Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

K-MZ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    107
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om K-MZ

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Största problemet med för flack vinkel på akterspegeln är att drevet inte går att trimma in negativt vilket behövs för att få en tung båt att komma upp i plan. Jag har inga ritningsunderlag på 270-drevet så jag vet inte begränsningarna på det, men risken är att drevet går lite uttrimmat även med trimmet i bott så att säga. Monteringshöjden kan du matematiskt räkna om enkelt, men du bör fundera över hur mycket trim du behöver.
  2. Förmodligen permanentsmort vid montering. Med vänlig hälsning, Z
  3. Kollat säkringen till motorn? Brukar sitta en 40A som ser ut som ett vitt kopplingsstycke på VP. /Z
  4. Jo nog är det en sjukdom. Jag tillbringar hela dagarna med att skruva båt åt andra så jag vet att det ligger minst 3-4 tusen timmar på att färdigställa ett sådant projekt och det kommer inte att betala sig om man säljer båten sedan. Samtidigt är det så att nu har man alla chanser i värden att bygga båten så den passar mig. Med vänlig hälsning, Z
  5. Hej Jag har tagit mig vatten över huvudet är jag rädd för men som jag är säker på att jag kommer slutföra om det så tar 5 år. För att kunna följa projektet har jag startat en blogg om projektet, eller ska jag snarare säga dagbok. Projektet då. Det är en Fiberform 23HT från 1980 som både gått på grund och sjunkit. Nu är all inredning urriven och jag tog över henne iprincip Gratis så jag kunde inte säga nej drömmare som jag är. Ni som är som jag kan gå in och läsa och bli avskräckta. Jag gissar att det kommer bli billigare om jag knatat ner på båtmässan och slantat upp, men resan är en del av färden säger man så... Adressen till boggen är http://fiberform.blogg.se Med vänlig hälsning, Z
  6. Precis som skrivet i ett inlägg ovan är det tillåtet att köra med ett släp som väger upp till bilens släpvagnsvikt om släpet är obromsat och man håller sig under 30km/h. De fakta du fått från vägverket och polisen gäller för obromsat släp i 80km/h, eller ett så kallat obromsat men registrerat släp. Mvh Magnus
  7. Här finns det! Titta hos conrads http://www.conrad.se. Direktlänk: http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?Ctx={ver/6/ver}{st/3eb/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-schweden/s}{l/01-aa/l}{ctx/ffc429ae/ctx}{mi/000057/mi}{pi/..121311../pi}{po/1/po}{md5/a4ebc5f58d62920ca6bb88a17b1cde57/md5} Mvh Magnus
  8. Förklara lite mer vad som ska göras; ÄR det orginal etc.. elsystem behöver det i 99,97% av fallen dras om från början och då landar priserna där runt 15000 Att jobba med el är dyrt därför att det tar sådan lång tid. Själva kopplandet går ganska smärtfritt men försök att dra kabel snyggt. Mvh Magnus
  9. Det må så vara att just din motor svarar på högre oktan tal, men tvåtaktaren gennerellt svarar inte; Är inte motorn trimmad behöver man normalt inte köra på högre oktantal. Genrellt kan man säga att motorn går bra ner till 91 oktan. Det är ung. vad de flesta moderna motorer idag är anpassade för, annars anger tillverkaren ett minimioktan tal. Dessutom är det skillnad om du anger oktantalet enligt RON eller MON. Allt detta med oktantal och motoreffekt är inte så enkelt som det vid en första anblick kan verka utan här spelar hela termodynamiken in med sina olika processer som både kostar och avger energi. Här först inser man hur viktig motorns kompression och flamfrontens utbredning är för motorns prestanda. Mvh Magnus
  10. Jag tor nog att mycket är placeboeffekt här; Jag har mycket svårt att tänka mig att en tvåtaktare skulle bli effektivare med 98-oktan eller med V-power. Naturligtvis om motorn är trimmad med höjt komp och annan tändning så vinner man effekt; dessutom har det precis lika mycket med portarnas geometri i tvåtaktaren som kamaxeln betyder i fyrtaktaren. Vid vilket varv på står du att du märker skillnad? Jag kan förstå om man märker skillnad i en hoj som varvar 14000rpm då börjar oktantalet verkligen spela in. Mvh Magnus
  11. Förlåt skulle svara på frågan också; Min Nordkapp 17 HT planar vid 17 knop Motor B20 med 100 drev Mvh Magnus
  12. Annars kan man ha varierad hastighet för planade/ickeplanade båtar eller styra hastigheten med vissa deplacement på båtar. T.ex. Fartyg över 300-ton 5 knop, Skepp 7 knop, båtar 20 knop Finns exempel på likanade begränsningar i Stockholm dock är maxfaten där idiotiska 12 knop. Det är en j-a skillnad på om silja Europa gör 12knop och nisse i en Flipper 640 gör 20... Mvh Magnus
  13. OM du startar igen i kallt tillstånd, uppkommer dessa vibrationer då också? Mvh Magnus
  14. Kan det vara för snålt ställda förgasare? Känns som den inte får tillräckligt med soppa för att varva mer under belastning? Har någon nyligen varit på och skruvat? Mvh Magnus
  15. Har man fel materialval i borgenomföringar finns det en faktor som heter galvanisk korrotion, Resultatet av detta är precis som beskrivits ovan att bordgenomföringar bara försvinner Detta är ett problem som är välkänt för båtbesiktningsmän och är inte lätt att komma till stånd med. Det finns nämligen inget bra sätt att kontrollera om det är den ena typen av mässning eller den ändra eller vilken syra klassning rostfritt stål har, då genomföringen äts upp innifrån. Ett Grundläggande tips är att inte blanda metaller som har kontakt med sjövatten på något sätt; och om de måste blandas tillse att offeranoder av oädlare metall finnes. Mvh Magnus
×
×
  • Skapa nytt...