spajn 0 Postad 29 Juni , 2006 Hej, Jag har en DT200 (tror jag den heter) från 95 2 takts V6 motor på min båt. Hur underhåller jag den? Vad bör jag byta/gå igenom varje år? Var hittar jag reservdelar? Något särskilt jag ska tänka på? Ska jag ha motorn upptiltad eller i sjön när båten ligger vid bryggan? Har hobbymekat ganska mycket med bilar men vet inget om båtar än... /Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 29 Juni , 2006 Kolla på brownspoint.com.( usa-site) Suzuki specialister så där finns nog lite smått o gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 29 Juni , 2006 Hej, En Seloc Suzuki Outboards 1988-1999 Repair Manual och en Suzuki Shop Manual (verkstadshandbok) för DT200 -95 kommer att underlätta meckande med din utombordare. Sprängskisser (Parts Look-Up) hittar du på hemsidan som nämdes. Reservdelar och handböcker brukar Marinshopen ha el tar hem (de säljer även på postorder). Saker man gör varje år: - Byte växelhusolja (fyll på i nedre pluggen efter du tappat ur med övre luftskruven öppen, jo man gör så om du inte vet det än). Man brukar göra detta på hösten så att växelhuset har ren olja under vinterförvaringen. - Nya tändstift av rätt modell och rätt gap. - Fettspruta i alla fettnipplar med vattenfast fett. - Ta lös propellern och fetta in propelleraxeln med vattenfast fett och ny saxsprint sen när du monterar tillbaka. Ta en plankbit och håll emot med när du lossar och drar åt propellermuttern (dra ej fast för hårt sen). - Termostat(erna) kan vara klokt att se över så de inte grott igen eller fastnat i öppet el stängt läge. - Smörja alla kulkopplingar runt motorn. - Kolla över alla elektriska kopplingar så man fångar in ev avskavningar som kan vara på gång eller glappkontakt osv. Smörj batteripolerna med polpasta och dra åt ordentligt så det inte kan bli glapp. - Se över alla slangar, kopplingar och klämmor för bensin och oilinjection. - Rengör bensinfilter och ev byt vattenavskiljande filter. Se upp med vatten i tanken, ett vattenavskiljande filter är bra att ha och har du inte det så överväg att inhandla ett. Var 2-3 kanske 4:e år byte av impeller (vattenpump). Sen har väl du insprutningssystem (fuel injectors m m) på din DT200 som kan behövas ses över enl serviceschema. Packboxen med tätningar runt propelleraxeln får man se upp med, förr el senare blir tätningen dålig och det är dags att byta (jag bytte det på en DT65 1991 jag hade efter 10 år). Var försiktig om du lossar skruvar på en utombordare för de har en förmåga att ärga fast och så drar man av dem. Helicoil kan man reparera med sen i så fall om man vill. Det hände mig när jag skruva loss termostathuset en gång. Sen, marin 2-taktsolja finns biologiskt nedbrytbar om du vill använda. Jag körde på OKQ8 marin bio när jag hade en Suzuki DT65 förut (har Yamaha F115 4-takt nu). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 2 Juli , 2006 Tjenare! Tack så hemskt mycket för era tips, kanonbra! Ska in o kolla på den där hemsidan på en gång. Och så har man ju fått lite koll på vad som väntar innan vinterförvaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser