Gå till innehåll
söndag 09 november 2025
hipshot

Problem med utombodare/tank -HJÄLP

Rekommendera Poster

 

 

 

Hej!

Först och främst skall jag väl presentera mig lite iom att detta är mitt första inlägg här. Varför jag är här är iom att jag har fått lite problem med min motorbåt och jag är inte så fruktansvärt teknisk av mig, mest logisk, så jag behöver hjälp! Christain heter jag, har en liten liten liten båt i Näset som jag åker ut och badar med lite då och då. Till problemet.

 

Det som händer är att motorn helt plötsligt dör. Jag har testat runt lite och man kan göra två saker som får motorn att dö mindre ofta.

 

* Tanka upp tanken så den är proppfull

* Köra så att båten inte ställer sig upp utan planar på vattenytan

 

Ett annat problem är väl då att man inte alltid vill ha en maxad tank och köra i 6-7 knop utan vill ju kunna använda båten som vanligt. Inte minst när den skall säljas till hösten.

 

Så, vad är problemet då? Motorn startar alltid. Även när den har dött. Man kör en stund och (oftast) när man gasar på så dör den. Den kan dö när man kör sakta också men i 9 fall och 10 dör den när man gasar på. Förutom när tanken är mindre än 75% full då. När den är det dör den lite då och då.

 

Den dör utan förvarning. Inga hack innan. Motorn går bra annars även om den är rätt gammal. Den dör på samma sätt som om man kör slut på tanken (vilket har hänt en gång eller två). Det känns mao som att det är en luftbubbla som smiter igenom och dödar motorn.

 

Så vitt jag förstår är det en slang som sitter i tanken som borde ligga på botten. En enkel anledning till varför detta händer är väl att slangen på något vis ligger och guppar för långt upp i tanken och på så vis får in luft i slangen.

 

Tanken är föresten en såndär man pumpar på en liten blåsa så att man får upp trycket. Motorn får man dra igång med handkraft. Den där blåsan (eller vad man nu kallar det) känns också lite halvdann då och då. Ibland så är tar det sjukt lång tid innan den blir hård, ibland hör jag att den pumpar luft och ibland så stannar den ihoptryckt när man trycker ihop den (den går alltså inte tillbaka ut utan blir som en PET-flaska som man trycker ihop och sätter på korken på).

 

Det sista jag kan tänka på är att den funkade bättre när jag inte körde oljeblandat. Jag körde en tank utan olja i början (glömde helt enkelt av oljan i tanken) men har nu alltid kört på det. Den dör mer ofta nu än innan. Även det är ju lite konstigt men det BORDE ju inte ha ett skit med det att göra, tycker jag.

 

Jag kan nog inte förklara problemet mer ingående än såhär. Ställ frågor om det behövs. Mina misstankar riktas ju alltså åt tanken men jag har inte velat skruva upp den än. Man vet ju inte var som händer men jag vet iaf att den där kontakten som kopplar fast slangen till motorn på tanken inte glappar. Det känns i vilket fall inte så. Inte heller någonstans på slangen läcker det så ifall det är tanken är det inuti.

 

 

Hilfe, bitte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, men har du öppnat luftskruven på tanken?
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta problemet så som jag uppfattar det så dör atttså motorn som om det skulle vara bränsle brist. När motorn dött, då startar den igen utan att du gör annat än att rycka igång den? Behöver du pumpa på blåsan för att få igång den?
 
Jag tolkar problemet som att du har flera probelm; Det kan vara:
Taskig bränslepump i motorn, pumpen (litet hål i membranet) fyller alltså inte upp flottörhuset på förgasaren. -Felsökning pumpa på blåsan och se om motorn går bättre.
 
Kan även vara så att beckventilerna i blåsen är kassa, så du kanske ska prova med att byta bränsleslang. Ny slang komplett med kopplingar och pump kostar inte många kronor, så det kan vara värt för att utesluta det. Här får du även nya kopplingar mot motor/tank vilket innebär att om den suger tjyvluft här försvinner även det problemet.
 
Skulle det visa sig att det är fel på tanken är det oftast billigare att köpa ny tank än att renovera.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftskruv visste jag inte ens att jag hade en. smiley-innocent.gif\ Kan det vara så enkelt att jag bara gått förbi en sån enkel grej?
 
Men löser det något? Kan det vara problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver pumpa i blåsan efter den dött ja.
 
Okey. Skall testa och se om det går bättre. Får ha nån som pumpar hela tiden när jag drar på då så vi ser om det löser nåt.
 
Vart kan man köpa en slang, blåsa och allt sånt? Biltema kanske? Skall kolla upp det och kanske köpa en ny sådan bara för att, som du säger, vara säker på att den är hel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Luftskruven på tanken är till för att med den öppen ersätter luft bensin allteftersom bensin förbrukas.

Kan vara så enkelt som att du inte öppnat luftskruven på tanken.

Handblåsan på bensinslangen: kolla även att pilen på blåsan pekar i riktning mot motorn. Det finns ventiler i blåsan som spärrar bensin att rinna tillbaka när du väl pumpat blåsan hård och har du vänt den bakåfram så förstår du nog resultatet.

Skulle inte personligen köpa blåsa och slang hos Biltema. Vill du ha en som håller i evighet köp en Yamaha orginal blåsa och slangar (dyra men bra). Snabbkopplingarna, om du har det på bensinslangens ändar, är märkesspecifika åtminstone den vid motorn.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Om du inte har en luftskruv på tanklocket så kan det vara så att du får lossa locket ett snäpp för att släppa in luft. Hade en sån tank till en liten johnsson och fattade först inte hur det skulle kunna funka utan luftskruv, fick sedan tipset som jag beskrivet ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara det. I alla fall till en del. Men det förklarar väl inte varför den bara dör när man bränner på mycket eller när man har mycket bensn i? Visserligen kan det ju vara tillfälligheter.
 
Motorn är en gammal Achimedes Penta (eller hur det nu stavas) och tanken är nog inte yngre den :) Det finns ingen ventil utan det är locket isf. Det är nog därför det helt enkelt har förbigått mig. Har ju haft utombodare förr och då fanns det ju en ventil på locket. Antog väl att det inte fanns nån här :)
 
Skall testa detta imorgon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju vara det. I alla fall till en del. Men det förklarar väl inte varför den bara dör när man bränner på mycket eller när man har mycket bensn i? Visserligen kan det ju vara tillfälligheter
 
Jo, det skulle kunna förklara varför den gör så. När du drar på fullt behöver motorn mer bensin, får du inte någon luft i tanken får du ett undertryck där, och den orkar inte dra i sig den bensinen, alltså stannar den. Har du full tank så är det väldigt lite luft i tanken, samma sak händer.
Jag vet ju givetvis inte om det är det som är felet, men det är ju enkelt att kolla. Har du ingen luftskruv på tanken så brukar det vara så att man ska öppna tanklocket ett halvt varv eller så. Berätta gärna hur det gick.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag han inte testa idag. Det blåste lite väl mycket för att sticka ut och testa ifall min båtmotor dog eller inte :) Blir ett bättre test imorgon morgon då jag tänkte åka ut och bada lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...