wikingpilot 0 Postad 17 Juli , 2006 Jag vill ha tips på bra båt/motor för användning på västkusten. Min fru och jag har en liten styrpulpet som vi är ute mycket med men vill nu kunna göra lite längre turer och sova över enstaka nätter. Kan tänkas betala runt 100000. Tacksam för goda råd! /Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 17 Juli , 2006 Lasse. Det finns nästan hur mycket som helst i denna prisklass. Kolla Blocket där finns en hel del att välja på. Det är tydligen någon form av kabinbåt eller daycruiser som du ska ha. Finns med utom- resp. inombordsmotor. Beträffande inombordsmotorer brukar det vara lite dyrare med dieselmotor än om det ligger en bensinmotor i den. Jag skulle personligen valt en båt med dieselmotor, det är betydligt tryggare än bensinmotorer. Där är mindre saker som kan krångla, plus att brandrisken inte är så stor med diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wikingpilot 0 Postad 17 Juli , 2006 Tackar för tipset! Vi är nog inne på lite mindre båt med utombordare till att börja med, men det verkar vara en djungel. Har provat en Ryds 535 FC med en Honda 50 HK fyrtakt, visserligen var vi fyra pers i båten men den plöjde med fören i vädret och gjorde väl sisådär 8-10 knop på fullgas. Tacksam för ytterligare tips i frågan! /Lasse igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 17 Juli , 2006 Lasse. Det kan inte stå rätt till, med en 50 hästkrafters motor på denna båt borde det gå fortare. Här finns säkert andra båtägare som har erfarenhet av en sådan kombination av båt/motor som du provat och som kan tipsa dig om vad som är fel. Tycker att med denna motorstyrka borde en sådan båt gå betydligt fortare och även plana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klangebo 0 Postad 17 Juli , 2006 Uttern 510 eller lite nyare 520 är mycket bra båtar! Med ca 80 hk gör dom lite över 30 knop, och går mycket bra i sjön!Sök på blocket och kolla , 510 kostar ca 50-60 000 kr och 520 runt 100 00 kr Mvh Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 17 Juli , 2006 Lasse, för att inte släppa kommentaren om er styrpulpetare så tycker även jag att det låter märkligt att båten beter sig som den gör när ni åker 4 pers med den, kolla följande: * Tränger ni ihop er alla 4 på aktertoften? Placera ut er så att det blir jämn viktfördelning i båten. * Hur är motorn tiltad? Justera ner riggen något pinnhål om det är möjligt. Eltrim/tilt? * Att fören pekar i vädret vid uppstart precis innan planing är normalt men sedan skall ni komma upp i plan vid ca 13-15 knop. Trimfenor eller liknande hjälper er att få upp båten i planing (sök på forumet). * Kommer motorn upp i rätt varv? Sen kanske det kvittar då ni ju ändå vill kunna sova i båten men det kan vara skönt att veta att allt är OK om ni ska sälja båten... MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juli , 2006 Hej, Hard top kanske är enklast då de är ganska praktiska och lätta att bädda iordning för enstaka övernattning. Finns en del nackdelar med HT båtar men är man bara medveten om dessa så funkar det i regel hyfsat (har själv haft en HT båt förr). Sikten genom frontrutan är i regel begränsad p g av avståndet från förarplats till rutan. Blir ganska varmt inne i hard topen vid solsken (finns hard top med öppningsbar frontruta som kan ge svalka). Oftast saknas frontlucka så det blir till att balansera på sidorna (skarndäck) om man skall fram till fören. Jag skulle nog satsa på en båt med lite nyare motor, 10-15 år max som har dokumenterad regelbunden service och som impellern (vattenpumpen) i motorn bytts på inte alltför länge sen. Då slipper du förhoppningsvis problem under säsongen. Fyrtakt kanske inte pengarna räcker till men en lite nyare 2-takt borde det räcka till. Några exempel på båtar som kanske kan passa: Uttern 520 HT: exempel 1, 2, 3 Har öppningsbar frontruta. Flipper 575 HT: exempel 1, 2 Örnvik 535 HT: exempel 1, 2, 3 Bella 601: exempel 1 Bella 651; exempel 1 Uttern 590 kabin kanske kan vara nåt också? Exempel 1 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wikingpilot 0 Postad 17 Juli , 2006 Hej Magnus! Tackar för tipsen men vi provkörde bara Ryds 535:an, hoppade av köpet. Vi har en HR 435 med Suzuki 30 hk som planar med 4 pers packning, en otroligt bra båt för sin storlek, drar inget och toppar 30 knop om man är ensam i den. Men det är inget man sover i precis Tackar för alla tips från alla!! / lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser