-) Beror kanske på bristande referenser (prova att segla så många andra båtar som det går) eller låga krav. Jag tror ingen i detta forum skulle göra det, men jag blir förundrad över alla bra segelbåtar som motoriserar kors och tvärs i skärgården. Prova att segla en vecka utan att köra igång motorn. Då får man koll på om man har bra seglingsegenskaper eller inte. Eller segla båten ensam ett par dagar. Eller ställ upp i en kappsegling :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Albin Nova är en mycket optimal båt. Bra seglingsegenskaper lätt att hantera själv rymlig överhuvudtaget. Sen tycker jag att den är vacker också. Håller med Peter från västkusten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan K

Peter! Här ser du välseglande båtar i top-ten; http://www.oxss.nu/arko/totalres03.pdf Att sedan vissa är välbyggda och trygga att familjesegla i hårdvind också gör ju inte saken sämre... Contrast 33 är en jäkla bra allroundbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Låter som man måste segla Arkö Runt nästa år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Låter som man måste segla Arkö Runt nästa år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nya Dufour slår alla gamla förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders N

Omöjligt ! Alla båtar är kompromisser baserade på behov. Den bästa båten för mig är inte den bästa båten för dig. Borde finnas viktigare och seriösare spörsmål att ventilera, eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pontus Fernström

Comfort 32 under förutsättning att den är varvsbyggd. Bra och rymlig familjebåt som seglar bra. Tycker att denna lilla enkät är lite underlig eftersom alla påstår att deras modell seglar som ett spjut. För oss som seglar mycket och långt vet att så är inte fallet. För att klassa en båt i denna storlek så måste man väga in alla aspekter såsom seglingsegenskaper, rymlighet, kvalitet samt andrahandsvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst maringuiden.se

Hej Pontus, Du har rätt. Givetvis tycker de allra flesta att deras egen båt är den bästa. Meningen med detta inlägg var att ge de som ännu inte upptäckt det sköna med segling, en sorts vägledning på vad folk tycker om sina båtar i denna storleksklass. Mvh maringuiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Agneta Öhrström

Mamba 33 tycker jag är en mycket trevlig, vacker,rymlig välseglande båt som också kan hanteras av en person. Även rolig att kappsegla med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beason 31 för sin storlek/pris kombination (9,41x3.20!), stor sittbrunn. Annars väljer jag LINJETT 35 (om man inte tänker på priset). ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hans Hegner

Hej! Athena 34 är sveriges vackraste segelbåt? Har seglat i alla vatten med lättvind och skärgårdssegling. Seglar in och ut ur hamnar. Lätt hanterad med självslående fock. Lättvind med genua och 20gr lutning, oslagbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som den bästa båten är den man äger just nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 9994ever

Håller en peng på Maxi 999! Seglingsegenskaperna i genomsnitt representeras av LYS-talet. Sen har olika båtar sina starka och svaga bogar, men det är en annan historia. Maxi 999 har LYS 1.15, vilket är ungefär samma som alla andra båtar i denna storleks- och åldersklass. 999ans starka sidor är allt från öppen bidevind till slör, dvs den går som tåget på sådana bogar som familjeseglaren verkligen semesterseglar på. Den är lite mer än sina liknande konkurrenter beroende av en slät botten, pga. lite större våt yta, men ordnar man det så skenar 999:an oftast ifrån snäppet större båtar på alla sina favoritbogar. 999:an har den inredningslösning som sedemera blivit standard för alla segelbåtar mellan 31-34 fot: Toa med dörr och navbord på ena sidan ruffnedgången, akterkabin med dörr och l-pentry på andra, salog, sedan förpik med dörr. Att sedan 999:an är byggd i enkellaminat med en innermodul som samtidigt funkar som förstyvningssystem borgar för att risken för dolda skador är minimal, och att livslängden blir stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...