Gå till innehåll
lördag 11 oktober 2025
torb

var bäst vind?

Rekommendera Poster

hej
skall, med början på lördag, ge mig av söderut från stockholm, på en lite längre resa för första gången. Jag kommer första veckan försöka pressa på så mycket det går, och har lite bråttom för att plocka upp en person då resan blivit lite försenad. Denna vecka som kommer skall vindarna tydligen vara omkring sydliga och svaga. Min fråga är skall man hålla sig närma land eller skall man ge sig utåt en bit för att utnyttja sjöbrisen bäst? Alla tips för att segla lite fortare mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller på att läsa en bok som handlar om detta tror den heter Vindkunskap för kappseglare. Står mycket intressant i denna om var man hittar den bästa vinden, den är skriven av David Houghton.

Enligt denna bok så skall man vid pålands vind hålla sig borta från kusten. med hålla sig borta syftar han på ca 3-4 km från land. Vid sjöbris gäller omväda förhållanden, man bör dock undvika den allra närmaste kustremsan då turbulensen från när vinden träffar kusten stör. 

Om vinden blåser parallellt med kusten i syd/sydost skall man på ostkusten hålla ut ett par km från kustremsan då det finns svagare vindstråk inne vid kustlinjen, om det däremot blåser nord/nordväst (andra hållet) finns det starkare vindstråket närmare land. På västkusten gäller omvända förhålanden (beträffande de parallella vindarna). Det bör dock tillägas att om det är massa öar eller kustremsan är väldigt oregelbunden blir dessa vindstråk ej lika tydliga. Har jag förstått det hela rätt så beror det på att vinden är vänstervriden på norra sidan av ekvatorn och vrider mer åt vänster på land än över vatten (40% mot 10% har jag för mig). I parallella vindar från norr på ostkusten betyder det att vinden över land vrids ut mot havet och skapar ett stråk av sammanpressad vind som därav är starkare.

Om jag tolkat det hela rätt så bör man därmed hålla på babord sida om öar för att dra nytta av de starkare vindstråken. 

Man kan även hålla utkik efter stråk av stackmoln då dessa är tecken på uppåtstigande luft, mellan sådana stråk skall det vara starkare vindar.

Hoppas du fått ut något av detta. För mer info rekomenderas att läsa mitt boktips.

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För några år sedan dagseglade jag med kompisens Safir till Nåttarö och tillbaka upp igen. Då det blåste ganska lite när vi gick över Mysingen bestämde vi oss för att gå på utsidan mot havet på hemvägen. Där visade det sig att det inte blåste NÅGONTING! Vi loggade strax under en knop... Efter någon timme bestämde vi oss för att starta motorn, men då kom kompisen på att han glömt att tanka, så det var bara att segla vidare.

Så mitt råd är:

Vid svaga vindar och sjöbris, håll dig på Mysingen

Ingen sjöbris, gå på utsidan av Utö, Ålö, Nåttarö osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...